Honger van ambitieus Fun Food Nederland nog niet gestild

Belofte maakt schuld. Formulehuis Fun Food Nederland maakte juni vorig jaar in Franchise+ duidelijk te willen groeien, de stal te willen uitbreiden met tal van nieuwe franchiseformules. Met de opening van al ruim dertig Choco Kebab-verkooppunten en de recent gelanceerde Crêpe Affaire in Haarlem is die ambitie al voor een belangrijk deel waargemaakt. Maar de honger is nog niet gestild.

Hits, hits en nog eens hits. Dat is waar eigenaren Kees Hermans, Maarten Steinkamp en sinds kort Thijs Hermans van Fun Food Nederland naar op zoek zijn. Met Crêpe Affaire lijken ze die te hebben gevonden. “Het gaat boven de beste verwachting”, zegt Steinkamp nu ruim een maand na de opening van de eerste vestiging aan de Kruisstraat in Haarlem. Het succesconcept is overgevlogen uit Engeland en groeit daar hard met nu al twintig vestigingen op vooraanstaande locaties. Ook de Nederlander blijkt warm te lopen voor deze onderscheidende formule, waarbij de crêpe, een flensje, centraal staat. Medewerkers bereiden in het zicht van de gast de pannenkoekjes. Vers, met biologisch meel en belegd met diverse zoetig- en hartigheden. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan en hebben een vertaling gemaakt van het concept, zoals dat in Londen wordt gepresenteerd, naar de Nederlandse markt. En dat was best lastig”, aldus Thijs Hermans, die voor een belangrijk deel tekende voor het conceptontwerp. De aanpassingen waren volgens hem vooral noodzakelijk op de menukaart. “Curry werkt in Nederland veel minder, appel weer wel en Cheddar cheese weer niet. Maar toppers in Engeland als warme geitenkaas met spinazie en gekarameliseerde ui en de aardbeien en cream staan vol op het menu.” Bovendien is in de vestiging in de Kruisstraat gekozen voor een fullservice concept, waarbij gasten aan de tafel worden bediend. “In Engeland gebeurt dit niet, daar bestelt iedereen aan een counter en neemt dan pas plaats aan een tafeltje. Maar wij zien vooral kansen in de upsell, medewerkers lopen rond en een extra drankje is zo besteld. Nu al ligt de gemiddelde transactie rond de twintig euro”, vertelt een tevreden Steinkamp.

Kwaliteit

De zaak in Haarlem telt 140 vierkante meter en heeft vijftig zitplaatsen. “We kunnen makkelijk naar tachtig zitplaatsen, maar we bouwen het rustig op. Te veel druk op de operatie in de eerste weken zou wel eens kunnen betekenen dat je op de kwaliteit inboet en dat willen we absoluut niet”, verklaart Steinkamp. Het kwaliteitsaspect speelt ook een belangrijke rol in het bereidingsproces van de crêpes. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een Franse crêpemachine die in één keer het deeg van vijf crêpes tegelijk voorbereid. Thijs Hermans: “In het zicht van de klant, super leuk en ook nog eens zeer consistent.”

Stopping power

Fun Food Nederland wil het aantal vestigingen van Crêpe Affaire in Nederland graag uitbreiden. “Er liggen kansen, het concept is uniek in Nederland”, weet Steinkamp. “Niemand anders stelt de crêpe zo centraal, zeker niet in een omgeving zoals wij die presenteren in Haarlem. Modern, vol beleving, zeer toegankelijk - het duurste product op de menukaart is € 8,95 - en toch in de vorm van quick service. De crêpe is binnen anderhalve minuut klaar.” Crêpe Affaire is in de ogen van Steinkamp vooral een frontcooking concept dat overal te plaatsen is op high traffic locaties. “In Haarlem zitten we ‘in de loop’ van mensen die zich van het centraal station naar het centrum begeven. Dat is ideaal.” Toch zijn er meer eisen aan het pand. Het moet bijvoorbeeld een ‘front’ hebben. “In Haarlem is de pui bijna helemaal van glas, dat is noodzakelijk om de ‘stopping power’ van het concept te vergroten. Mensen die voorbij lopen zien het interieur en hebben dan al snel zoiets van wow, daar stap ik naar binnen. Daarnaast zoeken we ruimtes van minimaal 80 vierkante meter”, aldus Thijs Hermans. Steden waarnaar Fun Food Nederland nadrukkelijk kijkt zijn Leiden, Utrecht, Amsterdam, Den Bosch en Maastricht. “Er is ruimte voor twaalf tot vijftien vestigingen van Crêpe Affaire in Nederland, meer niet. Maar we denken er wel over om ook een doorvertaling van het concept te maken voor to go-locaties en voor in verkoopwagens”, zegt Steinkamp. En de eisen aan de franchisenemers? “Een eigen vermogen van €60.000 tot €80.000 is noodzakelijk. Daarnaast zoeken we mensen met horeca-ervaring, immers het concept vraagt vanwege de fullservice-benadering kennis en inzicht van dit vak. En heb je dat, en heb je een goede locatie, dan is het bij een omzet van 3,5 ton goed geld verdienen”, weet Thijs Hermans.

