Je eigen bedrijf starten, welke stappen volg je dan?

Als je je eigen bedrijf start, is het slim om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zodat je op een succesvolle manier je eigen bedrijf begint.

Waar te beginnen?

Maar waar begin je? Zoveel vragen die je jezelf moet stellen. Wat voor soort bedrijf wil je beginnen, ga ik iets produceren, verkopen of iets in bemiddeling? Is er een markt voor? En ga zo maar door.

Wij hebben het een en ander voor je op een rijtje gezet, waardoor het makkelijker voor je wordt om keuzes te maken en om een start te maken met je eigen bedrijf.

Stappenplan om je eigen bedrijf te starten

Stap 1: Passie

We raden sterk aan om je passie te volgen in het starten van je eigen bedrijf. Je passie is één van meest effectieve motivatoren als het gaat om het starten van je eigen bedrijf. Ook is passie vaak een van de sterkste voorspellers of een bedrijf een succes of mislukking zal zijn. Kortom, denk na waar je hart sneller van gaat kloppen. Heb je veel affiniteit met sport? Begin je eigen sportschool in jouw stad of open een sportwinkel in de binnenstad. Wanneer jij een passie hebt voor je eigen bedrijf dan is het succes ervan je belangrijkste focus. Dit betekent dat je veel tijd en energie stopt om de beste klantenservice te bieden en ervoor zorgt dat bestaande klanten terugkomen en loyaal blijven.

Stap 2: Mijn eigen bedrijf starten, past dit bij me?

Zoek uit of je echt ondernemer wilt worden, dit klinkt vreemd, maar zeker de eerste jaren is het heel hard werken en zijn weken van 60+ uur niet vreemd. Je kunt ook met ondernemers in je omgeving praten om meer informatie op te doen. Daarnaast kan je veel informatie inwinnen op nieuws platformen zoals de ondernemer en Franchise+ om te kijken of deze levensstijl echt bij je past. Ook kan je op facebook verschillende groepen en community's zoeken die ervaring hebben binnen het ondernemerschap en graag hun ervaringen met je delen.

Even iets leuks tussendoor: bedenk een goede, leuke en pakkende bedrijfsnaam. Het is verbazingwekkend hoe cruciaal een bedrijfsnaam kan zijn. Het speelt een vitale rol in de groei en perceptie van je merk. Een goede merknaam kan een bedrijf maken of breken.

Stap 3: Ondernemingsplan

Schrijf een ondernemingsplan. Het plan geeft je inzicht in je ondernemersvaardigheden, de doelen die je wilt behalen, je doelgroep en marktpositie. Als het ondernemersplan hebt geschreven, ben je al meer te weten gekomen over jezelf en wat je wilt. Vervolgens laat je je plan lezen aan vrienden of familie. Of nog beter; een ondernemer in je netwerk. Schaaf je ondernemersplan bij naar aanleiding van de op- en aanmerkingen. Daarnaast is je ondernemingsplan een belangrijk hulpmiddel bij het nemen van beslissingen. Zie het als jouw routekaart (routemap) naar succes, die duidelijkheid verschaft over alle aspecten van jouw bedrijf, van marketing tot financiën tot dagelijkse operaties etc.

Stap 4: Rechtsvorm

Bedankt ook welke rechtsvorm je bedrijf nodig heeft. Voorbeelden van bedrijfsvormen zijn: een B.V., N.V. zzp, een eenmanszaak of werken als freelancer. De rechtsvorm is van belang voor de aansprakelijkheid en belastingplicht van je bedrijf. Per rechtsvorm verschillende deze plichten, neem daarom de tijd om de juiste rechtsvorm te kiezen die past bij jouw bedrijf. Je kunt altijd nog van rechtsvorm wisselen, maar dit kan veel tijd en geld kosten.

Stap 5: Financiën

Om je eigen bedrijf te starten heb je geld nodig. Schrijf een financieel plan en vermeld daarin hoeveel geld je nodig denkt te hebben, wat je zelf meebrengt en hoe je aan het overige geld denkt te komen. (Tip: crowdfunding.)

Een bedrijf starten begint met investeren. Tijd, energie en vaak ook geld. Hoeveel geld hangt af van jouw bedrijf. Bepaalde kosten gelden voor iedereen, maar misschien moet jij een grotere investering doen. Dan zijn er verschillende mogelijkheden om die te financieren. Binnen én buiten de bank. Stap met je financieel plan naar je huisbank om het door goed door te spreken.

Stap 6: Verzekeringen 

Welke verzekeringen heb je nodig voor jouw bedrijf? Denk ook aan de Belastingdienst, en je administratie. Ga je dit zelf doen, welk programma heb je dan nodig? Of heb schakel je een accountant in. Denk hier goed over na!

Stap 7: Marketingplan

Denk ook na over een marketingplan; ga je Social Media gebruiken en doe je dit zelf? Of gebruik je liever advertentieruimte in de lokale krant? Een website is tegenwoordig een must - ook als je een fysieke winkel start. Daarnaast is het van cruciaal belang dat je een doelgroep analyse maakt. Alleen zo weet je hoe je op een efficiënte manier je klanten weet te bereiken en te binden aan je eigen bedrijf. Denk goed na over je marketingmix en welke kanalen je nodig hebt om je gewenste klanten te bereiken. Ontwikkel een buyer persona wat een gedetailleerde omschrijving is van je doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven je inzicht in de (demografische) wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een doelgroep. Op basis daarvan kan content ontwikkeld worden die hierop aansluit en inspeelt.

Stap 8: Scholing nodig of niet?

Voor het starten van je eigen bedrijf heb je geen extra diploma nodig. Wel is het zaak dat je rekening houdt met de wet en de bijbehorende regels. De Kamer van Koophandel (KvK) kan je hier zeker bij helpen. En als je er toch bent, schrijf je bedrijf dan meteen in.

Stap 9: Overweeg franchise

Wil je je eigen bedrijf starten, maar niet opnieuw het wiel uitvinden? Denk dan eens aan Franchise. Met Franchise rijdt je mee op de marketingtrein van een bekend merk (McDonald’s, New York Pizza, Subway) en omzeil je eventuele valkuilen die je wel hebt als je als zelfstandige een bedrijf begint. Daarnaast zijn franchiseformules bewezen en succesvolle concepten waardoor financiering bij banken makkelijker gerealiseerd wordt. Let wel: je wordt geen bedrijfsleider in een zaak! Als je onder Franchise een bedrijf start, ben je echt je eigen ondernemer en zal je evengoed hard moeten werken. Alleen is de naam op je winkel al wel bekend bij het grote publiek en dat is maar één van de voordelen. Zorg er wel voor dat je een ‘juiste klik’ hebt met de organisatie waar je je eventueel mee wilt gaan samenwerken. In onze formulegids kom je in contact met de mooiste franchiseformules met slechts een paar klikken op de muis. Daarnaast kan je filteren op branche en eigen vermogen om een franchiseformule te vinden die past binnen jouw interesses en financiële mogelijkheden.

Franchiseverenigingen

Als je serieus overweegt om je eigen bedrijf te starten en je hebt onze kennisbank geraadpleegd, is het wellicht ook interessant om meer te weten te komen over de rol van franchiseverenigingen. Deze organisaties kunnen een belangrijke rol spelen in je succes als franchisenemer.