Jamin

Vol enthousiasme naar het werk

Je droomt waarschijnlijk al een tijdje van het zelfstandig ondernemerschap. Je eigen zaak runnen, zelf beslissingen nemen en direct voor je inzet beloond worden. Dat is waar je vrolijk van wordt!

Daarvoor kun je natuurlijk een eigen bedrijf van de grond af opbouwen, maar je kunt ook franchisenemer worden van Jamin. Dan heb je écht alle reden om vrolijk te worden, want je bent dan ondernemer van de vrolijkste verwenwinkel van Nederland bij een grote professionele organisatie. Jamin biedt je een uitgekiende assortimentssamenstelling met aantrekkelijke marges. Bovendien kun je volop rekenen op ondersteuning van Jamin om van je winkel een groot succes te maken.

De toekomst lacht ons toe

Jamin heeft nu 95 winkels in Nederland, waarmee ons bedrijf marktleider in de zoetwaren branche is. We blijven vernieuwen en willen graag verder groeien. Al onze toekomstige winkels worden volgens nieuw concept ingericht en ook onze bestaande winkels worden in versneld tempo omgetoverd tot prachtige, kleurrijke en moderne winkels. Jamin heeft vele mogelijkheden om verder te groeien en heeft daarbij in tegenstelling tot veel andere winkelketens geen concurrentie van internet. We blijven winkels uitbreiden en daarbij spelen de franchisenemers een zeer belangrijke rol. De winkels worden gerund door gedreven ondernemers met passie voor het vak. Juist de passie, het vakmanschap en het plezier in het werk zorgen ervoor dat Jamin een succes is. We zijn daarom ook zuinig op onze ondernemers en bieden ze alles wat ze nodig hebben om het maximale uit zichzelf en uit hun winkels te halen.

Ondersteuning waar je vrolijk van wordt

Als franchisenemer van Jamin profiteer je dan ook van vele voordelen. Om te beginnen lift je mee op de naamsbekendheid van Jamin, die maar liefst 95% is. Door de centrale inkoop van het uitgekiende assortiment profiteer je daarnaast van hoge marges. Bovendien regelt Jamin de meest uiteenlopende zaken voor je, zoals de samenstelling van het assortiment en de winkelformule maar ook bevoorrading, herkenbare reclamecampagnes en praktische opleidingen. Je wordt ondersteund door onze Jamin franchisemanagers, die je als bedrijfsadviseur helpen bij zaken zoals winkelpresentatie, personeel en financiën. Zo kun jij je volledig richten op het verrassen van je klant en van je winkel een waar succes maken.

Het lekkerste van Jamin

Snoepen en genieten van lekkernijen is van alle tijden. Want wie wil zich niet (laten) verwennen? Jamin heeft een zeer uitgebreid assortiment opgedeeld in de productgroepen chocolade, ijs, suikerwerk, schepsnoep en cadeaus. Voor elke productgroep bieden we een assortiment met schappenplan aan. Gedurende het jaar vinden wisselingen in assortiment plaats om het assortiment continu op het seizoen aan te laten sluiten. Om de unieke verwenwinkel te blijven pakt Jamin ook regelmatig uit met nieuwe concepten en producten, zoals het Twizzl ijsconcept, zelfschepchocolade en American Candy.

En, ben je al enthousiast? 

Dat is meer dan voldoende reden om eens nader kennis te maken. Zie je jezelf al staan in je eigen kleurrijke winkel vol vrolijke klanten? Heb je al ideeën over hoe je jouw eigen marktgebied met jouw ondernemerschap gaat bewerken? Vul dan vandaag nog het inschrijfformulier in, zodat we je kunnen uitnodigen voor een gesprek.

Geschiedenis

Cornelis Jamin werd in 1850 geboren in Boxmeer. Op zijn 20e verhuisde hij naar Rotterdam, waar hij een straathandel in zoetwaren begon. Ambitieus en eigenzinnig als hij was, zorgde hij er al snel voor dat zijn straathandel veranderde in een officiële banketbakkerij met een suikerwerkfabriekje. Na 10 jaar had hij twee suikerwerkfabriekjes: één aan het Roodezand en één aan de Crooswijksekade. En nog eens drie jaar later, in 1883, had Nederland zijn eerste Jamin winkel, waarin Cornelis zijn eigen producten aan de man bracht. Hij had een groot zakelijk instinct en deed dan ook goede zaken.

Al snel opende hij in de Hugo de Grootstraat de fameuze ‘Zuid-Hollandsche Stoomfabriek van Koek, Banket, Chocolade en Suikerwerken’ en verrezen overal in Rotterdam nieuwe Jamin filialen. Traditie en allure stonden daarbij centraal. Iedere winkel werd voorzien van de naam C. Jamin in gouden krulletters. De filialen werden bij voorkeur in familieverband gerund, met de vrouw des huizes aan het roer en de dochters achter de toonbank. Properheid en dienstbaarheid stonden hoog in het vaandel. Net als eigenzinnigheid en waar ondernemerschap.

Het ging hard met Jamin. In 1907, nog geen 25 jaar na de opening van de eerste winkel, waren er 50 filialen. De verdere groei heeft Cornelis niet meer mee mogen maken, maar zijn zoons zorgden er met dezelfde hartstocht en passie voor dat er nog eens 10 jaar later 100 filialen waren. In de jaren dertig waren er zelfs al 300! In die tijd ademden de winkels allure, luxe en verwennerij. Prachtige kroonluchters, glimmend gepoetst hout en vele spiegels maakten van iedere winkel een toonzaal van lekkernijen. Toch richtte Jamin zich niet alleen op ‘dames van stand’. Ook schoolkinderen waren er van harte welkom om voor één cent een ware traktatie uit te zoeken.
 
Op het hoogtepunt in de jaren vijftig en zestig waren er meer dan 600 Jamin winkels, verspreid over heel Nederland. In diezelfde periode ontstond echter een nieuw fenomeen: de supermarkt. Dit bleek een grote concurrent voor Jamin en hierdoor ontstond een kentering in de tot dan toe ongeremde groei. Eind 2007 werd Jamin overgenomen door een groep investeerders die het merk Jamin opnieuw op de kaart hebben gezet. 

Sindsdien is Jamin in sneltreinvaart veranderd in een hippe snoepwinkel waar vandaag de dag ook snoep uit bijvoorbeeld Amerika en Japan verkrijgbaar is. In veel winkels vind je tegenwoordig lollybomen, snoepsilo's vanuit het plafond en altijd dé laatste trends op het gebied van zoetwaren. Of je nu iets zoekt om jezelf te verwennen of een ander te verrassen, bij Jamin ben je aan het juiste adres!

Visie

Jamin heeft ‘verwenwinkels’ verspreid over het hele land. Hierbij wordt samengewerkt met franchisers die deze winkels als zelfstandig ondernemer exploiteren. Iedere franchisenemer heeft daarbij een contract met Jamin winkelbedrijven waarbij het uitgangspunt is dat het ondernemen vanuit de gezamenlijkheid gebeurt; de formule de franchisegever en de franchiseondernemers. Niet vanuit het ‘ik’ of het ‘zij’ denken maar vanuit het ‘wij’ denken, wordt daarin samengewerkt.  Iedere ondernemer is daarbij lid van de Vereniging van Jamin Franchisers.

Deze vereniging behartigt de belangen van de ondernemers en geeft daarbij input aan de formule. Er zijn afspraken binnen de formule waarbij wijzigingen in het beleid door de vereniging akkoord moeten worden bevonden. Hiernaast gaat de vereniging verder; zij neemt haar eigen verantwoordelijkheid en geeft gevraagd en ongevraagd input voor  het beleid van Jamin aan de directie van Jamin Winkelbedrijven. Het bestuur bespreekt deze zaken op minimaal 8 formele momenten met de directie tijdens het zogenaamde JOP-overleg. Ook worden algemene ledenvergaderingen gehouden en regiobijeenkomsten met de ondernemers. We moeten namelijk delen en werken vanuit de visie dat we samen verder komen.

