We kijken naar mogelijkheden, niet naar onmogelijkheden
De franchisesector bruist. De franchisebeurs Onderneem ’t! toonde het aan. Het evenement op 7 en 8 april bij EXPO Hoevelaken presenteerde een breed spectrum aan formules. Formules die bezig zijn met vernieuwing, met het benutten van kansen en met het versterken van het franchisenemersnetwerk. “Het gaat om geloof, geloof in franchise, in het concept en in elkaar.”
Franchisebeurs Onderneem ’t! is jaarlijks de fysieke ontmoetingsplek van de sector die vraag en aanbod samenbrengt. Dit jaar presenteerden bijna zeventig formules zich er aan zo’n 1.500 bezoekers. “Het zijn vooral starters die onze stand bezoeken. Starters die zelfstandig ondernemer willen worden en daarbij ondersteuning zoeken van een sterke formule”, zegt Fred Gietman, manager franchise Benelux bij Délifrance. Délifrance biedt volgens hem die ondersteuning. Tijdens de beurs hebben Gietman en zijn collega Marjelle Kooijman, local marketing specialist bij Délifrance, dan ook al tientallen gesprekken met potentiële franchisenemers gevoerd. “We hebben een witte vlekkenplan met daarop ruim tien steden waar we ons in ieder geval nog willen vestigen. Zo zoeken we franchisenemers in onder meer Utrecht, Den Haag en Tilburg.” Het runnen van een Délifrance is een serieuze zaak, weet Gietman. Zo beslaat een gemiddeld bakery-restaurant minimaal 80 en maximaal 200 vierkante meter en heeft het een verzorgingsgebied van 40.000 inwoners nodig. Maar voor zowel het bakery-restaurant als het grab&go-concept van Délifrance heeft de franchisegever volgens eigen zeggen al potentiële franchisenemers gesproken. “De interesse is er zeer zeker. Waarop zou het dan nog kunnen vastlopen? Er zijn natuurlijk veel zaken onderwerp van gesprek voordat iemand aan de slag kan als franchisenemer van Délifrance, zoals de financiën. Dit is nogal eens een struikelblok. Vandaar dat we daar in de eerste gesprekken al heel kritisch op zijn, ook hier op de beurs. Het is immers van belang voor beide partijen dat er geen verkeerde verwachtingen zijn.”
Franchisenemers met passie
“In het vinden van geschikte panden zit niet de uitdaging, in het vinden van goede ondernemers wel”, zegt Paul Verweij, formule adviseur bij Natudis. Hij is in die functie verantwoordelijk voor de uitrol van het Natuurwinkel-concept. “We zoeken mensen met geloof, geloof in franchise, in elkaar en in het concept. We zijn geen supermarkt maar een speciaalzaak met een verhaal. Onze ondernemers zijn natuurliefhebbers in hart en nieren en delen deze passie en kennis graag met hun klanten.” Verweij benadrukt dat hij bij voorkeur het gesprek voert met kandidaten die een Natuurwinkel van binnen kennen. “We willen groeien van 30 winkels nu naar 40 winkels over twee jaar.” Hoe? “Samen met franchisenemers met een passie voor gezonde, mooie, lekkere en eerlijke producten. Uit het seizoen, zoveel mogelijk van dichtbij, altijd met zorg en aandacht geteeld en geproduceerd met respect voor mens, dier en planeet. Vandaar ook onze deelname hier aan de beurs.” Het samenspel met de ondernemers is belangrijk, blijkt uit de woorden van Verweij. “We maken samen met de franchisenemer de winkel. Dat doen we niet vanachter ons bureau, maar ter plekke, in het pand. De lokale situatie, de ruimte is altijd het uitgangspunt voor de invulling van de winkel.” Dat pand is minimaal 150 en maximaal zo’n 500 vierkante meter groot en goed toegankelijk, het liefst nabij het centrum en ook moet er bij voorkeur een passantenstroom zijn. “We hebben vaste uitgangspunten, uiteraard. Zo is er ook een concentratieverplichting van 80 à 85 procent. Maar daarbij is er voldoende ruimte voor eigen inkoop, voor afspraken met bijvoorbeeld lokale leveranciers.” Volgens Verweij kan een startende ondernemer snel succesvol zijn met het Natuurwinkel-concept. “Duurzaam, eerlijk, van dichtbij: allemaal eigenschappen die consumenten tegenwoordig belangrijk vinden als het gaat om eten en drinken. Natuurwinkel biedt dit in een grotere mate dan de standaard supermarkten. Dit levert dan ook een grote, trouwe groep vaste klanten op.”
