Franchise+ Event inspireert 150 franchisegevers

Petro Hameleers: "De kracht van het concept moet je niet onderschatten"

Keuze uit 9 informatieve en prikkelende sessies, aandachtig luisteren naar het succesverhaal van Anytime Fitness en netwerken met andere franchisegevers. Zo vulden bijna 150 Nederlandse franchisegevers hun middag op 21 november tijdens het derde Franchise+ Event.

Petro Hameleers vertelde hoe hij als master franchisegever binnen acht jaar honderd vestigingen van Anytime Fitness in de Benelux opende. Marjolein Boshuizen interviewde hem aan het begin van het event voor een volle zaal franchisegevers. Met zijn snelle groei in Nederland past Hameleers helemaal in het internationale beeld van de formule. Vijftien jaar geleden werd de eerste fitnessclub in Minnesota opgericht, nu zijn er meer dan 4.000 vestigingen over de wereld.
Voor de Limburgse fysiotherapeut en zelfstandig fitnessondernemer was het destijds de juiste stap op het juiste moment. “Ik zag aankomen dat mijn eigen concept in de laatste fase van zijn levenscyclus zat.”

Niet alles was meteen naar zijn smaak bij de kennismaking in Amerika. De ontvangst was allerhartelijkst en het businessmodel beviel hem, maar de uitstraling van de clubs die hij bezocht niet. Te low budget, vond hij. De toezegging dat er een nieuw design in de maak was trok hem over de streep. “Daarna ben ik de wilde zee op gegaan en gaan roeien.”

Een advies aan franchisegevers vanuit die periode is het inschakelen van deskundigen. Om kritisch te kijken hoe dat Amerikaanse concept kan passen in Nederland, zodat je de fundering van de franchiseorganisatie op orde hebt als je van start gaat. Hameleers opende eerst 4 eigen vestigingen voordat hij op zoek ging naar franchisenemers.

Initiative driven locaties

Het vinden van franchisenemers was de volgende uitdaging op de route. “Ga er niet te ambitieus in qua ontwikkelschema”, luidt zijn geleerde les. Succes en groei begint en eindigt met het verdienmodel van franchisenemers, is zijn overtuiging. “Een franchisenemer moet geld verdienen, dan wordt hij ook ambassadeur van de formule.”

In bakermat Limburg heeft Anytime Fitness ondertussen 33 vestigingen. De locaties laat Hameleers afhangen van de ideeën van de franchisenemers. Geen vastomlijnde criteria maar ‘initiative driven’, noemt hij de benadering. De grootte van tussen de 400 en 600 vierkante meter staat wel min of meer vast.

Hij startte middenin de crisis, dus financiering was nog wel een dingetje. Hij kreeg hulp van een bank en investeerde zelf mee in franchisevestigingen. Nadrukkelijk niet om grip te houden op de franchisenemer, maar om door te kunnen groeien. De honderdste vestiging die in 2019 een feit was, is een moment om te vieren, maar de ambitie reikt verder.

Hij onderscheidt verschillende groeifases. “Bij vijftig, zestig begon het te knallen en nummer 81 was een kantelpunt. Toen heb ik een directeur aangenomen, afkomstig uit het grootbedrijf. Dat is de beste stap gebleken om structuur te brengen in de doorgroeifase. Zelf ben ik daar niet geschikt voor.”

Hij kent alle franchisenemers nog steeds persoonlijk en hanteert het credo: ga met mensen om zoals jij wilt dat ze met jou omgaan wanneer de rollen omgedraaid zouden zijn. Toch is er ook enige spanning in de relatie, liet hij blijken. “Hoe franchisenemers soms met je omgaan, wat betreft normen en waarden, dat raakt me echt op mijn ziel.”

Proeftuin

Had je in 2010 toen je startte niet je eigen concept moeten uitrollen, wilde een franchisegever in de zaal weten. “Nee, want ik ben niet de slimste conceptbedenker. Ik maak graag gebruik van de ervaring van de franchisegever en hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. De kracht van het concept moet je niet onderschatten.”

De franchiseovereenkomst kent een hele reeks aan fees, was interviewster Boshuizen opgevallen. Een Amerikaanse gewoonte die in Nederland niet gebruikelijk is. Hameleers heeft er geen moeite mee, maar zou daar zelf niet voor gekozen hebben. “Het contract is eind 2010 gemaakt, nu zou dat anders zijn. Duitsland heeft bijvoorbeeld al een ander model.”

Hij prijst zich gelukkig met de status van de Benelux als proeftuin van de formule. Hij mag hier experimenteren, zoals nu met een voedingsprogramma. “Je kunt niet te lang hetzelfde bieden in deze snelle wereld”, weet hij. “Houd daarom ook goed de ontwikkelingen in je branche in de gaten. En blijf vooral luisteren naar de franchisenemers, werk mee om hun droom te verwezenlijken.” Op die manier wil Petro Hameleers met Anytime Fitness doorgroeien naar 200 locaties over drie jaar.

Negen sessies

Na het interview met Hameleers, konden de franchisegevers kiezen uit negen sessies. Die gingen dieper in op moderne personeelsplanning, juridische aspecten van het wijzigen van een formule, lokale marketing, het conditiestelsel, data-analyse, vestigingsbeleid, mystery shopping, een digitaal financieringsplatform en e-commerce. Ze gaven de franchisegevers stof tot napraten en het uitwisselen van tips voor franchisesucces. “Ik mijd dit soort bijeenkomsten altijd, maar ga er nu vaker heen”, stelde Marc van Doorn van ChipsAway, een formule in spotrepair, vast tijdens de borrel. “Vooral met het verhaal over e-commerce wil ik iets doen. Ik ga bedenken hoe ik franchisenemers kan belonen in plaats van de strijd aan te gaan.”

Ingeborg Dekker en Greetje Helvoort van de Belgische lingerieformule Lincherie raakten geïnspireerd door de sessie over mystery shopping. Zo kan het ook, merkten ze, want hun eigen ervaringen hiermee waren niet goed. Ook de lezing over het conditiestelsel zette ze aan het denken, want dat wordt bij hun formule nu juist herzien. “Er was niets waar we niets uit gehaald hebben”, concludeerden ze.

De ervaren franchiseman Hein van Baalen van Fortune Coffee was positief verrast door de vele nieuwe gezichten. “Er is duidelijk nieuwe aanwas in franchiseland, dat geeft hoop.” Hij vond het verhaal van Petro Hameleers inspirerend en de sessie over e-commerce leerzaam. “We hebben een website en een webshop, maar de mogelijkheden gaan veel verder dan ik had gedacht. Dat heb ik vandaag gehoord.” 

Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.