DA-winkelier gewilde partner na faillissement

Voormalig DA-franchisenemers zijn gewilde partners in de retailwereld. Na het faillissement van de drogisterij- en parfumerieketen eind vorig jaar kunnen bijna 200 franchisenemers gaan en staan waar ze willen. Ketens en groothandels proberen hen voor zich te winnen met aanlokkelijke contracten, meldt Het Financieele Dagblad.

De farmaceutische groothandel Mosadex heeft het merk DA overgenomen, maar de contracten met de ondernemers zijn ontbonden. Iedereen is nu in afwachting van wat zij gaan doen. Kan Mosadex ze overtuigen om de DA-vlag te blijven voeren, of stappen ze over naar een concurrent?

Doodzonde

Overstappen naar marktleider Kruidvat, dat alleen filiaalbedrijven houdt, is voor de franchisenemers geen optie. Franchiseformule Etos, dat in januari aangaf belangstelling te hebben voor ongeveer de helft van de DA-vestigingen, praat wel met individuele ondernemers. Maar Ronald Rodenburg, voorzitter van de coöperatie van DA-winkeliers verwacht niet dat er veel zullen toehappen: “Het zijn er nog geen 10 die dat pad bewandelen. Maar al stappen er maar 3, 4 of 5 DA-ondernemers over, is dat doodzonde.”

Het liefst wil Rodenburg álle ondernemers behouden voor de DA-formule onder de nieuwe moeder Holland Pharma/Mosadex. Hij heeft afgelopen maanden met 4 andere ondernemers voor de coöperatie onderhandeld met het nieuw opgerichte Nederlandse Drogisterij Service (NDS), het vehikel van Mosadex. Dat heeft een convenant voor nieuwe samenwerking en leveringsvoorwaarden opgeleverd dat komende 4 weken aan DA-ondernemers wordt voorgelegd om te horen ‘waar het schuurt’.

Samengaan met DIO

Er vinden gesprekken plaats over een krachtenbundeling van DA en de franchiseformule DIO-drogisterijen. Dat maakten Mosadex en het moederbedrijf van DIO, Faco, daags na de doorstart van DA bekend. “Ik denk dat die samenwerking doorgaat”, zegt Rodenburg. Hij verwacht niet dat daarmee de DIO-naam zal verdwijnen. “Je kunt je afvragen of dat voor de hand ligt. Nieuwe ondernemers zullen kiezen voor de sterkere DA-naam, maar waarom zou je overstappen als je al jaren een goede DIO-winkel hebt?”

Bekijk ook