DA-specialist, ook in persoonlijke gezondheid
Na haar studie commerciële economie, was Yvonne Schaafstra niet van plan in het bedrijf van haar moeder te stappen. Toch is ze nu alweer twintig jaar franchisenemer van DA.
In 1976 startte haar moeder als zelfstandig drogist in woonplaats Hapert. Yvonne werkte sinds haar vijftiende jaar in de zaak als weekendhulp. Na haar afgeronde studie deed ze ruim twee jaar ander werk, maar kwam toen op haar schreden terug. “Ik kwam erachter dat ik de drogisterij veel leuker vond.”
Meer dan twee jaar was ze in loondienst om te ondervinden of ze op het juiste pad was. De proef werd een succes en Yvonne werd in het jaar 2000 medevennoot. Acht jaar lang dreven ze de vestiging in Hapert samen. Allebei stonden ze op de winkelvloer paraat om de klanten van het beste advies te voorzien. Daarnaast deed Yvonne de inkoop, administratie en personeelsplanning.
Vrijheid als ondernemer
Het was niet altijd vanzelfsprekend dat Yvonne Schaafstra al die jaren aan DA verbonden bleef. “Er zijn momenten geweest dat ik uit nieuwsgierigheid naar andere formules heb gekeken, maar ik zag bevestigd dat DA toch verreweg het best bij mijn winkel en mijn manier van ondernemen past.”
Zo stelt ze de vrijheid als ondernemer op prijs, maar ook de goede ondersteuning vanuit het hoofdkantoor. En met DA kan ze op dezelfde winkelvloer haar luxe assortiment van de formule Mooi Parfumerie blijven voeren. “Die combinatie werkt goed, ik heb ervaren schoonheidsspecialistes en drogisten in dienst.”
In januari 2017 zette ze een belangrijke stap vooruit door de winkel rigoureus te verbouwen.
Vooruitstrevend
Met Nederlandse Drogisterij Service (onderdeel van Mosadex Groep, totaalleverancier in de (farmaceutische) zorg- en retailmarkt) als eigenaar, heeft de formule volgens Yvonne een impuls gekregen. “De nieuwe eigenaar is vooruitstrevend. Er worden continu nieuwe services, producten en concepten geïntroduceerd. Zo willen we echt dé specialist op het gebied van persoonlijke gezondheid worden.”
Bloeddruktesten
Bloeddruktesten, cholesterol prikken, huidanalyses, BMI meten en het geven van leefstijladviezen horen daarom tegenwoordig bij het dagelijkse werk van een DA-franchisenemer. De kennis en vaardigheden daarvoor doen ze op tijdens trainingen van Nederlandse Drogisterij Service.