De werving van franchisenemers voor New York Pizza in 2021

Expertise vanuit Franchise+ 

Social-Media marketing
Google Ads
SEO
Werving franchisenemers
Content creatie

New York Pizza logo

 

New York Pizza is opgericht door de broers Max en Philippe Vorst en Richard Abram. In 1993 kwamen ze op het idee om 'the original slice' vanuit New York naar Amsterdam te halen. De eerste zaak werd geopend aan het Amsterdam Spui en sindsdien is de pizzaformule in een raptempo gegroeid. De pizzaformule sloeg in als een bom en al snel werden er meerdere Pizza Slice Restaurants geopend. In mei 1996 werd onder de naam New York Pizza Delivery, een franchiseformule en daarnaast ook een keten van bezorgdiensten in het leven geroepen. Met in totaal meer dan 240 franchisevestigingen, is New York Pizza de marktleider op de Nederlandse pizza-bezorgmarkt. In het jaar 2020 wisten deze franchisevestigingen gezamenlijk zo'n 11,5 miljoen pizza's te verkopen, waarmee meer dan €54 miljoen omzet werd gegenereerd. New York Pizza is niet meer weg te denken uit het Nederlands franchise-landschap en is uitgeroeid tot een begrip in de pizza bezorgmarkt. 

In het jaar 2021, heeft een forse investering uit Noorwegen gezorgd dat New York Pizza internationaal versneld kon groeien. Zo heeft New York Pizza al de Belgische markt betreden en heeft met de acquisitie van twee Duitse pizzaketens, ook de ambitie uitgesproken om bij de oosterburen één van de grootste spelers te worden op de pizza bezorgmarkt. Vele mensen zullen zich afvragen of daarmee de groei voor New York Pizza compleet is? Absoluut niet! De pizzaformule zal constant bezig zijn om haar (internationale) vleugels verder uit te slaan en op zoek te zijn naar plekken waar de populaire pizza's verkocht kunnen worden. 

De Vraag

New York Pizza heeft aangeven dat ze in het jaar 2021 willen groeien van 222 franchisenemers naar 260 en dat er al een aantal vestigingen concreet op de planning staan. Het doel is dan ook om 18 potentiële franchisenemers te vinden uit de diverse mediakanalen van Franchise+. New York Pizza heeft bewezen dat vestigingen in zowel grote steden, als in kleine dorpen succesvol zijn. Daarom is er een witte-vlekkenplan opgesteld waarmee New York Pizza inzicht geeft in de geografische plaatsen, waar zij denken dat kansen of mogelijkheden liggen voor een exploitatie van een New York Pizza franchisevestiging. De wensen vanuit New York Pizza waren simpel: landelijk dekking, zodat de consument altijd wel een New York Pizza vestiging in zijn of haar buurt heeft.

New York Pizza werving van franchisenemers

De Oplossing 

Met elke franchiseformule, dus ook met New York Pizza, stellen we een franchisenemersprofiel op. Dit doen we in nauw overleg met New York Pizza, omdat zij het beste inzicht hebben in hoe de ideale franchisenemers eruitzien. Er zullen altijd verschillende zijn tussen franchisenemers, maar het is onze bedoeling om de belangrijkste kenmerken van de huidige New York Pizza ondernemers samen te voegen en een beschrijving te maken van de ideale franchisenemer. Waarom we dit doen? Het kennen van je doelgroep is essentieel en het vertrekpunt voor al onze marketingcampagnes. Daarnaast helpt het ons om de verschillende marketinguitingen te personaliseren en zo de ideale New York Pizza franchisenemer te inspireren, motiveren en uiteindelijk over te halen tot actie.

Na het succesvol samenstellen van een franchisenemersprofiel, hebben wij een goed beeld van de doelgroep en de informatie waar diegene naar zoekt, welke media hij of zij consumeert en op welke social-media kanalen hij/zij actief zijn. Waardoor interne en externe kanalen strategisch ingezet kunnen worden om de franchiseformule van New York Pizza onder de aandacht brengen bij potentiële franchisenemers en hen te enthousiasmeren voor het concept.  

