Landelijke Marketing vs. Lokale Marketing

Één van de voordelen van franchising is dat je als franchisenemer ondersteuning krijgt op het gebied van Marketing. Dat is natuurlijk hartstikke fijn, want daar betaal je bij de meeste franchiseformules tenslotte ook voor. Vaak voert een hoofdkantoor door het jaar heen verschillende landelijke campagnes uit, waar je als franchisenemer dan op kunt meeliften. Deze landelijke campagnes zijn effectief voor de naamsbekendheid en merkbekendheid, zowel landelijk als lokaal, en zullen vaak op de korte termijn resultaat opleveren in de vorm van nieuwe klanten. 

Maar zeg eens, wil je als franchisenemer resultaat op de korte termijn of resultaat op de lange termijn?

Is jouw antwoord: ik wil op de korte termijn resultaat zien! Oké, dan zou ik blijven meeliften op landelijke campagnes van jouw formule en verder niet veel energie in marketing steken. Voor jou eindigt de column hier. Al raden we je aan toch even door te lezen.

Is jouw antwoord: ik wil op de lange termijn resultaat zien! Oké, dan ga ik jou in de volgende alinea uitleggen waarom lokale marketing belangrijk is en geef ik je daarna meteen een paar tips mee! Zo sportief ben ik dan ook nog! 

Lokale Marketing is belangrijk, omdat je mensen lokaal aan je kunt binden. Door jouw lokale functie duidelijk te laten zien in je Marketing weten mensen wat jij voor hun kunt betekenen. Waarderen zij jouw lokale functionaliteit, dan zullen ze ook regelmatig gebruik maken van jouw producten of diensten. Maar hiervoor is het wel belangrijk om lokaal een bekend gezicht te worden met jouw zaak.

Hier volgen wat tips om je lokale Marketing succesvol te maken:

  • Haak in op lokale evenementen, deze worden namelijk bezocht door jouw potentiële klanten. Laat je hier zien en zorg dat je betrokken raakt bij de lokale evenementen die voor jouw doelgroep georganiseerd worden.
  • Gebruik lokale gezichten in jouw marketing! Bedenk leuke acties, spar met collega’s en het marketing team van het hoofdkantoor en maak leuke content hiervan. Mensen vertrouwen bekende gezichten sneller dan de foto shoot gezichten uit de landelijke campagnes. 
  • Laat duidelijk zien wat jij nu echt voor de lokale klanten betekent! Welk probleem los jij nu echt voor hun op? En hoe? Waarom vind jij het zo leuk om dit probleem voor ze op te lossen? En nog belangrijker: Wat vinden klanten hiervan? Het vertellen van klantverhalen is het meest effectief.
  • Heb jij medewerkers die in de buurt van jouw zaak wonen? Gebruik hen in jouw content. Zij zijn lokaal bekend!

Denk bij het creëren van lokale content wel aan de AVG regels en vraag om toestemming.

Oh ja en vergeet niet om de mensen te bedanken die helpen bij jouw marketing! Met een klein cadeautje laat je je waardering blijken en zullen ze jouw zaak lokaal nog meer promoten!

Petro Hameleers
Master Franchisegever 
Anytime Fitness Benelux

Anytime Fitness
Petro Hameleers Petro Hameleers
Master Franchisegever Anytime Fitness Benelux
Bekijk ook