Terugblik 2011 met gemengde gevoelens
Het jaar 2011 is een jaar waarin de internationale economische crisis haar stempel drukt op de resultaten. Ook voor de franchisebranche was het een moeilijk jaar. Toch zijn er ook de nodige positieve resultaten geboekt. Franchise+ vroeg verschillende franchiseformules terug te blikken.
Steve Evers (directeur formules Euretco bv): “Wij denken liever in kansen, ongeacht de omstandigheden. Een goed voorbeeld is de overname van Lampenier enkele jaren geleden. Euretco investeerde vrijwel direct in de ontwikkeling en introductie van een compleet nieuw shopconcept. Helaas is gebleken dat de uitrol gestrand is wegens een chronisch gebrek aan liquiditeit c.q. investeringsmogelijkheden bij de zelfstandig ondernemer in de verlichtingsbranche. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden zijn ook de banken niet toeschietelijk. Als dat de uitgangspositie is, moet je bekijken wat je samen wél kunt bereiken. Gelukkig hebben we de kansen zelf deels kunnen keren door de introductie van een veelbelovende webshop. Ondanks moeilijke marktomstandigheden heeft onze formule Decorette boven de markt gepresenteerd en haar marktaandeel vergroot door een goede en vernieuwde communicatiestrategie. Iets om trots op te zijn, is de verkiezing van Runnersworld voor de derde keer tot Beste Winkelketen in de categorie Sport van de ING Retail Jaarprijs.
Paul Roerbag (hoofd expansie/acquisitie D.I.O.): "Het positieve in 2011 is dat we een flink aantal nieuwe winkels hebben geopend en een aantal ’overstappers’ gehad hebben waardoor we dit jaar afsluiten met 180 winkels en dat was ook de doelstelling. Er zijn een aantal kleinere winkels gesloten en dat is voor een franchiseformule nooit leuk, maar soms noodzakelijk. De toch weer toegenomen prijzenslag is ook een tegenvaller. De overname van de Minerva-winkels was voor D.I.O. een mooie kans. Echter de grootste positieve ontwikkeling is de pilot met ons Madelief-concept. Dit is een biologische lijn in elke productgroep als alternatief voor de A-merken. De uitrol van onze nieuwe D.I.O.-formule over de bestaande winkels verloopt voorspoedig. De 100e winkel was in juli al omgebouwd. "
Gerrit van Oosten (CIGO): "Wij kijken met gepaste trots terug op de ’geboorte’ van de 130 vestigingen van de nieuwe tabaks- & gemaksformule CIGO. De grootste opsteker in 2011 is het positieve geluid van onze CIGO-ondernemers over de gekozen koers van de CIGO-formule. Maar niet alleen horen we positieve feedback van onze ondernemers, ook onze leveranciers en partners hebben de CIGO-formule omarmd. Het komende jaar is erop gericht om CIGO bekend te maken bij de consument. De consument zal CIGO nog beter gaan herkennen in het straatbeeld. Hierbij zal de CIGO-ondernemer als hét lokale gezicht van de winkel, een grote rol gaan spelen."
Directeur Jos Boot (directeur RDC, o.m. The Read Shop): "2011 Kenmerkt zich als een jaar waarin we van hoogconjunctuur naar laagconjunctuur zijn geschoven. Op dat breukvlak veranderen wetmatigheden terwijl de spelregels nog hetzelfde zijn. Gelukkig zijn we in staat gebleken vanwege onze korte lijnen ons hierin tijdig aan te passen qua strategie en exploitatie. Een tegenvaller is dat consumenten minder boeken kopen en uitgevers het boek ook nog eens goedkoper gemaakt hebben in de hoop en (verkeerde) verwachting dat de verkopen dan toe zouden nemen. Door de wet op de vaste boekenprijs kan je dan als boekverkoper niet zoveel. De nieuwe groei is door aanwas geminimaliseerd. Wij zijn echter zeer succesvol gebleken in het consolideren van verkooppunten in hetzelfde verzorgingsgebied. In een winkelcentrum van drie naar twee winkels of van twee naar één, uiteraard met een formule vanuit onze ‘stal’. We grappen weleens ‘van acquisitie naar inquisitie’.
Paul van Wageningen (Franchise Development Benelux): "De grootste tegenvaller bij onze klanten lijkt het beslissingsproces waar aspirant-ondernemers doorheen moeten om hun knoop door te hakken. Als potentiële franchisenemers naar het nieuws kijken lijkt de wereld in brand te staan. Zorgen over de markt en het volgende jaar schrikt sommige kandidaten af om daadwerkelijk stappen te maken. Senet is van huis uit een formule in de detachering. Ook deden zij veel aan softwareontwikkeling. Zij hebben daar nu Cloud computing aan toegevoegd. De combinatie trekt niet alleen een ander soort klanten maar vooral ook meer kandidaat- franchisenemers van een (nog) beter kaliber. Innovatie blijkt dus belangrijk te zijn.
Wat een erg interessante ontwikkeling is, is dat zorgformules in trek zijn. De zorg lijkt gemaakt voor franchise.
Ik ben onder de indruk van formules die doorzettingsvermogen aan de dag leggen. Te vaak worden externe factoren als reden gegeven voor een terugval. Een organisatie is niet geholpen bij een gevoel dat men afhankelijk is van zaken waar weinig of geen invloed op kan worden uitgeoefend. Het alsmaar streven naar groei is de beste manier om de economische tegenwind het hoofd te bieden. Omzetdaling is niets anders dan de prijs voor te laat veranderen.
Lisette Akkermans (manager marketing & communicatie Formido Bouwmarkten): "Wij kijken met een zeer tevreden gevoel terug op het afgelopen jaar. In een krimpende markt hebben wij ons omzetniveau op peil weten te houden in vergelijking met 2010. Dat hebben we samen met onze franchisenemers gedaan door te blijven investeren in onze formule. Blijven vernieuwen is het toverwoord.
Ruud Jacobse (Livera): "Het jaar 2011 is en was in vele opzichten een onstuimig jaar. Livera maakte de overstap van een soft- naar full franchiseorganisatie. Door de tegenvallende omzetten heeft Livera, net als de rest van de markt, er hard aan moeten trekken om traffic naar de winkels te stimuleren. Net als voor de rest van de retail in Nederland hebben wij te maken met een teruglopend consumentenvertrouwen. De verkopen kwamen dit voorjaar moeizaam op gang. In de zomerperiode had de uitblijvende zomer flinke invloed op de verkoop van onze badcollectie, toch het paradepaardje van Livera. Bij de start van het herfst- en winterseizoen in september was er juist sprake van een warme nazomer. Daarnaast zorgt onder andere de eurocrisis ervoor dat het consumentenvertrouwen laag is, wat ertoe leidt dat de koopbereidheid van de consument terug loopt. Door de keuze naar full franchise kunnen een aantal activiteiten versneld doorgang vinden, zoals een centraal automatiseringssysteem, centrale inkoop en in het voorjaar van 2012 een webshop.
Goed nieuws voor vrouwen op de Antillen: in april dit jaar hebben we een winkel in Willemstad op Curaçao geopend. De nieuwe winkel wordt gerund door een ervaren ondernemersechtpaar dat haar aanbod in dames- en herenmode uitbreidt met het Livera-assortiment.
Gertjan Willems (Dobey): "Het afgelopen jaar vertoonde een grillig omzetbeeld, maar door het tijdig anticiperen op deze nieuwe economie zijn we opnieuw in staat om een beter dan branchegemiddelde prestatie te leveren. Het ingezette beleid in 2008 waarbij de kernwaarden centraal staan bewees haar kracht ook dit jaar. Een tegenvaller is de aanhoudende stugge opstelling vanuit banken naar onze branche. Positief is dat Dobey Deurne Dierenspeciaalzaak van het jaar 2011 werd. Noemenswaardig is de introductie van de webshop (de eerste formulewebshop in onze branche met ruim 8.000 artikelen online) en het Dobey Adviescentrum (vragen van consumenten en ondernemers worden professioneel beantwoord door een team van voedingsdeskundige, gedragsdeskundige en dierenarts). Daarnaast natuurlijk de recent tot stand gekomen samenwerking met Faunaland Franchising (doorovername door ons moederbedrijf Target Pet Holding)."
Sjaak Penning (formulemanager Attent): "De Attent-formule (super in de buurt) heeft zich in 2011 in het buurtsupermarktsegment uitstekend ontwikkeld. Naast een identieke groei van 2,5% ten opzichte van vorig jaar is ook het aantal vestigingen gegroeid met 33. De groei zat in de overstap van kleinere Spar-vestigingen naar de Attent-formule maar ook in Troefmarkten en COOP-vestigingen die zijn overgestapt naar Attent. De groei is verder toe te schrijven aan investeringen door de aangesloten Attent-franchisenemers in reeds bestaande vestigingen. Dit alles heeft ertoe geleid dat de Attent-formule een groei heeft doorgemaakt van veertien procent in vergelijking met 2010.
Peter de RU (Pirtek Nederland): "Op het jaar 2011 kijken wij met tevredenheid terug. Een omzetstijging van veertien procent ten opzichte van 2010 is een mooi resultaat.
De grootste tegenvaller in dit jaar is dat het ongelofelijk lastig is voor startende franchisenemers om de financiering bij de banken rond te krijgen. We hebben een paar gevallen meegemaakt waar ondanks een solide businessplan en eigen geld inbreng de banken toch weigerden. Op korte termijn verwachten we geen verlichting in deze situatie gezien de onrust op de financiële markten. Een meevaller dit jaar is dat we op 1 oktober een nieuw Pirtek-center konden openen in Middelburg waarmee een witte vlek op de kaart weggewerkt is. Noemenswaardig is verder de verkoop van de vestigingen ’s-Hertogenbosch en Groningen aan nieuwe eigenaren."
Hendrien Dubbeld (manager expansie & acquisitie DA): "In 2011 kenmerkte ook de drogistenbranche zich door druk op prijs, markt en consumentenvertrouwen. Zoals bij de meeste andere branches was het ook in drogistenland hard werken in woelige en onzekere tijden. De crisis is nog niet ten einde; ook dat gegeven is aan de branche niet voorbijgegaan. Bij DA is intern hard gewerkt aan de verbetering van logistiek, communicatie, databeheer en het (her)winnen van vertrouwen van de consument. In september is dat harde werken beloond door de consument met het binnenhalen van de titel: ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’. Dit is een prachtige waardering voor de gezamenlijke inspanningen van alle DA-ondernemers en -medewerkers. Naast dit bijzondere hoogtepunt is het aantal bij DA aangesloten ondernemers gestaag gegroeid naar 410 winkels, verspreid over geheel Nederland. De nominatie in oktober 2011 door het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel van één van de DA-winkels als ‘Leukste winkel om bij te werken’, beloont daarmee ook in zekere zin de inspanningen van de retailonderneming richting de ondernemers en haar werknemers."