Al 30 jaar superblij met Jamin

Vanuit de kaasbranche rolden ze zomaar in de zoetwaren van Jamin. Dat was dertig jaar geleden en nog steeds drijven...

Vital4Skool, fit20 en SNS strijden om NFV Franchise Trofee

NFV

De Trofee wordt sinds 2004 ieder jaar uitgereikt en geeft erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en...

‘Wij zijn op en top franchise’

Algemeen

De snelle marktontwikkeling in de retail vraagt om het maken van duidelijke keuzes. Bij Jamin en Multi-Vlaai weten...

Eigenaren Multi-Vlaai en Jamin nemen Limburgia over

Interview

Kees Hermans en Maarten Steinkamp, onder meer bekend van de formules Jamin en Multi-Vlaai, hebben per 1 september...

‘De vele ontwikkelingen in het assortiment maken Jamin dynamisch’

Reportage

Innovatie op innovatie. Jamin doet het. Naar tevredenheid van franchisenemer Wim Steen. “Alles wat nieuw is, neem...

Hoog Catharijne in de steigers: verbouwingsstress bij franchisenemers

Franchise and the city

Hoog Catharijne staat in de steigers. Het winkelcentrum wordt vernieuwd, wordt lichter, ruimer, toegankelijker en...

Venlo, een goed bewaard geheim

Franchise and the city

Venlo heeft veel te bieden, maar dat moet nog meer overgebracht worden op de rest van Nederland, in Duitsland weten...

Financiering in franchise: niets is meer wat het was

Uitgelicht

Banken verstrekken nog maar mondjesmaat kredieten. Het is een veelgehoorde opmerkingen in de franchisesector, al...

De herrijzenis van snoepgigant Jamin

Geschiedenis

In de rubriek de geschiedenis van portretteert Franchise+ een in Nederland actieve franchiseorganisatie die zijn...

Honger van ambitieus Fun Food Nederland nog niet gestild

Coverstory

Belofte maakt schuld. Formulehuis Fun Food Nederland maakte juni vorig jaar in Franchise+ duidelijk te willen...

Doetinchem, een voorbeeld voor Nederland

Franchise and the city

Veel binnensteden hebben te maken met leegstand en teruglopende bezoekersaantallen. Doetinchem wordt landelijk...

Jamin introduceert nieuw design in winkels

Algemeen

Op 22 oktober opende Jamin twee nieuwe vestigingen in Zwolle en Geleen. In beide winkels wordt een nieuw...

Fun Food Nederland ruikt kansen en bouwt aan formulehuis

Coverstory

Franchiseformules MultiVlaai en Jamin, samen ruim 200 franchisewinkels, vallen voortaan onder de vleugels van Fun...

Franchise in... Leiden

Franchise and the city

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat ondernemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun stad...

Jamin: aantrekkelijke verwenwinkels

Coverstory

Op 15 september ondertekende Kees Hermans namens Hermans Retail Europe de overname van de meerderheid van de...

Samen denken, samen doen

Algemeen

Vorig jaar is Jamin overgenomen door een aantal particuliere investeerders. Begin januari trad er een compleet...

Franchise in... Maastricht

Franchise and the city

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat franchisenemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun...

Geïnteresseerd in deze formule?
Direct informatie aanvragen

Kerncijfers

Franchise sinds
1985
Aantal vestigingen
95
Waarvan franchise
93
Entreegeld
€ 10.000
Jaarlijkse fee
6%
Totale investering
€ 120.000
Eigen vermogen
€ 33.000
NFV lid
Ja