New York Pizza case study

De Franchise+ marketingstrategie is altijd onder te verdelen in drie categorieën: zichtbaarheid, interruptie marketing en directe marketing. 

Zichtbaarheid: in de eerste fase van de marketingfunnel focussen wij op zichtbaarheid en awareness. Alle marketingactiviteiten dienen als doel om mensen bewust te maken van de franchisekansen bij New York Pizza. Het doel van deze fase is, om het New York Pizza merk, op een aantrekkelijke manier te presenteren, met de juiste boodschap, op het juiste moment. Wij zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk kandidaat-ondernemers bereiken die nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met New York Pizza. Dit doen we door het ontwikkelen van social-media advertenties, die afgestemd zijn op de geografische, demografische en psychografische criteria, van het franchisenemersprofiel, van New York Pizza. 
 

Overweging: in de tweede fase van de marketingfunnel focussen wij op kandidaat-franchisenemers, die op een bepaalde manier al interesse hebben getoond in de New York Pizza franchiseformule maar die nog niet bereid waren om over te gaan tot het aanvragen van informatie. In deze fase zullen kandidaat-franchisenemers in een zogeheten warme fase zitten. De potentiële kandidaat-franchisenemer heeft behoefte aan content, die van invloed is op de conversiebeslissing en daarbij ook de keuze voor een bepaald merk. 

We hebben een unieke formulepresentatie geschreven voor New York Pizza, waarbij de kandidaat-franchisenemer een goed en vooral compleet beeld krijgt over de formule. Ook zijn er publicaties zoals redactionele artikelen en achtergrondverhalen gekoppeld aan deze formulepresentatie. Daarnaast zijn er video's, whitepapers, succes stories van huidig franchisenemers en persberichten ontwikkeld, om de kandidaat-franchisenemer nog een relevanter beeld te geven over de New York Pizza franchiseformule.    
 

Conversie (action): in de laatste fase van de marketingfunnel zijn onze marketingactiviteiten bedoelt om de doelgroep te overtuigen en actie te laten ondernemen. Op ons platform betekent dat, dat de kandidaat-franchisenemer zijn gegevens achterlaat, zodat een recruiter contact kan opnemen met desbetreffende persoon. In de laatste fase willen we het warmste publiek over de streep trekken en laten converteren. Dit publiek bestaat uit de doelgroep die bekend is met de New York Pizza franchiseformule, hebben al eerder interesse getoond en zijn klaar om het franchisetraject in te gaan. Wel is het vervolgens aan ons de taak om te zorgen dat zij bij Franchise+ hun gegevens achterlaten. 

Resultaat

Binnen no-time waren er honderden social reacties en engagement op de verschillende marketingcampagnes. Dit resulteerde in een groei van 18% meer formuleaanvragen en 20% meer (New York Pizza) websitebezoekers t.o.v. van het jaar 2020.

Het resultaat? Ondanks dat het kalenderjaar nog niet is afgelopen, hebben wij in het jaar 2021, in totaal 965 leads gegenereerd voor New York Pizza! Gedurende deze periode zijn meerdere kansrijke-ondernemers geselecteerd door de franchise recruiter van New York Pizza. In dit recruitment proces gaat de kandidaat-franchisenemer met New York Pizza in gesprek en onderzoek om te kijken of er een definitieve match is. Ook wordt besproken welke locaties de voorkeur hebben.     

Quote New York Pizza over werkwijze van Franchise+

Ook groeien zoals New York Pizza? Je weet ons te vinden!

Wij helpen graag mee met het bepalen van de optimale inzet van communicatiemiddelen en -kanalen om toekomstige franchisenemers te vinden. Laat vrijblijvend hieronder jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.