Anytime Fitness nummer 1 in Franchise Top 500

Anytime Fitness heeft de eerste plaats veroverd in de ranglijst van het Amerikaanse magazine en de gelijknamige website Entrepreneur. De formule laat ketens als Hampton Hotels (2), Pizza Hut (9) en McDonald’s achter zich (16).

Anytime Fitness is een formule die de afgelopen jaren wereldwijd snel is gegroeid. De keten is in 2002 opgericht en heeft nu al meer dan 2.350 vestigingen wereldwijd. Petro Hameleers, franchisegever voor Anytime Fitness Benelux, denkt dat de formule dit succes vooral te danken heeft aan de kleinschaligheid. “Franchisenemers en de medewerkers van de fitnesscentra kennen hun leden en kunnen echt op zoek naar een passend fitnessprogramma voor iedere individuele klant.” Voor het samenstellen van de jaarlijkse ranglijst analyseert Entrepreneur.com objectieve cijfers van alle Amerikaanse franchiseformules. Het blad bekijkt bijvoorbeeld de financiële kracht en stabiliteit van de formule, het groeipercentage, de grootte van de organisatie, de tijd dat franchisenemers een vestiging runnen en de opstartkosten. Ook analyseert het blad andere factoren, zoals het aantal rechtszaken dat gevoerd wordt tegen een keten, het percentage van de franchisenemers dat de samenwerking beëindigt en de financieringsmogelijkheden. Dit zijn dus vooral harde data. Toch zegt Hameleers dat je deze prijs alleen kunt winnen als je ook de zachte kant van de formule op orde hebt. “Je kunt alleen groeien als klanten echt tevreden zijn. Onze franchisevestigingen hebben een goede personele bezetting en de klanttevredenheid is hoog.”

Laagdrempelig

Anytime Fitness groeit ook in Nederland hard. In 2013 is de formule gegroeid van acht naar twintig vestigingen. Hameleers zegt dat dit mede te danken is aan de huidige maatschappij. “Veel mensen willen tegenwoordig vrijheid en flexibiliteit. Dus eigen baas zijn spreekt hen aan. Maar ze willen geen grote financiële risico’s lopen. De fitnesscentra van Anytime Fitness zijn kleinschalig, gemiddeld zo’n 450 vierkante meter. Je hebt een financiële inbreng nodig van 80.000 tot 100.000 euro. Natuurlijk is dat veel geld. Maar het is laagdrempeliger dan het openen van een grote sportschool en daardoor zien veel mensen dit als een kans om van hun passie hun beroep te maken.” Het principe van Anytime Fitness is dat klanten een toegangssleutel krijgen van de sportschool waardoor ze kunnen sporten als het hen goed uitkomt. Op verschillende momenten zijn er kleine groepstrainingen. De abonnementen hebben een normale concurrerende prijs. “We vinden het belangrijk om kwaliteit te leveren”, vertelt Hameleers. “Dus we hebben geavanceerde apparatuur, de ruimtes zijn sfeervol ingericht en het is er vooral erg schoon. Daardoor zijn we niet de allergoedkoopste maar de abonnementen zijn goed betaalbaar.” Hameleers merkt dat het voor klanten prettig is dat de vestigingen kleinschalig zijn. “In grote sportscholen voelen beginnende sporters zich soms geïntimideerd. Ze zien vooral goed getrainde mensen sporten en daar voelen ze zich ongemakkelijk bij. De vestigingen van Anytime Fitness hebben het karakter van een dorpskroeg. Je komt daar je buurman of je buurvrouw tegen. De vestigingen hebben geen bar maar wel een drankenautomaat. Dus mensen kunnen na het sporten samen even iets drinken. Het heeft iets gemoedelijks.”

Lifestyle coach

De franchisenemers die een Anytime Fitness-vestiging starten, hebben uiteenlopende achtergronden. “Het belangrijkste is dat franchisenemers een passie voor sport hebben en dat ze de gasten willen helpen om hun doel te realiseren.” Hameleers zegt dat het voor een sportschoolondernemer prettig is om aangesloten te zijn bij een franchiseformule omdat je dan gebruik kunt maken van ondersteuning, zoals een training vooraf, het voordelig inkopen van apparatuur en natuurlijk de gezamenlijke marketing en pr. “Maar het voornaamste is dat de technische innovatie snel gaat. Zonder formule is het lastig om dat bij te houden. Zo hebben de fitnesscentra in Amerika en Australië een digitale lifestyle coach. We willen dat ook in Nederland introduceren. Klanten kunnen hun gegevens dan op onze website invoeren waarna ze een persoonlijk sportschema krijgen. We kunnen hun bellen of mailen als zij hun doelen niet halen. Zo kunnen we het trainingsschema op maat aanpassen zodat we hen helpen om hun doelen toch te bereiken. Dit soort verrassende, nieuwe ontwikkelingen zijn belangrijk om succesvol te blijven in de toekomst, zeker in de sportschoolbranche.”

Top 20 van de Entrepreneur 2014 Franchise 500

  1. Anytime Fitness
  2. Hampton Hotels
  3. Metro
  4. Koppie
  5. Jimmy John's Gourmet
  6. 7-Eleven Inc
  7. Servpro
  8. Dennys' Inc
  9. Pizza Hut Inc Dunkin'
  10. Donuts
  11. Hardee's
  12. Jan-Pro Franchising Int'l. Inc
  13. Days Inn
  14. KFC Corp
  15. H & R Block
  16. McDonald's
  17. Aaron's
  18. Kumon Math & Reading Centers
  19. Cruise Planners-American Express Travel
  20. Taco Bell

+