Al 30 jaar superblij met Jamin

Vanuit de kaasbranche rolden ze zomaar in de zoetwaren van Jamin. Dat was dertig jaar geleden en nog steeds drijven Peter en Anoushka Knook met net zoveel plezier als toen hun winkel. Hun drie moderne winkels ondertussen.

Ze waren franchisenemer van de formule Kaasland en hadden een shop-in-shop in een supermarkt. Maar het ondernemende echtpaar wilde vooruit en ging op het aanbod in om een vestiging van Jamin in Uden over te nemen. “En dat is vanaf dag één super gelopen”, vertelt Peter. “Van die stap hebben we geen moment spijt gehad.”

In het begin verkochten ze nog andere levensmiddelen naast de zoetwaren. Toen Jamin werd overgenomen door Ahold veranderde de strategie. Terug naar de basis, naar de zoetwaren waar Jamin om bekend stond. En zo verdwenen de kaas, het brood en de nootjes uit de schappen. “Dat was een juiste beslissing”, kijkt Peter terug. “Van daaruit zijn we verder gegroeid.”

Een nieuwe impuls kreeg de franchiseformule in 2011 onder de nieuwe eigenaar-directeur Kees Hermans, groot geworden in de entertainmentindustrie. Anoushka: “De winkels werden steeds moderner en de uitstraling luxer. We hebben nu hele mooie en trendy winkels, met onderscheidende producten van goede kwaliteit.”

Minder snoepmomenten, meer keuze

Het smaakte na tien jaar naar meer, vooral bij Peter. “Eén winkel had ik wel gezien, ik wilde meerdere vestigingen.” Er kwam daarvoor een kans voorbij in Oss. Die grepen ze met beide handen en ook daar bevalt het hen opperbest. Wel merkten ze het verschil tussen het grote dorp Uden en de stad Oss. “In de stad zijn de mensen haastiger. Daar hebben ze soms moeite om het geduld op te brengen om even te wachten wanneer we een aankoop mooi inpakken.”  

Drie jaar geleden kwam er een nog grotere stad bij als locatie voor hun derde vestiging: Den Bosch. Qua uitstraling hebben de winkels geen verschil. Wel is de vestiging in Den Bosch iets compacter. 
Het overweldigende aanbod aan zoetigheden is in alle drie de winkels terug te vinden. Zoals het succesvolle softijs met vers fruit en allerlei toppings. De core business is toch wel het schepsnoep. Liefst driehonderd soorten hebben ze in de winkel. “Nergens is er zoveel keuze als bij Jamin. Er zijn zelfs collega’s met wel 400 soorten”, weet Anoushka. “De snoepmomenten worden minder, maar als de mensen willen snoepen, dan willen ze wel veel keuze hebben.”

Buitenlands snoep

Op die maatschappelijke ontwikkeling speelt Jamin dus in. Net zoals op de smaak van de jeugd. Daarom is buitenlands snoep prominent opgenomen in het assortiment. Japans en Amerikaans snoep zijn bijvoorbeeld een succes. “We proberen steeds vernieuwend te blijven. Dan sla je de plank wel eens mis, maar  je trekt dan toch nieuwe klanten.”

Saai is het werk zeker niet, benadrukt ze. “Het gehele jaar door zijn er nieuwe producten. Sowieso al per seizoen. We spelen in op Halloween, Sinterklaas, Kerst, et cetera. En niemand heeft zo’n groot aanbod paaseitjes als Jamin.”

Ze zijn zich bewust van de trend van gezondere voeding en daarmee ook minder suikers. Die ontwikkeling wringt niet met hun verkoop van snoep, vindt Anoushka. “We hebben alle soorten snoep, ook suikervrij en voor mensen met bepaalde intoleranties. Wanneer klanten hier komen, hebben ze de keuze voor een snoepmoment gemaakt. En als ze het doen, doen ze dat tegenwoordig goed. Met bijzonder snoep en chocola van goede kwaliteit. We pretenderen niet dat we gezonde producten verkopen, wel dat we een lekkere snoepwinkel hebben.”

Haar favoriet is drop, in alle soorten. Peter houdt van pindarotsjes en zoute drop. Aan hun posturen valt af te lezen dat verantwoord snoepen prima samen kan gaan met slank zijn. Peter: “Veel klanten kunnen niet geloven dat ik al dertig jaar tussen al die lekkernijen sta.”

Honkvast personeel

Peter verdeelt zijn tijd over de drie winkels, Anoushka is  meestal in Uden te vinden. Hun medewerkers blijken vaak honkvast. “Wij hebben mensen die hier 15, 20, zelfs 30 jaar werken”, weet Peter. “Ze denken met ons mee en proberen net als wij de klanten nieuwsgierig te maken.”
Het personeel is ook onderdeel van de luxe uitstraling van de huidige winkels, vult Anoushka aan. “Wij zijn geen doorgeefluik. Onze medewerkers moeten echt oog voor de klant hebben.”
Het zijn echte ondernemers. Zo investeren ze graag elke vijf tot zeven jaar in een nieuwe inrichting van hun winkel. Daarnaast omarmen ze het franchisemodel. Met de regiomanager van Jamin is regelmatig contact. En er zijn controles, zoals qua hygiëne. “Er is goed overleg en we waarderen de verbeterpunten die worden aangegeven”, zegt Anoushka. 
Peter knikt instemmend. “Ik ben superblij dat ik op deze manier kan ondernemen. Dat ik mensen achter me heb staan die me op bepaalde terreinen begeleiden. Dankzij hun hebben we zo’n mooi assortiment en spelen we op trends in. En we verdienen een leuke boterham.”  
En een vierde vestiging, zit dat er nog in? “We sluiten niets uit en zien wel wat er op ons pad komt. Dan stappen we weer in het volgende bootje. Daar ben je ondernemer voor.” 
    
 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook