Volwassen Anytime Fitness groeit verder

Anytime Fitness bestaat tien jaar in Nederland en heeft hier inmiddels meer dan honderd fitnessclubs. Drie ondernemers met verschillende achtergronden dragen bij aan deze nieuwe groeifase en delen hun ervaringen en adviezen. Wat hen vooral bindt: geloof in succes.

Vanuit het hoofdkantoor in Sittard, waar het allemaal begon, staat er nu een geprofessionaliseerd team klaar waar de franchisenemer naar behoefte gebruik van kan maken. Want vrijheid van ondernemen staat bij Anytime Fitness hoog in het vaandel. ‘Initiative driven’ noemt master franchise Petro Hameleers zijn benadering. De locaties van nieuwe vestigingen laat hij bijvoorbeeld afhangen van de ideeën van de franchisenemers.

Hij onderscheidt verschillende groeifases en zag bij vestiging nummer 81 een kantelpunt. Toen nam hij een directeur aan, afkomstig uit het grootbedrijf. Ook in deze doorgroeifase houdt Hameleers de persoonlijke benadering in ere. Hij kent alle franchisenemers nog steeds persoonlijk en hanteert het credo: ga met mensen om zoals jij wilt dat ze met jou omgaan wanneer de rollen omgedraaid zouden zijn. Hij blijft luisteren naar de franchisenemers, en meewerken om hun droom te verwezenlijken. Op die manier gaat Anytime Fitness in de Benelux doorgroeien naar tweehonderd locaties over drie jaar.

Gezamenlijkheid

De drie ondernemers die vandaag aan de koffietafel zitten in de nieuwe Anytime Fitness in Maarssen werken actief mee aan de doorgroeiplannen. Ze hebben alle drie een andere achtergrond, net zoals de ondernemer die vorig jaar deze fitnessclub startte. Hij komt uit de horeca.

Het maakt helemaal niet uit wat je achtergrond is, benadrukt Richard Weiss. “Als je maar ambitieus bent en er voor 200 procent voor gaat.” Hij was salesmanager in de cosmeticabranche en vond bijna vier jaar geleden de tijd rijp om zelfstandig te gaan ondernemen. De sector waarin dat zou gebeuren lag voor de hand. Hij gaf naast zijn werk al jarenlang allerlei groepslessen op sportscholen.

Vanwege de gezamenlijkheid, de merknaam en de ondersteuning koos hij voor franchise. Een gesprek met Petro Hameleers versnelde het proces. “Ik geloofde meteen in het laagdrempelige en persoonlijke concept van Anytime Fitness.” Hij bezocht clubs en sprak met ondernemers. “Ik kreeg er een goed gevoel bij. Het werd meteen duidelijk dat je het als ondernemer niet alleen hoeft te doen.”

Verschillende doelgroepen

Wel was hij een tikkeltje eigenwijs, want tegen het advies van de franchisegever in koos hij voor een ongebruikelijk grote zaal, van 110 vierkante meter, voor de groepslessen. Die keuze pakte bij hem uitstekend uit. 

Hij staat op het punt een tweede club in Deventer te openen, wel aan de andere kant van deze Hanzestad met een grote sportschooldichtheid (twintig op 100.000 inwoners). Zijn eerste vestiging wordt omringd door scholen en winkels en de wijkbewoners zijn voornamelijk jonge gezinnen. De tweede club komt in een buurt met veel jonge hoger opgeleiden en is goed bereikbaar voor kleinere dorpen in de omgeving. Zo boort hij verschillende doelgroepen aan. Hij is de wijk al in gegaan om te flyeren en de banden met de lokale pers houdt hij warm. Het nieuws van zijn nieuwe fitnessclub kwam al in de krant en op de radio.

Instagram

Wat die marketing betreft wordt er steeds meer gestroomlijnd, merkt Kim Brouns op, verantwoordelijk voor marketing en PR bij Anytime Fitness. “Dat mag nog wel wat uniformer.”

De drie heren knikken instemmend. Maar die softe kant is wel heel leuk, weet Yusuf Shaibani. Zo maakt hij veel filmpjes van events in zijn clubs en toont die op verschillende sociale mediakanalen. Toen hij zijn tweede club ging openen, in Delfgauw, stuurde hij honderden inwoners van die plaats persoonlijk een uitnodiging via Instagram. Dat had effect. “Daar was ook een populair meisje bij. Zij werd lid en bracht meteen twaalf andere nieuwe leden mee.” Voor de helft via mond-tot-mondreclame en voor de andere helft via sociale media, werft hij zijn klanten.

Richard Weiss heeft nog een andere manier ervaren om zijn ledental uit te breiden: netwerken met andere ondernemers, die ondertussen lid zijn geworden van zijn fitnessclub. 

Henk Sariman nodigt altijd de buurt uit voor sociale gebeurtenissen van zijn club, ook een indirecte manier van ledenwerving. Hij had al veel ervaring opgedaan als ondernemer in de fitnessbranche, en was er een aantal jaren uit geweest, toen hij opnieuw interesse kreeg om een club te openen. De stap om met Anytime fitness in zee te gaan zette hij in 2016 in Eindhoven, tijdens de jaarlijkse Nederlandse conferentie van de Amerikaanse formule. 

België

Hij was ondertussen met zijn gezin van Rotterdam naar Zeeuws-Vlaanderen verhuisd en had opgemerkt dat er vlak over de grens mogelijkheden gloorden. “Ik zag potentie in Oost-Vlaanderen. Maar ik kende de hoofdpijnen van het stand-alone ondernemen.” Hij zocht naar de samenwerking met andere ondernemers en het gemak en de naamsbekendheid van een franchiseformule en kwam uit bij Anytime Fitness. Die keuze was ook gebaseerd op ‘een mensendingetje’. Hij kende Petro Hameleers al.

Nederlandse ondernemers vertellen nogal eens over de culturele en bureaucratische obstakels die zij ondervinden in België. Zo niet Sariman. “Dat heeft volgens mij meer met mindset en je eigen opstelling te maken. België is niet moeilijk. Ik had altijd het geloof en de ambitie dat het goed zou komen, en heb de afgelopen jaren veel gedaan aan persoonlijke ontwikkeling. Starten in België zag ik juist als een mooie uitdaging.”

Franchisevereniging

Het kwam goed. Binnen een jaar had zijn eerste club, in Stekene, duizend leden. Zelfs uit de twintig minuten verderop gelegen stad Sint-Niklaas komen de mensen naar zijn club. Dat succes is hem niet komen aanwaaien. Al een jaar voor de opening in 2017 maakte hij kennis met andere ondernemers in de omgeving en deelde hij zijn plannen. “Zij vertelden het verhaal door in de gemeenschap.” Hij beleefde ook wat benauwde momenten. Drie weken voor de opening was de financiering nog niet rond. Maar hij bleef er rotsvast op vertrouwen dat het goed zou komen, ook dankzij zijn bagage als ondernemer. Die komt ook van pas in zijn rol als bestuurslid van de franchisevereniging van de formule.

Voorlopig ziet hij zichzelf meerdere clubs openen in de provincie Oost-Vlaanderen de komende jaren. In België bezoekt acht procent van de bevolking boven de vijftien jaar een fitnessclub, in Nederland twintig procent. Genoeg groeiruimte dus. Zijn tweede club in het Waasland is intussen een feit, in Sint-Gillis-Waas.

Risico nemen en hard werken

Yusuf Shaibani herkent de spannende momenten en veert op. “Ondernemen is soms chaotisch, en dat geeft mij juist energie.” Ondernemen is ook durven en risico’s nemen, benadrukken de drie eensgezind. “Ik begon als student met mijn club in Capelle aan den IJssel, terwijl er een enorme concurrentie was en Anytime Fitness nog geen grote naamsbekendheid had. Met de grootste bluf ben ik de bank binnengestapt. Als ik ergens in geloof, denk ik geen seconde aan falen.”

Het ondernemen leerde Shaibani de jaren daarna pas echt in de praktijk, terwijl Petro Hameleers hem in de beginperiode bij de hand nam. “Het omgaan met tegenslagen maakt je als ondernemer pas echt sterk”, zegt hij. “Dan ga je zeer creatief denken.” Zo zag hij bij de lancering van zijn tweede club ineens, en door toevalligheden, zijn team van zijn eerste club wegvallen. Hij moest het een tijdje alleen zien te rooien. “Hard werken was de sleutel.” 

Inmiddels kan hij door zijn ervaring situaties beter inschatten en heeft gemerkt dat de knowhow en begeleiding vanuit het hoofdkantoor verder is toegenomen. Hij is samen met Anytime Fitness Nederland volwassen geworden en klaar voor de volgende groeifase.

Corona overleefd

Ook de fitnessclubs van Anytime Fitness werden geraakt door de uitbraak van het coronavirus, maar ze hebben deze crisis wel allemaal overleefd. Hoofdkantoor, franchisenemers en leden steunden elkaar. Zo werden er veel alternatieve programma’s aangeboden en bleven de leden overwegend trouw aan hun club. 

Henk Sariman
Leeftijd: 50
Gestart in 2017
Clublocaties: Stekene, Sint-Gillis-Waas (beide in België)
Tip voor starters: Je besluit om te gaan ondernemen moet weloverwogen zijn. Daarna is het belangrijk je op dat vlak ook persoonlijk te ontwikkelen. Werk bewust aan jezelf en aan je bedrijf. 

Yusuf Shaibani
Leeftijd: 29
Gestart in 2013
Clublocaties: Capelle aan den IJssel, Delfgauw
Tip voor starters: Onderschat het franchisenemerschap niet. Als je bereid bent van zeven uur ’s ochtends tot half twaalf ’s avonds te werken, kerst te missen en andere opofferingen te doen, ben je goed op weg. 

Richard Weiss
Leeftijd: 52
Gestart in 2016
Clublocaties: Deventer-Oost, Deventer Keizerslanden
Tip voor starters: Voer gedegen marktonderzoek uit voordat je een locatie kiest. Een mooi pand alleen is niet genoeg. Er moet een markt voor je fitnessclub omheen zitten.