‘Het businessmodel maakt de opening van meerdere clubs mogelijk’
De fitnessbranche is een verdringingsmarkt. Dat betekent in de ogen van Petro Hameleers (franchisegever Anytime Fitness Benelux) dat een franchiseconcept moet kunnen voorlopen op de veranderende vraag van de markt en vooral een goed verdienmodel moet hebben. Alleen dan blijft het concept actueel, in een behoefte voorzien en interessant voor ondernemers, erkent ook franchisenemer Bert Hillen.
“Anytime Fitness is wereldwijd de snelst groeiende franchiseformule in de fitnessbranche”, glundert Hameleers. De reden volgens hem: “Het concept is innoverend, de mens staat centraal en het concept heeft een interessant businessmodel. Daarnaast zorgt groei voor groei. We worden meer zichtbaar en de naamsbekendheid stijgt. Daardoor plust de klandizie.” Anytime Fitness heeft twee soorten ondernemers; één die in zijn zaak werkzaam is en de klanten ondersteunt en één die een multiclub-owner is, hij of zij die meerdere clubs heeft. Hillen behoort tot de laatste groep. “Anytime Fitness ondersteunt mij op vele fronten, waardoor de formule zich goed leent om het samen met een manager te runnen en op afstand aan te sturen. Dit maakt het voor mij mogelijk om door te groeien naar meerdere locaties, wat het natuurlijk financieel een stuk interessanter maakt.”
Hillen heeft vier vestigingen, in Blerick, Sevenum, Kessel en Bilzen (België). “Bij de start was het best even spannend. Ook toen stuurde ik op afstand aan, een manager verzorgde de dagelijkse gang van zaken in de club. Maar het kwam goed.” Wat heet, Hillen heeft inmiddels vier vestigingen. Hierdoor heeft hij meer body, meer financiële armslag en meer ervaring. “Recent heb ik mijn zaak in Kessel verbouwd en helemaal ingericht volgens het nieuwste design van de Anytime Fitness formule. Ik ben hiermee de eerste wereldwijd”, zegt de trotse franchisenemer. De club heeft een frisse, moderne uitstraling gekregen. Ook is gekozen voor meer openheid, waardoor er volgens Hillen een nog betere connectie tussen klant en coach ontstaat. “Bovendien hebben we volop aandacht voor het online aspect, waarbij de digitale prospect en consument in zijn hele traject wordt begeleid in het fitter en gezonder worden. Ook buiten de club.”
Mensen met passie
Dat laatste is belangrijk, weet ook Hameleers. “Ik ben voor mijn carrière als franchisegever bij Anytime Fitness Benelux zelf lange tijd sportfysiotherapeut geweest in een ziekenhuis: ik wil mensen helpen. Min of meer datzelfde doe ik nu ook als franchisegever bij Anytime Fitness Benelux; hier is het mogelijk om (startende) franchisenemers te helpen bij succesvol ondernemerschap.”
Hameleers laat weten dat het merendeel (60 procent) van de franchisenemers van Anytime Fitness een multiclub-owner is. “Wij binden niet alleen mensen aan ons met een passie voor fitness, het zijn ook allemaal ondernemende mensen. Anytime Fitness is actief met het concept, de veranderende marktomstandigheden vragen daar ook om. De fitnessbranche is namelijk een verdringingsmarkt, we moeten constant voorlopen op de veranderende vraag. Dat kan alleen met goede ondernemers en ondernemers die openstaan voor verandering.” Hij zegt dat dit de basis is van het succes van de formule. “De fitnessbranche wordt vaak geassocieerd met cash geld in de la, grote kleedlokalen en een enorme horecagelegenheid. Dat geldt allemaal niet voor Anytime Fitness, bij ons ook geen groot personeelsbestand. Persoonlijke aandacht, kort op de klant, innovatief en kleinschalig; dat is wat Anytime Fitness is”, aldus Hameleers.
Combineren met andere ondernemingen
Volgens Hillen, die naast een viertal Anytime Fitness vestigingen ook eigenaar is van drie andere franchisevestigingen, is de aanpak onderscheidend. “Een franchiseconcept moet aan de ene kant ondersteuning bieden en aan de andere kant voldoende ruimte geven aan de franchisenemer. Bij Anytime Fitness is dat goed in balans.” Daarbij is onderling tussen franchisenemers veel contact. “Zo heb ik in de beginperiode – Hillen was de allereerste franchisenemer die een Anytime Fitness opende in Nederland – veel contact gehad met Petro. Waar ging dat over? Nou, de formule kwam overgewaaid vanuit de VS. Eén op één kopiëren ging echter niet. Daarom hadden we overleg over materiaalkeuze, aannemers en de uiteindelijke invulling.” Ook nu is dat overleg tussen de franchisenemers en franchisegever Hameleers intensief. Via onder meer regiomeetings en de franchise-adviesraad. “Tijdens de regiomeeting kunnen de ondernemers elkaar ontmoeten en hun ervaringen uitwisselen. Daaraan gekoppeld is er overleg met marketing- en reclamebureaus, zodat we de ideeën kunnen vormgeven en ook echt een plek kunnen geven in het bedrijf”, aldus Hameleers.
Het blijkt een succesvolle aanpak. Anytime Fitness heeft in Nederland 70 vestigingen, 10 vestigingen in België en er zijn volgens Hameleers 13 vestigingen in voorbereiding. “Veel van die nieuwe vestigingen die in de pijplijn zitten, zijn van bestaande franchisenemers. Zij kennen de formule, weten wat het is en wat er moet gebeuren om een zaak succesvol te maken.” Hillen voegt daaraan toe dat het wel belangrijk is om als multi-clubowner ruimte te laten aan de managers op de club. “Geef hen vrijheden. Als zij niet kunnen vallen, leren ze ook niet op te staan. Met andere woorden; geef ze de ruimte en van fouten leren ze ook.” De groei van Anytime Fitness tot een landelijke fitnessformule brengt daarnaast ook nog andere verplichtingen met zich mee, weet de franchisenemer. “Het maakt de organisatie strakker en er is meer expertise op het hoofdkantoor. Je moet veel kritischer zijn als je zaken wil veranderen en wijzigen, want consistentie en herkenbaarheid van een franchiseconcept zijn belangrijk voor de klant. Het betekent dat de franchisegever ook heel goed moet luisteren naar de franchisenemers en niet alleen mag focussen op het openen van nieuwe vestigingen. Dat doen ze goed.”