Jamin introduceert nieuw design in winkels

Op 22 oktober opende Jamin twee nieuwe vestigingen in Zwolle en Geleen. In beide winkels wordt een nieuw winkeldesign toegepast. Toekomstige vestigingen zullen gebruikmaken van het nieuwe concept. De bestaande 138 Jamin-vestigingen worden geleidelijk en in overleg met de franchisenemers omgebouwd. Daarnaast heeft Jamin in alle vestigingen een nieuwe, eigen chocoladelijn geïntroduceerd.

Minno Venema, manager operations van Jamin: “Drie jaar geleden heeft Jamin in Rijswijk een nieuw concept geïntroduceerd. Dit nieuwe winkeldesign is daar een vervolg op. Een formule is nooit af. Je moet je als formule steeds verder ontwikkelen en aanpassen aan de tijd. Dit nieuwe concept is gestoeld op twee pijlers. Op de eerste plaats communiceert de hele winkel het ‘Jamin-DNA’: prima producten kwaliteit, ambacht, authenticiteit en lekker voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Bij de bestaande winkels concentreert de specifieke communicatie zich op de eerste drie tot vier meter van de entree. In het nieuwe concept komt dat in de hele winkel terug door middel van grote foto’s en bij iedere hoofdgroep teksten. Op de tweede plaats hebben wij gekozen voor een ambachtelijke uitstraling. Jamin heeft een rijke historie en dat zie je in de winkel terug in de vorm van een aantal zwart/wit-foto’s. Het ambachtelijke komt ook terug in houten tafels.”

Groeiscenario

Het nieuwe winkeldesign is een cruciaal onderdeel van de ambitie om de komende jaren uit te groeien van 140 Jamin-vestigingen nu naar 300. Minno Venema daarover: “Wij hebben heel bewust bij de twee eerste vestigingen van het nieuwe concept gekozen voor nieuwe vestigingen in nieuwbouwprojecten. Daardoor konden we kiezen voor de ideale maatvoering. Zwolle heeft een vloeroppervlakte van 125 m² en Geleen heeft 100 m². Dat zijn vloeroppervlaktes waarop je het hele Jamin-concept kunt laten zien. De vestiging in Zwolle is een eigen vestiging en de vestiging in Geleen is een franchisevestiging. Ook dat is een bewuste keuze. De franchisenemer investeert zelf in het design. Dus reken maar dat die heel kritisch kijkt naar het rendement, heel terecht overigens.”

De ombouw voor bestaande franchisenemers zal door de ondernemers zelf moeten worden betaald. Toch is Minno Venema optimistisch dat de uitrol snel zal verlopen: “Dit nieuwe concept zal leiden tot meer omzet en meer rendement. Dus franchisenemers hebben er profijt van. Daarnaast proberen wij ook in financieel opzicht een interessant aanbod te doen. Hoe meer winkels omgebouwd worden, hoe aantrekkelijker de prijs per om te bouwen winkel.”

In januari worden een viertal nieuwe Jamin-vestigingen geopend. Dan wordt ook een begin gemaakt met de ombouw van bestaande winkels. “In de drukke november- en decembermaand is het niet handig om te verbouwen. Deze maanden gebruiken we om de formule verder te verfijnen.”

Volgens de manager operations ligt Jamin op koers met de ambitieuze groeiplannen: “De kredietcrisis is voor ons een kans. Er komen relatief meer locaties vrij en in tijden van recessie wordt meer chocolade gegeten. Daar waar mensen minder snel voor een dure vakantie, auto of tv zullen kiezen zal vreugde en troost worden gezocht in de zoete geneugten des levens! En waar kun je dat beter kopen dan bij de vertrouwde, ambachtelijke Jamin?”

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook