Anytime Fitness groeit gestaag door

Het begon met drie vestigingen in thuisbasis Limburg. Wat volgde was 'een reis in de Benelux'.

Leestijd:
3 minuten

Anytime Fitness bestaat dit jaar tien jaar in Nederland. Tien dynamische jaren waarin de fitnessformule groeide naar ruim 130 vestigingen in de Benelux. Master franchise Petro Hameleers en algemeen directeur Joep Brouns blikken kort terug op het succes en richten hun aandacht vooral op de toekomst, waarin ze de fitnessclub steeds meer een preventiecentrum zien worden.

Hij begon met drie vestigingen in thuisbasis Limburg. Wat volgde was ‘een reis in de Benelux’. ,,Daarin hebben we klanten kunnen interesseren en verrassen met onze persoonlijke benadering en de 24/7 openingstijden. Zo konden we doorgroeien naar meer dan 130 clubs.” Hameleers verklaart zo het succes in een notendop. Liever praat hij over de toekomst. ,,De wereld is sterk veranderd en door de Covid-periode zijn we met onze neus op de feiten gedrukt. We moeten nóg meer doen om vitaal en fit naar de toekomst te bewegen. Daarom zijn we met een concept bezig waarmee we van een leuk en lokaal fitnesscentrum richting een leuk en lokaal preventiecentrum gaan.”

Leefstijlcoach

Die weg is geplaveid met drie nieuwe diensten, die eerst met pilots worden getest. Op de gebieden beweging, voeding en leefstijl zullen er gediplomeerde coaches in de fitnessclubs beschikbaar zijn voor de leden, tegen een vergoeding.

En ondertussen zijn we in staat om een nog betere kwaliteit te leveren want we zijn nu een stuk groter. Dan kun je gemakkelijker nieuwe ontwikkelingen inzetten.” Zijn verhaal sluit aan bij de USP’s van Anytime Fitness: gemak (24/7 openingstijden), plezier en persoonlijk. Brouns: ,,Echt aandacht geven moet in je DNA zitten, en dat is het geval bij ons. We onderscheiden ons door de persoonlijke aandacht en begeleiding. De franchisenemer kent alle leden en is echt het gezicht van de zaak. En er gebeuren een heleboel plezierige dingen. We hebben nu bijvoorbeeld een Halloween campagne. Dat leeft echt, onder franchisenemers én de leden.”

Bovengemiddelde groei

Het nieuwe concept past in brede maatschappelijke ontwikkelingen en is tegelijkertijd een troef in een zeer competitieve markt. Want de fitnessmarkt in Nederland is ‘eigenlijkverzadigd’, stipt Brouns aan. ,,Onze groei is op wereldwijde schaal gemiddeld, maar gezien de volwassenheid van de markt hier, doen wij het binnen Anytime Fitness bovengemiddeld.” De Amerikaanse formule heeft intussen 5000 fitnessclubs verspreid over de wereld. Vooral in opkomende fitnessgebieden, zoals in Azië, groeit de formule extra snel.  Ook de komende jaren wordt in de Benelux een groei met vijftien tot twintig clubs jaarlijks verwacht. Limburg zit met 39 clubs zo goed als vol.

Anytime Fitness
Anytime Fitness

 "Zo’n eigen coach gaat helpen hun doelen te realiseren”, licht Joep Brouns toe. “Je ziet dat mensen dat nodig hebben. Alleen thuis aan de slag met een app blijkt toch niet zaligmakend. Een coach in de fitnessclub kan je een hart onder de riem steken of een schop onder de kont geven als dat nodig is. Dan kom je tot resultaten. ”Een groot deel van het ledenbestand heeft meer nodig dan apparaten, vult Hameleers aan. ,,Gedragsverandering is daarbij de belangrijkste uitdaging. En daarvoor kunnen we dus spoedig een leefstijlcoach aanbieden. ”Beweging, voeding en leefstijl kwamen weliswaar allemaal al aan bod bij Anytime Fitness, nu krijgen deze disciplines met de coaches een verdieping in structurele vorm. 

Aandacht

De boodschap komt wel in een aangename verpakking. ,,Dat we gezond moeten leven, dat weten we ondertussen wel”, zegt Brouns. ,,Maar de daadwerkelijke stap daar naartoe blijkt voor veel mensen lastig. Daarom willen we het leukste fitnesscentrum zijn met veel aandacht van het personeel voor de leden. Het moet leuk zijn om naartoe te gaan. Daarmee maken we een verschil, want ruimtes met fitnessapparaten hebben we genoeg in Nederland, zo’n 2000.

Met name in het oosten en noordoosten van Nederland ziet Brouns nog wel veel groeimogelijkheden. ,,Maar ook in Vlaanderen en de rest van Nederland zoeken we enthousiastelingen met passie om mensen in hun omgeving te helpen. Dat hoeven overigens niet per se fitnessmensen te zijn.”

Uniformiteit

Die startende fitnessondernemers dienenwel bereid te zijn het franchiseconcept van Anytime Fitness te volgen, merkt Hameleers op. ,,We positioneren het merk nu strakker dan ooit. Alleen dan kan het een sterk merk zijn. De klant moet weten wat hij of zij kan verwachten. We streven dus naar zoveel mogelijk uniformi-teit.”De coronacrisis is ook voor de ondernemersvan Anytime Fitness een zware periode. Eentijd ook waarin ze bij de hand worden geno-men door een continu met hen communiceren-de franchisegever. Ze komen allemaal de crisis door, zonder dat er een club omviel afgelopen periode. Er werden zelfs zeventien nieuwe clubs geopend in 2021. Petro Hameleers kijkt terug op ‘een bizarre tijd’. ,,Maar we hebben als hoofdkantoor nog nooit zoveel waardering ontvangen van onze franchisenemers als in deze periode. Juist in zulke uitdagende tijden ervaren ze wat het is om deel uit te maken van een franchiseconcept.” 

Groei jij mee met het succes?
Ga naar de formulepresentatie of vraag direct meer informatie aan!
Anytime Fitness
Sporten met gemak, plezier én persoonlijke aandacht in kleinschalige en gezellige Anytime Fitness clubs. Sluit jij je aan bij de leukste sportieve franchiseformule? Open je eigen club!
Sport & Fitness formules
Benieuwd welke formules er allemaal zijn in de Sport & Fitness branche? Vergelijk ze meteen met behulp van dit artikel!

Bekijk ook deze magazines