Valkuilen en nadelen van franchising

Franchising is een uitstekende manier voor organisaties om snel te groeien die de voordelen van schaal combineert met de voordelen van een lokale ondernemer. Er zijn echter ook nadelen en valkuilen. Overweegt u franchisenemer te worden bij een franchiseformule of denkt u zelf aan uitbreiding via franchising? Pas dan op voor deze veel voorkomende valkuilen en nadelen.

De franchiseformule is geen bewezen succes en wordt niet getest

Het is belangrijk dat de franchiseformule goed uitgewerkt en getest is. Daarom verdient het aanbeveling voor franchisegevers om eerst zelf vestigingen te openen, al dan niet met eigen bedrijfsleiders, voordat ze met derden in zee gaan. Als franchisegevers eerst met andere eigen vestigingen werken, kunnen ze nagaan of het concept ook op andere plekken aanslaat. Bovendien kunnen ze zo bijvoorbeeld logistieke processen stroomlijnen en eventuele kinderziektes oplossen.

Haastige spoed is zelden goed

Als franchisenemer moet je niet blindstaren op het gemak en de hulp van een gevestigde franchiseformule. Wees niet te gehaast als je je aansluit bij een franchise. Niet alle franchisegevers zijn even betrokken bij het algemene belang van de franchiseformule, laat staan bij de belangen van hun franchisenemers. Wees altijd voorbereid en lees jezelf goed in als je franchisenemer wil worden. De Wet Franchise laat goed zien wat er van franchisegevers en franchisenemers wordt verwacht voor, tijdens en na de samenwerking.

Er is geen goed franchisehandboek

Franchising maakt het mogelijk een concept wijder te verspreiden. Dan is het wel belangrijk dat anderen ook begrijpen hoe de franchiseformule in elkaar zit en aan welke eisen een vestiging moet voldoen. In een goed handboek zijn dergelijke zaken beschreven. Variërend van de kleur van de huisstijl, de inrichting van het interieur tot en met alle operationele zaken zoals bijvoorbeeld de bereidingswijze van producten in geval van horeca franchiseformules.

Onvoldoende onderzoek naar de belangstelling voor het concept

Bij veel ondernemers regeert het buikgevoel. Ze hebben eigenlijk geen idee waarom een vestiging op een bepaalde plek een enorm succes is. Er wordt dan vaak gedacht dat hun formule overal een 'hit' zal zijn. In de praktijk valt dat nog wel eens tegen. Daarom is het belangrijk om eerst te weten waarom de franchiseformule een succes is op die bepaalde plek. Pas als dat duidelijk is kan een franchisegever op zoek gaan naar andere locaties. Het is dus belangrijk dat franchisegevers voldoende onderzoek doen naar de belangstelling van potentiële ondernemers en eindgebruikers/consumenten voor het concept.

Overeenkomsten zijn te weinig specifiek

Er zijn heel veel standaard franchiseovereenkomsten in omloop. Deze zitten vaak goed in elkaar. Het gevaar is echter dat de formuleringen soms te algemeen zijn, waardoor een overeenkomst toch tot misverstanden leidt. Daarom is het belangrijk dat een franchiseformule franchiseovereenkomsten hanteert die precies aansluiten bij het concept.

Te veel aandacht voor expansie, te weinig voor onderhoud

Soms hebben franchisegevers ‘euro's’ in de ogen. Ze willen dan vooral razendsnel uitbreiden en de markt veroveren. Die doelstellingen wegen dan wel eens zwaarder dan goede begeleiding van franchisenemers. Dat kan verkeerd uitpakken, want een slecht geleide vestiging moet soms vroegtijdig stoppen en kan een negatieve uitstraling op de totale formule hebben. Met name de begeleiding van franchisenemers in de eerste fase is van belang. Het is belangrijk dat franchisegevers het onderhoud van hun franchiseformule niet uitvlakken.

De franchise krijgt geen aparte (rechts)positie

Bij sommige bedrijven, met name als ze veel eigen vestigingen hebben en slechts enkele franchisevestigingen, hangt franchising er maar een beetje bij. De franchisevestigingen worden dan behandeld als 'eigen winkels', terwijl franchising toch een andere aanpak vergt.

Geen structureel overleg tussen franchisenemers en franchisegever

Zowel franchisegever als de franchisenemers zijn ondernemers. Franchisegever en franchisenemers hebben beiden ideeën en willen die allemaal graag doorvoeren. Soms kan het, soms niet. Maar een goed overleg is daarom wel strikt noodzakelijk. Daardoor kunnen de beste ideeën snel ingevoerd worden zodat iedereen er voordeel van heeft.

Gedeelde opbrengsten bij het verkopen van een franchisevestiging

Mocht de franchisenemer de franchisevestiging willen verkopen, dan moet de opbrengst en de goodwill gedeeld worden met de franchisegever. Dit vanwege het gezamenlijk opbouwen en ontwikkelen van de vestiging.

Valkuilen voor franchisegevers

Er zijn ook valkuilen waar vooral franchisegevers in vallen waardoor er überhaupt geen of weinig samenwerkingen met franchisenemers tot stand komen, of waardoor een franchiseformule kan falen.

Te weinig aandacht voor wervingsmateriaal en -procedures

Om nieuwe franchisenemers te vinden, zult u als franchisegever hen iets speciaals moeten bieden. De mensen die zich bij uw organisatie willen aansluiten, kiezen voor een nieuw leven. Het is voor velen een droom die eindelijk waarheid wordt. Door middel van goede procedures en goed wervingsmateriaal kunt u als franchisegever potentiële franchisenemers direct het gevoel geven dat u de zaken goed op orde hebt. Als u daar niet in slaagt, zullen veel potentiële franchisenemers afhaken en hun heil zoeken bij professioneler ogende franchiseformules.

Te weinig kritisch bij de selectie van franchisenemers

Ook hierbij geldt: houdt uw expansiedrift in toom. Ga liever wat langer op zoek naar een juiste kandidaat, dan even snel een vestiging openen, omdat u zo graag groter wilt worden.

Te weinig financiële middelen om de groei te financieren

Het is belangrijk dat de organisatie tegenslag bij één of meerdere vestigingen kan opvangen. Een goede financiële basis is dus een 'must'.

Voordelen franchising

Uiteraard zijn er meer voordelen dan nadelen als het gaat om een eigen franchiseonderneming te openen. Lees alle voordelen van franchising op een rijtje.

Terwijl je je verdiept in de valkuilen en nadelen van franchising, is het essentieel om ook op de hoogte te zijn van de wettelijke kaders die de franchiserelatie reguleren. De Wet Franchise, die op 1 januari 2021 in werking is getreden, biedt belangrijke inzichten en richtlijnen voor zowel franchisegevers als franchisenemers. Deze wet is specifiek ontworpen om de positie van de franchisenemer te versterken en legt de nadruk op cruciale aspecten zoals informatie-uitwisseling, tussentijdse wijzigingen, overleg en beëindiging van de franchisesamenwerking.