Vier formules met zin in 2019

Vier formules in vier totaal verschillende branches blikken terug op 2018 en kijken vooruit naar 2019.

“Onze groei wordt gedragen door de franchisenemers”

2018 was een bijzonder goed jaar voor Anytime Fitness, een jaar met de meeste openingen en de meest verkochte franchiselicenties ooit. Voor het jaar 2019 zijn de commerciële vooruitzichten nog beter, vertelt Petro Hameleers. “Je ziet dat de economie weer draait. De consument is meer op zoek naar kwaliteit en beleving. Daar profiteren we van.”

Anytime Fitness is er voor iedereen en vitaliteit en gezondheid krijgen ook van overheidswege steeds meer aandacht. Een gezonde leefstijl leidt tot een betere levenskwaliteit. “Juist hierin kan Anytime Fitness door de kleinschaligheid en de verrassend persoonlijke benadering veel betekenen voor mensen. Al jarenlang als beste fitness franchise concept ter wereld zijn we met meer dan 4.000 locaties wereldwijd 24/7 toegankelijk. Met een lidmaatschap kun je overal terecht.”

Dit gemak gekoppeld aan de deskundige begeleiding helpt mensen bij hun wens om hun leefstijl in positieve zin te veranderen. Hiervoor is Anytime Fitness ook een samenwerking in Personal Training in Nederland en België aangegaan. In 2018 heeft Anytime Fitness een app gelanceerd, met de grootste digitale workout library ter wereld. “Met de virtuele trainingen kun je de begeleiding afstemmen op het individuele niveau. Het helpt klanten om vol te houden en hun doelen te bereiken.”

Anytime Fitness Benelux verwacht in 2019 de honderdste locatie te openen. “Het is ook mooi om te zien dat een derde van onze groei voortkomt uit ons bestaand franchisenemersbestand, dat betekent dat onze franchisenemers zo succesvol zijn op hun bestaande locatie(s) dat ze interesse hebben om er nog meerdere te openen. Kortom: Anytime Fitness lijkt mij een bijzondere interessante kans voor startende ondernemers.” De formule staat inmiddels op plek 3 in de fitnessbranche. 

“De samenwerking met Franchise+ is positief en productief. We hebben afgelopen jaar verschillende franchisenemers verworven via Franchise+. Het is een platform waar mensen die geïnteresseerd zijn in franchising op kijken als onafhankelijk medium. De site bevat reële, informerende content. Het straalt vertrouwen uit”, vertelt Luuk Berkhout, verantwoordelijk voor de business marketing bij Anytime Fitness. 

“Franchise+ is een flexibele, betrouwbare partij. Er wordt met je meegedacht. Daardoor kun je snel schakelen. Je mag dingen uitproberen om te kijken wat werkt en wat niet. Zo kun je testen wat je nodig hebt om het beste je doelgroep te bereiken.” Een ander pluspunt: “Door de informatie die potentiële franchisenemers bij Franchise+ vinden zijn ze beter voorbereid. Ze hebben een beter beeld waarin wij ons als formule onderscheiden."

Makelaar in een onstuimig groeiende campermarkt

Campermakelaar Motorhome Depot is begin 2018 vanuit het Verenigd Koninkrijk neergestreken in Nederland. Een klein jaar later zijn er inmiddels negen franchisenemers voor Motorhome Depot Nederland actief als regio campermakelaar. “Eind volgend jaar hopen we op een verdubbeling van dit aantal.”
 
De campermarkt groeit sterk, onder meer doordat mensen hun caravan verruilen voor een camper. “Mensen hebben meer vrije tijd en meer te besteden.” De campermarkt was in het verleden een heel lokale markt, vertelt Van der Zijl. “Een Fries kocht z’n camper in Friesland. Mensen hebben nu door Motorhome Depot een grotere keuze omdat het marktgebied is verbreed. Onze lokale regio campermakelaar in Friesland put nu uit het landelijke aanbod.”

Motorhome Depot onderscheidt zich door een transparante werkwijze zowel richting verkoper als de koper, vertelt Van der Zijl. “We zijn onafhankelijk. We willen voor kopers én verkopers een eerlijke prijs en geen onzekerheid over de betaling.” De aanpak moet verkopers behoeden voor spotbieders, ‘Marktplaats-bandenschoppers’, handelaren die naar de camper komen kijken en allerlei mankementen verzinnen. Omgekeerd weet de koper wat hij koopt, dankzij het onafhankelijke taxatierapport. De betalingen verlopen altijd via een derdengeldenrekening onder notarieel toezicht. Voor zowel de koper als de verkoper is een veilige betaling 100% gegarandeerd. Dit vertaalt zich in hoge reviews op het forum van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) en mond-tot-mondreclame.

“We zijn een soft-franchise met een hard-franchise discipline”, stelt Van der Zijl. “Onze rol draait om vertrouwen, kwaliteit en zekerheid. Deskundigheid staat op één. We hanteren hoge profieleisen. Slechts een op de tien kandidaten overleeft de selectie. De regio campermakelaars krijgen bij de start een zware en intensieve training, met betrekking tot zowel technische als commerciële kennis.” Ieder kwartaal worden franchisebijeenkomsten gehouden waarin de technische en commerciële kennis wordt bijgespijkerd en nieuwe (markt)ontwikkelingen en onderlinge kennis en ervaringen worden gedeeld.

“Ons Engelse moederbedrijf, Motorhome Depot UK, adviseerde ons op basis van hun ervaring in Nederland om met Franchise+ in zee te gaan. Wij hebben de verschillende mogelijkheden geanalyseerd. Na een eerste kennismaking en uiteenzetting van de werkwijze van Franchise+ was het voor ons snel duidelijk dat ook wij met hen aan de slag wilden. Met Franchise+ kunnen we onze Motorhome Depot-formule op een goede manier bij potentiële franchisenemers onder de aandacht brengen. Niet alleen vanwege de database van Franchise+ met potentiële franchisenemers, maar vooral ook om de manier waarop deze potentiële franchisenemers benaderd worden door Franchise+. Vooraf duidelijke afspraken, afstemming over de mediaplanning, maar ook de flexibiliteit om gedurende het jaar gezamenlijk te evalueren en op basis daarvan vrij snel bijsturen om een goed resultaat te behalen. Dit is afgelopen jaar zeker gebleken. Wij kiezen er daarom voor om ook in 2019 met Franchise+ aan de slag te gaan.”

“Met radio- en TV-campagne geven we groei extra zetje”

Papa John’s heeft in 2016 voet gezet op de Nederlandse markt. Twee-en-een-half jaar later zijn er zo’n twintig vestigingen geopend. De ambitie is dat er in 2019 tussen de tien en vijftien nieuwe locaties bijkomen, vertelt Jorik Vahl.

“De Nederlandse markt lijkt behoorlijk op de Britse markt. De consumentencultuur, lifestyle en eetgewoonten zijn vergelijkbaar. Andere landen in Europa, zoals Duitsland en Frankrijk, zijn in veel opzichten heel anders.” De naamsbekendheid van Papa John’s groeit snel, maar kan nog wel een extra zetje in de rug gebruiken. Voor komend jaar staat een merkcampagne op het programma. “We hebben een merkbewust mediaplan voor TV en radio opgesteld, dat start in de regio Groot-Amsterdam, waar zich vooralsnog ruim een derde van onze vestigingen bevindt. We zien het mediaplan als een belangrijke aanjager voor de groei van onze omzet en groei van het aantal vestigingen.”
‘De Nederlandse markt lijkt behoorlijk op de Britse markt’

“Een tevreden klant levert zo twee, drie nieuwe klanten op”

Wilfred Stomp van Partytentverhuur Nederland is een van de weinigen die afgelopen jaar reden tot klagen had over het weer. Bij Hollands weer wordt namelijk nog snel een tent gehuurd. Maar ondanks de warme en droge zomer was 2018 een goed jaar voor Partytentverhuur Nederland. Er zijn vijf nieuwe vestigingen bijgekomen, waardoor het totaal op 25 staat. 

Voor 2019 is het streven om een landelijke dekking te hebben. “Er zijn nog een paar open plekken op de kaart van Nederland. Noord-Holland, boven Amsterdam en delen van Zeeland en Limburg.” Landelijke dekking is een van de drie speerpunten voor komend jaar. “We gaan de wat luxere feesten als apart concept in de markt zetten. Daarnaast willen we steeds meer een totaalconcept aanbieden in samenwerking met partners. We focussen op verbreding van het productassortiment. Het verzorgen van de catering, de verhuur van serviesgoed etc.”

Gevraagd of mensen meer uitgeven, reageert Stomp: “De gemiddelde orderwaarde groeit, maar het is lastig om te zeggen of dat door de economie komt. We stimuleren franchisenemers tot samenwerking om het maximale uit de aanvragen te halen.” Aan de achterkant is hard gewerkt aan een nieuw planningsysteem. Online ligt een belangrijke focus op reviews van klanten. “Die zijn essentieel. Tevreden klanten zijn ambassadeurs en leveren gemiddeld twee tot drie nieuwe klanten op.”

Stomp heeft de ‘Franchise for sale’-campagne van Franchise+ ingezet bij de zoektocht naar overnamekandidaten van vestigingen. “We zijn op zoek naar ondernemende types die geen 8-tot-5 mentaliteit hebben.” Als je het goed inzet, is het een goed traject, is zijn ervaring. “We hebben vrij snel kandidaten gevonden.” Met name als jongere vestigingen vrijkomen, waarbij het overnamebedrag nog betaalbaar is, levert de campagne het gewenste resultaat, blik hij terug. “De kandidaten die zich melden, hebben vaak niet de financiën voor een overnamebedrag van enkele tienduizenden euro’s.”