Geen fee
Formulemanager Michaël Kruysen van Van Tol vertelt dat een laag instapmodel zorgt voor veel nieuwe aanwas voor de verschillende formules. “Ondernemers betalen bijvoorbeeld geen entreefee of franchisefee, iets dat erg aantrekkelijk is en ervoor zorgt dat we snel kunnen groeien met onze formules.” Van Tol heeft inmiddels 138 rijdende winkels, waarvan 61 onder de formule Springer & Partners. Tevens is Van Tol marktleider in de recreatiebranche en levert aan 119 recreatiewinkels, waarvan 19 parkwinkels onder de formulenaam Recra foods&goods. Van de 149 buurtwinkels heeft Van Tol 40 winkels onder de naam Troefmarkt en/of Lekker Makkelijk en 18 Dagwinkels. “Met Dagwinkel positioneren we ons tussen de supermarkt en speciaalzaak in. Het is een buurtwinkelconcept met een groot versaandeel, veel service en beleving”, weet Kruysen. “Op Onderneem ’t! is er veel belangstelling voor deze formule, maar ook voor Recra. Zojuist sprak ik een eigenaar van een bungalowpark, die wil de formule graag adopteren”, vertelt Kruysen enthousiast. Het franchisemodel van Van Tol, of het nu gaat om de Recra-formule, Dagwinkel of de rijdende winkel is ‘soft’. “Wij noemen dat ‘lean’. Samen met ondernemers kijken we wat de lokale vraag is en daarop passen we het assortiment aan.” Kruysen vertelt dat een ‘beetje eigen geld wel handig is’ (de bank heeft als stelregel zo’n 25 procent van het startkapitaal) om te starten met één van de Van Tol-concepten, evenals ervaring in de retail. Als Van Tol een geschikte kandidaat heeft gevonden dan wordt er een contract voor vijf jaar aangeboden. “Wij betalen de huisstijl, de ondernemers worden gehouden aan een orderconcentratie van 90 procent per categorie. Dat geeft hen 10 procent om lokaal te kunnen invullen met onderscheidende regionale producten.” Op de beurs scoort de vijfenzestigjarige specialist op het gebied van fijnmazige distributie met dit model. “Ik verwacht wel dat we uit deze deelname enkele ondernemers halen”, zegt Kruysen.
Eerste leads
Dat geldt ook voor franchisegever Léon ten Elshof van Gusto Coffee Food & Drinks.
Hij toont het horecaconcept en deelt zijn ervaringen met de beursbezoekers. “Als ik er één franchisenemer uithaal, is het al goed. Ik wil namelijk geleidelijk groeien, twee à drie vestigingen erbij tot 2017 zou al helemaal goed zijn voor mij”, verklaart Ten Elshof. De eerste leads zijn al binnen, met nog een paar uur te gaan op de beurs. “Het niveau is goed, bezoekers zijn oprecht geïnteresseerd en weten al veel van franchise”, merkt Ten Elshof op. Gusto heeft nu twee zaken: een franchisevestiging in Dordrecht en een eigen zaak in Winterswijk. “De creativiteit van franchisenemers wordt soms te veel beperkt, maar niet bij mij. Ondernemers krijgen vrijheid om de lokale markt te bewerken. Bepaalde grote zaken zoals de inrichting en de brouwer staan vast, maar in de menukaart zit bewegingsvrijheid.” Drive, uitstraling en gastvrijheid zijn enkele van de karaktereisen die de ondernemers moeten bezitten die succesvol willen zijn met het Gusto-concept. “Maar we kijken vooral naar de mogelijkheden, niet naar de onmogelijkheden.”
Van wassalon tot schadeherstelbedrijf
De franchisebeurs Onderneem ’t! gaf een mooi overzicht van wat er allemaal mogelijk is in franchise. Een wassalon starten? Een bedrijf voor schadeherstel van auto’s? Of een onderscheidend fitnesscentrum? Het kan allemaal.
“We zoeken mensen die een wassalon willen beginnen of erin willen investeren”, verklaart Herman Harsevoort van Laundry Expert de deelname aan de beurs. Laundry Expert vermarkt het Speed Queen-concept in Nederland en vraagt een investering van tussen de 50.000 en 100.000 euro voor de opzet van een wassalon. “Wij regelen een pand en verzorgen de inrichting van A tot Z”, vertelt Harsevoort. Maar wat doet de franchisenemer dan? “Die moet zorgen voor een nette, verzorgde ruimte met wasmachines die allemaal werken. Dat is een voorwaarde, anders haken consumenten af. En hij of zij mag de bakjes met geld legen, ook niet onbelangrijk”, lacht Harsevoort. Het wassalonconcept van Speed Queen wordt momenteel in volle vaart uitgerold in Europa. “Iedere week openen er meerdere wassalons onder deze naam, inmiddels zijn er 150 in Europa. We rekenen eind dit jaar op 250, waarvan vijf à tien in Nederland”, verklaart Harsevoort. Een ruimte vanaf 30 vierkante meter is al voldoende, tussen de 50 en 100 vierkante is echter het meest ideaal, weet Harsevoort. “Voorwaarde voor succes? Geloof in het concept. Nederlandse ondernemers staan ietwat sceptisch tegenover een wassalon, ervaren wij hier. Maar met een terugverdientijd tussen de twee en vijf jaar is dat nergens voor nodig. Studenten, backpackers, maar ook kleine hotels en restaurants zijn immers altijd op zoek naar wasruimtes waar ze snel en professioneel onder meer hun kleding en tafellinnen kunnen wassen.”
Snap Fitness: de buurtsuper in fitnessland
De Verenigde Staten is het land van fitness én het land van franchise. Snap Fitness combineert beide. De fitnessformule is de derde speler in Amerika. Theo Vermeeren en Han Walet haalden de formule recent naar Nederland en hebben inmiddels twee Brabantse vestigingen in Den Bosch en Breda. “We zijn de buurtsuper van de fitnessbranche. Onze franchisenemers staan dicht bij de lokale bevolking en zijn heel servicegericht. Een voorbeeld? Al onze bestaande en nieuw te openen vestigingen zijn 24 uur per dag, zeven dagen in de week open”, aldus Vermeeren. Maar is dat wel rond te rekenen? Vermeeren zegt van wel. “Vestigingen kunnen in de daluren zonder staff open zijn dankzij allerlei technische snufjes. Zo opent de deur alleen voor abonnementhouders met een speciaal pasje. Ook is er een alarmsysteem in combinatie met een keycord die bij een calamiteit, bijvoorbeeld als een sporter onwel wordt, wordt geactiveerd en meteen verbinding maakt met de meldkamer van 112.” De 24-uurs openstelling en de nadruk op de buurtfunctie zorgen volgens Vermeeren voor het onderscheid met de grote landelijke fitnessformules. Vermeeren: “Het begint allemaal met geloof. Geloof in franchise en geloof in het concept Snap Fitness. Als dat allemaal zo is, is er veel mogelijk.” Toch zijn de investeringen fors. “Een derde van de totale investering moet eigen vermogen zijn. Dit komt neer op zo’n 100.000 euro”, vertelt Vermeeren. Hij heeft de potentiële franchisenemers met deze budgetten nog niet getroffen op de beurs. “Maar dat zegt niets, niet iedereen durft het achterste van de tong te laten zien. We rekenen op twee tot vijf harde leads.”
Skubie: laagdrempelig schadeherstel
Skubie? “Ja, Skubie. Veel mensen kennen ons concept niet, ook omdat we uniek zijn”, zegt initiatiefnemer Marcel Bink. Skubie maakt volgens hem schadeherstel van auto’s laagdrempeliger. “Wij repareren de autoschades bij de klant thuis en niet veel mensen weten dat dit kan.” Via de beurs Onderneem ’t! vraagt Bink aandacht voor zijn concept en hoopt hij enkele franchisenemers te vinden. Technische kennis, passie voor auto’s en een nauwkeurige werkwijze zijn enkele eisen aan de franchisenemer die de slagingskansen van ondernemen met de formule vergroten. Bink: “De totale investering is 35.000 euro. Daarvoor krijgt men alles: de materialen voor goed schadeherstel, kleding en zelfs een mobiele pinautomaat. Het enige dat de franchisenemer wel moet regelen is een bus voor de materialen waarmee de klant wordt bezocht. Hoe makkelijk kan het zijn?”
Pulzzz: vrouwelijke franchisenemers
“Ruim 90 procent van onze klanten is vrouw en die willen graag ook een vrouw als behandelaar”, zegt Henk van Veen van Pulzzz. Om die reden zoekt hij via Onderneem ’t! vrouwelijke franchisenemers. “Dat is dus puur pragmatisch.” Pulzzz is sinds 2011 als ontharingskliniek actief en heeft inmiddels een kleine dertig vestigingen in Nederland. Van Veen ziet op korte termijn ruimte voor tien extra vestigingen. “Wij zijn gespecialiseerd in definitief ontharen en het effectief behandelen van ongewenste beharing of overbeharing bij zowel vrouwen als mannen. De behoefte aan onze dienstverlening groeit.” Franchisenemers die aan de slag willen moeten zelf een ‘dedicated’ ruimte hebben waarin de behandelingen kunnen plaatsvinden. “Alle overige benodigdheden worden door Pulzzz verzorgd. Wij leveren de apparaten, verzorgen de opleidingen en denken mee in de marktbewerking”, aldus Van Veen. Hij stimuleert bovendien de samenwerking tussen de franchisenemers. “Zo hebben we een groepsapp waarin alle ondernemers onderling succesvolle ideeën met elkaar delen en organiseren we vier keer per jaar een Pulzzz-meeting. Dat werkt heel goed.” Op de beurs zijn enkele goede gesprekken gevoerd met aspirant-franchisenemers. “Maar het is altijd afwachten wat daar precies uit voortkomt, dat weten we pas over een paar maanden.”
Een vliegende start maken
Frank van Krimpen is van huis uit project manager ICT. Hij zit sinds enkele maanden thuis. In de zoektocht naar een nieuwe uitdaging kijkt hij nadrukkelijk naar het zelfstandig ondernemerschap in franchiseverband. “Ik wil een vliegende start maken, met franchise kan dat. Je combineert namelijk je eigen kracht als ondernemer, als kenner van het lokale marktgebied met de voordelen van een sterke, landelijke formule”, vertelt Van Krimpen enthousiast. Hij is zich aan het oriënteren. De beurs Onderneem ’t! is volgens hem het ideale platform om concepten en de mensen erachter te leren kennen. “Al vind ik wel dat bepaalde formules zich wel wat beter zouden kunnen presenteren. Ik loop er toch aan voorbij als het niet voldoende uitnodigt.” Toch heeft de aspirant-franchisenemer al diverse gesprekken gehad deze dag, onder meer met Senioren-assistent en Eten met gemak. “Of ik het juist zoek in de hoek van de ouderenzorg? Nee, niet perse. Maar het sociale aspect van deze formules spreekt mij wel aan.” Wat hij overhoudt aan het bezoek van de beurs? “Huiswerk. Ik onderzoek de formules die ik heb gesproken online verder en wellicht vraag ik een vervolggesprek aan, want ik ben serieus.”
Binnen een jaar een zaak geopend
“Ik zit nog in de oriëntatiefase maar wil dolgraag als franchisenemer aan de slag.” Aan het woord is Philip Veenhoven. Hij heeft momenteel een goede baan als country manager. “Maar na zestien jaar werkzaam te zijn voor hetzelfde bedrijf wil je ook wel een keer wat anders”, verklaart de bezoeker van de beurs. Gesprekken met onder meer Optie1 en Anytime Fitness sterken Veenhoven in de gedachte om voor zichzelf te beginnen. “Het waren echt goede gesprekken, ze hebben mij kort en krachtig duidelijk kunnen makkelijk wat het inhoudt om als franchisenemer aan de slag te gaan bij hun formule. Ik vind het vooral belangrijk om te weten hoe de relatie eruit ziet, wat het risico is dat ik loop, hoeveel er moet worden geïnvesteerd en wat het rendement, ofwel gemiddelde terugverdientijd is. Iedereen was hierover zeer open.” Risico’s horen bij franchise, weet Veenhoven. “Daarom is ontzettend belangrijk om naast de input van de franchisegevers ook zelf onderzoek te doen naar de mogelijkheden en slagingskansen van een formule in de beoogde vestigingsplaats. Daar ga ik mij de komende tijd verder in verdiepen.” Maar het begint natuurlijk met het concept. “Daar moet ik eerst uit zijn voor ik verder ga zoeken. Maar dat kan snel gaan gezien de positieve gesprekken hier. Ik verwacht dat ik binnen een jaar franchisenemer ben, absoluut.”