Choco Kebab

Behalve Crêpe Affaire heeft het formulehuis onder leiding van Kees en Thijs Hermans en Steinkamp de stal uitgebreid met meer fun foodconcepten. Choco Kebab is nu op een kleine dertig locaties operationeel, de uiteindelijke ambitie is vijftig locaties. Het concept heeft als belangrijkste ingrediënten chocolade, een warme pita, siroop en slagroom. Choco Kebab wordt, naast verkoop of lease-to-buy, aangeboden in een zogenoemde flex franchise-model en kent top- en floplocaties, zoals Steinkamp het omschrijft. “Het werkt niet overal, daar zijn we wel achter. We zijn ook kritischer, ondernemers die het er even bij willen doen wijzen we nu af. Het concept vraagt aandacht, je moet er actief mee zijn. Samplen, mensen laten proeven en overtuigen van de kwaliteit en smaak van de choco kebab.” Ook worden er nieuwe onderdelen aan het concept toegevoegd, zoals andere kleuren chocolade (rood, blauw en groen). Meer fun dus. De interesse is groot, men is in gesprek met onder meer Cateraar ISS World, Van der Valk en De Efteling. “Inmiddels kunnen we locaties als Markthal, Bazaar Beverwijk, maar ook Dolce Gelato in Amsterdam tot toplocaties rekenen”, vertelt Steinkamp.

Snöpjes

Jamin, ook een belangrijk pijler onder Fun Food Nederland, is als formule volop in ontwikkeling, zo blijkt uit de woorden van ondernemer Kees Hermans. “Qua productinnovatie lopen we echt voorop en zetten we de trend. De focus hierbij ligt niet op producten van eigen bodem, maar op artikelen die in het buitenland al heel populair zijn. Deze hits brengen we naar de Nederlandse markt en maken we beroemd.” En dat werkt. Zo is het American Candy-concept razend populair, scoort Jamin met het Japanse snoepgoed Sugoi Japan en zijn de recent geïntroduceerde Snöpjes, Zweedse snoepjes, erg in trek. “Het is gaaf om te zien dat deze hits een grote aantrekkingskracht hebben op het jongere publiek. We zijn innovatief en maken een transformatie door en dat spreekt ze enorm aan”, vertelt Kees Hermans. Op internet duiken inmiddels tal van filmpjes op over het snoepgoed van Jamin en zelfs bloggers wagen tegenwoordig hun digitale pen aan de franchiseformule. “Google maar eens op Zweeds-snoep-proeven en je belandt op YouTube en ziet een meisje samen met haar broer alle soorten Zweeds snoep proeven. Negen minuten lang. Al 200.000 mensen hebben dit bekeken. Of check lottelovesbeauty.nl waar wordt verteld over onze American Candy. Dit is onbetaalbare exposure, die goud waard is voor onze formule Jamin. We draaien dankzij dit en dankzij de innovaties ook een heel goed jaar”, aldus Kees Hermans. “Ook bij MultiVlaai staat de verkoopknop weer op groen”, vult Steinkamp aan.

Afgelopen jaar werd de interne reorganisatie afgerond, waarbij afscheid werd genomen van een aantal winkels die niet aan de minimale eisen voldeden. Daarnaast verliet ook een aantal medewerkers de franchiseorganisatie. “Wij zijn als MultiVlaai Retail geen franchisepolitie, maar een pure verkooporganisatie. En bovenal zijn we ondernemers. Sommigen maakten die waarden niet waar”, legt Steinkamp uit. In de verdere ontwikkeling van de formule zijn ook stappen gezet, zoals de samenwerking met Taartenwinkel.nl. Steinkamp: “Hiermee geven we onze ambities op de zakelijke markt invulling. Taartenwinkel.nl vertegenwoordigt hier nu MultiVlaai en doet alle zakelijke verkoop in groot zakelijk markt voor ons. Bovendien zijn de MultiVlaai-zaken de distributie- en afhaalwinkel voor Taartenwinkel.nl. Ook kunnen onze franchisenemers putten uit het luxere taartenassortiment van de Taartenwinkel.nl. Dat vult elkaar dus perfect aan.” Behalve de doorontwikkeling van de eigen, bestaande formules is Fun Food Nederland ook duidelijk op zoek naar uitbreiding. Recent nam men het concept GrabaMelt over. Een tosticoncept, dat inmiddels is omgedoopt tot Damn Good Tosties, met één vestiging in Almere dat slechts een half jaar open is geweest. “Te ingewikkeld, verkeerde naam en te duur”, analyseert Kees Hermans. Toch ziet hij er brood in. “We doen het helemaal anders, maar kiezen wel voor tosti’s als speerpunt. Immers, Nederlanders hebben tegenwoordig niet meer standaard drie eetmomenten per dag, maar veel meer. ’s Ochtends een licht ontbijtje, tussendoor een kop koffie met een stuk vlaai, als lunch een tosti of crêpe en rond drie uur een smoothie of stuk fruit. Fun Food Nederland heeft een antwoord op, en een franchiseformule voor, al die momenten.”

+

Lees meer over: