Samen denken, samen doen

Vorig jaar is Jamin overgenomen door een aantal particuliere investeerders. Begin januari trad er een compleet nieuw management aan, met Anita Wetterhahn-Reijnen als algemeen directeur en Peter de Lange als commercieel directeur. Minno Venema is als manager operations verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Franchise+ sprak uitgebreid met hem over de nieuwe koers: “Wij gaan weer naar de driehonderd winkels over vijf tot tien jaar.”

Minno Venema geeft een stevige handdruk, loopt voorop naar zijn kantoor, schenkt koffie in en komt snel ter zake: “Jamin zit in een nieuwe fase. Daarom hebben we van André van Lieverloo en Mark Koster afscheid genomen. Ze hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de overgang te maken van een organisatie met voornamelijk eigen vestigingen naar een full franchiseorganisatie. Natuurlijk, we hebben nog negen eigen vestigingen maar die beschouwen we als wissellocaties. Als we daar geschikte franchisenemers voor vinden, dan zijn het morgen ook franchisewinkels. Omgekeerd kan ook: het kan zijn dat een franchisenemer stopt, maar wij die locatie willen behouden totdat er een nieuwe franchisenemer gevonden is. Dan wordt dat tijdelijk een eigen vestiging. Een beperkt aantal eigen vestigingen zal er altijd blijven om soepel te kunnen opereren. Nu de overgang naar franchise is gerealiseerd, wordt het tijd om naar de strategie te kijken, naar onze marketing en naar ons assortiment. Dat vergt ook een ander soort management. Vandaar dat er - overigens in alle hartelijkheid - afscheid is genomen van het voormalig management.”

Potentie

“Jamin heeft veel potentie”, stelt Minno Venema. “Het is een heel sterk A-merk met een naamsbekendheid van bijna honderd procent. Later dit jaar vieren wij ons 125-jarig bestaan. Wij zijn een begrip in Nederland. In de hoogtijdagen hadden we zeshonderd winkels in Nederland. Nu nog 138. Over vijf tot tien jaar moet het mogelijk zijn om weer door te groeien naar ongeveer driehonderd vestigingen. Niet zozeer omdat we zonodig willen groeien. Maar als je groot bent, kan je nog scherper inkopen en je vaste lasten verlagen. Dat komt weer ten goede aan de franchisenemers.”

Vertrouwen

Minno Venema: “De samenwerking tussen franchisenemer en franchisegever kan nog veel beter. Je moet blindelings op elkaar kunnen vertrouwen. Wij werken allemaal met hetzelfde belang. Franchisenemers moeten een goed gevoel hebben, trots zijn op hun eigen winkel en het merk. Van ons mag je verwachten dat we transparant zijn. Dat wij laten zien wat er goed gaat. Maar ook door te laten zien wat beter kan. Wij moeten geen verstoppertje voor elkaar spelen. Op logistiek gebied bijvoorbeeld kunnen en moeten we nog een aantal stappen zetten. Eind maart hebben we onze nieuwe strategie gepresenteerd aan onze franchisenemers. We hebben het niet alleen bij mooie plaatjes gelaten. Zo hebben we ondermeer laten weten dat de logistieke kosten per

1 april direct met tien procent verlaagd werden. Wat ons betreft is dat de opmaat naar een verdere verlaging van de vaste kosten. Minder kosten betekent automatisch meer rendement voor de franchisenemers. In samenwerking met de franchisevereniging werken we hiertoe aan een Blauwdruk. Onze slogan is: ‘samen denken, samen doen’. Wij hebben de wijsheid niet in pacht. Onze franchisenemers hebben dagelijks contact met hun klanten, weten waar behoefte aan is, wat hun markt is. Van hun kennis en ervaring maken wij gebruik. En de nadruk ligt op het opstropen van de mouwen, het samen doen. Jamin gaat de meest aantrekkelijke franchisegever worden in alle opzichten, let maar op!”

Snoepje van de week

Jamin heeft geen eigen snoepfabrieken meer maar koopt alles in bij zo’n 300 leveranciers. “Misschien moeten we daar ook in gaan snijden om de kosten te beperken”, gaat Minno Venema verder. “Wij hebben ruim 3.500 verschillende producten. We moeten minder in producten, maar meer in verwenconcepten denken. Na 1 juli komen we bijvoorbeeld met ‘het snoepje van de week’. Dat is een wisselend artikel tegen een knalprijs. Op die manier hopen we nieuw publiek naar onze winkels te lokken.”

Schepsnoep, chocolade, suikerwerk en ijs vormen het hart van het assortiment. Minno Venema: “We zullen steeds meer inzetten op artikelen onder eigen merk. Het heeft geen zin om op prijs te concurreren met generieke producten die zich niet onderscheiden van de concurrentie.

Marketing

“Nu is de Jamin-klant iemand boven de vijftig met een goed inkomen. We gaan ons meer richten op vrouwen tussen de 20 en 45 jaar met kinderen of een kinderwens. We gaan ook onze acties meer stroomlijnen. In het verleden kenden we soms meer dan honderd verschillende acties per jaar. Dat is niet inzichtelijk voor de consument. Voortaan zijn er acht thema’s over het jaar verspreid, plus het ‘snoepje van de week’. Jamin positioneert zich als de enige echte verwenwinkel van Nederland wat snoepwaren betreft. Om dat te ondersteunen zijn we ook gestart met radiospotjes. Daarbij introduceren we ‘de dochter van mijnheer Jamin’ met een knipoog naar de succesvolle tv-campagne in de zeventiger jaren met acteur Ton van Duinhoven als mijnheer Jamin. Financieel is het op dit moment niet haalbaar om televisiereclame te maken. Wie weet wat de toekomst biedt….”

Groei

“Vroeger ging ik als jongetje iedere week met mijn oma naar Jamin voor het dubbeldik-ijs en de bitterkoekjes. De traditie moet weer terug maar dan op een eigentijdse manier. We hebben ons logo vernieuwd en onze verpakkingen zijn meer trendy geworden. Het nieuwe logo oogt strakker en eigentijdser. De nieuwe kleurlijnen passen binnen de vertrouwde Jamin-uitstraling. De inrichting van de winkel volgt. Natuurlijk vergt dat enige tijd. Wat we ook doen, is al onze franchisenemers twee keer per jaar naar een centrale plek in het land halen om met hen te overleggen, om zaken te laten zien. Daarnaast hebben we eind april bijvoorbeeld in onze bedrijfskantine een complete winkel gebouwd, ingericht op de komende sinterklaas- en kersttijd. Onze franchisenemers komen dan naar Oosterhout om hun bestellingen te doen. Naast Pasen zijn dat natuurlijk belangrijke thema's voor ons.

“We merken aan de reacties van de franchisenemers dat er een nieuw elan is. We werken er keihard aan om Jamin dé verwenwinkel van Nederland te maken, met verrassende producten, waar je ook terecht kunt voor leuke en lekkere cadeautjes.”

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook