‘De vele ontwikkelingen in het assortiment maken Jamin dynamisch’

Innovatie op innovatie. Jamin doet het. Naar tevredenheid van franchisenemer Wim Steen. “Alles wat nieuw is, neem ik op in het assortiment. Zo verras ik mijn klanten keer op keer.”

Vooroplopen. Altijd. Het is Jamin wel toevertrouwd onder leiding van franchisegevers Maarten Steinkamp en Kees Hermans. “Qua productinnovatie zetten we echt de trend in Nederland”, zegt Steinkamp. De focus hierbij ligt niet op producten van eigen bodem, maar op artikelen die in het buitenland al heel populair zijn. Deze ‘hits’, zoals Steinkamp ze steevast noemt, brengt de franchisegever naar de Nederlandse markt en hier worden ze beroemd gemaakt met behulp van een groep bekende bloggers en vloggers. Op internet duiken inmiddels tal van filmpjes op over het snoepgoed van Jamin en zelfs bloggers wagen tegenwoordig hun digitale pen aan de franchiseformule. Steinkamp daagt iedereen uit om eens te Googlen op Jamin-snoep-proeven op You Tube. “Dan zie je wat wij teweeg brengen”, lacht Steinkamp.

Het is een strategie die werkt. Zo is het American Candy-concept razend populair en scoort Jamin met het Japanse snoepgoed Sugoi Japan. “Met ijs hebben we de afgelopen zomer super gescoord”, zegt Steinkamp. Hij doelt op het concept Twizzl. En ook hierbij weer de magie van de bekende Nederlander, in dit geval Ronnie Flex die zijn eigen Ronnie Flex Twizzl heeft samengesteld. “Het is gaaf om te zien dat deze hits een grote aantrekkingskracht hebben op het jongere publiek. We zijn innovatief als Jamin en maken een transformatie door en dat spreekt jongeren enorm aan”, vertelt Steinkamp. 

Volgens hem heeft het franchiseconcept grote sprongen voorwaarts gemaakt. “Jamin heeft in het verleden veel eigenaren gekend, te veel. Nu is er onder de vleugels van Kees Hermans rust.” Die rust merkt ook franchisenemer Wim Steen. Hij heeft sinds februari dit jaar een eigen Jamin in Huizen. “Ik heb altijd de winkels die terug vielen aan de organisatie, omdat ondernemers stopten of vanwege faillissementen, in eigen beheer van Jamin gerund. Maar gaandeweg werden dat steeds minder winkels, gewoonweg omdat de organisatie goed op de rit kwam te staan”, aldus Steen. Het was voor hem het moment om een eigen zaak te starten. Natuurlijk een eigen Jamin. Steen: “Mijn winkel is 85 vierkante meter groot, mooi vierkant afgemeten, midden in het centrum van Huizen. Eigenlijk de perfect locatie.” 

Halalsnoep

De locatie, maar ook het actieve ondernemerschap brengt Steen succes. “Ik zoek de aanvulling in de activiteiten van het hoofdkantoor. Zo presenteer ik een breed assortiment snoepgoed zonder gelatine. Dit zogenoemde halalsnoep is ideaal voor het Suikerfeest. Maar presenteren is één, ik ga graag een stapje verder. Ik maak er echt een item van in de winkel.” ‘Vrolijk Suikerfeest’ stond er dan ook op de speciale actiezakjes van de Jamin in Huizen tijdens het einde van de vastenmaand dit jaar. “Een groot succes. En dat is ook het mooie; de franchisegever biedt het juiste assortiment waarmee ik vervolgens mijn voordeel doe en het uitbouw.” Hetzelfde geldt voor het assortiment Coco & Sebas. Steinkamp: “We zien kansen voor wat luxere chocoladeproducten en dus zijn we op zoek gegaan naar producten. Die vonden we bij Coco & Sebas.” Steen vult hem aan: “Dat luxe scoort geldt zeker in mijn winkel, met mijn klantenbestand. Ik zit hier in ’t Gooi hè. De bonbons, repen en tabletten zijn verpakt als verleiding, echt een toevoeging in mijn assortiment.”

De Jamin in Huizen presenteert sinds kort naast de zoetwaren ook zoutwaren, een nieuwe categorie. “Zo hebben we Oreo popcorn geïntroduceerd. Een sterk merk in combinatie met een Amerikaans product, namelijk popcorn. Ook een schot in de roos.” Die producten worden door Jamin rechtstreeks uit Amerika geïmporteerd, legt Steinkamp uit. “We spelen kort op de bal, nieuwe trends daar pikken we snel op en vertalen we meteen door naar onze winkels.”

Ondernemen is een werkwoord

Jamin heeft 93 winkels in Nederland, allemaal succesvolle winkels als we Steinkamp mogen geloven. “Ondernemen is een werkwoord, onze franchisenemers zijn dan ook de sleutel tot het succes. Ze zijn actief, moeten ook actief zijn. We hebben niets aan alleen gepimpte filiaalhouders. Het zijn stuk voor stuk ondernemers”, zegt Steinkamp. Hij vertelt dat het belangrijk is dat de winkeliers achter de counter vandaan komen, producten actief verkopen. “Klanten moeten worden gewezen op introducties, moeten worden geënthousiasmeerd.”  

Dat is ook de filosofie van Steen. “Ik sta graag vooraan als het gaat om nieuwe producten. En daar zijn er nogal wat van bij Jamin. Ik denk dat we iedere week wel iets nieuws presenteren. Ik neem het allemaal op, ook om mijn klanten te verrassen. En nee, niet alles is een instant succes. Maar dat geeft niet, de ontwikkelingen in het assortiment maken onze winkels heel dynamisch. Dat is goed.” Steen neemt zijn medewerkers mee in het winkelspel. “Trainingen en coachingstrajecten vanuit de franchisegever heb ik niet nodig, ik heb jarenlange winkelervaring. Ik heb 23 jaar bij V&D gewerkt, ik ken het spel inmiddels wel.”

Volgens hem gaat het ook vaak om de basis. “Je moet ‘gewoon’ klantvriendelijk zijn. Als men een vraag heeft, neem de tijd en beantwoord ‘m goed. Loop eventueel mee naar het schap, vertel wat over de producten. Ook als je daar eigenlijk geen tijd voor denkt te hebben.” Zekere de oudere consumenten waarderen dit, weet Steen. “Die komen hier in groten getale voor hun rumbonen met chocolade en Jamaica rum. Die vinden een praatje belangrijk. Nou, dan doen we dat toch. Ik vind dat stiekem ook wel heel erg leuk.”