Vital4Skool, fit20 en SNS strijden om NFV Franchise Trofee
De genomineerden voor de NFV Franchise Trofee 2019 zijn bekend. Vital4Skool, fit20 en SNS strijden dit jaar om dé vakprijs voor franchiseformules die op 23 mei wordt uitgereikt tijdens de ALV van de NFV. De Trofee wordt sinds 2004 ieder jaar uitgereikt en geeft erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Een gesprek met de genomineerden.
Vital4Skool brengt ‘gezonde’ verandering
Een oude bekende in de nominatielijst van kanshebbers op de NFV Franchise Trofee is Vital4Skool. Gek? “Nee”, zegt marketing manager Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer, die de formule exploiteert. “We doen het gewoon goed.”
Veel is er niet veranderd bij Vital4Skool sinds de nominatie vorig jaar. Geen grote veranderingen aan de formule en geen grote sprongen in het aantal locaties. “Maar op assortimentsgebied zijn wij wel continu in beweging. Samen met de franchisenemers”, legt Van der Meer uit. Vital4Skool committeert zich namelijk aan de richtlijnen Gezondere Schoolkantines van het JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) en het Voedingscentrum. “En de eisen die zij stellen worden steeds aangescherpt. Zo zijn de regels voor frisdranken dit jaar gewijzigd, waarbij onder meer geen suikerhoudende frisdranken meer mogen worden aangeboden. Verder moet het brood een bepaalde hoeveelheid vezels bevatten. Vanaf 2020 worden de regels nog verder aangescherpt. Het is uitdagend om daar steeds weer aan te voldoen”, vertelt Van der Meer. Zij benadrukt dat FHC Formulebeheer als franchisegever van Vital4Skool hierin optrekt met de franchisenemers. “Frisdranken zijn populair, hoe zorgen we er dan toch voor dat het rendement van de ondernemer op peil blijft? Samen bepalen we de strategie, waarbij wij ook bij het JOGG en het Voedingscentrum wijzen op de commerciële belangen van onze franchisenemers. Wij zijn in deze wereld namelijk één van de weinige partijen die met franchisenemers actief is in de cateringbranche.”
Diversiteit
Vital4Skool heeft 35 locaties, die in totaal door elf franchisenemers worden gerund. “We hebben ondernemers die twaalf locaties hebben, maar ook franchisenemers die één vestiging bestieren. Die diversiteit past bij het concept: ondernemers die graag meer een managende rol willen kunnen bij ons uit de voeten, evenals mensen die juist meer in de operatie willen staan”, aldus Van der Meer. Naast de verschillen hebben de franchisenemers ook overeenkomsten. “Iedereen die met Vital4Skool aan de slag wil, moet sociaal vaardig zijn, het leuk vinden om met jongeren om te gaan en gastvrij zijn”, aldus Van der Meer. Daarbij moet men volgens haar maatschappelijk verantwoord ondernemen een warm hart toedragen. “Schoolkantines stonden altijd bekend om hun ongezonde aanbod. Daar komt verandering in, dankzij inspanningen van het JOGG en het Voedingscentrum. En dankzij ons. Vital4Skool is een bewezen succesvol schoolkantine-concept, dat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor leerlingen en medewerkers.”
Bijzonder actief
Om verandering teweeg te brengen is Vital4Skool bijzonder actief, benadrukt Van der Meer. “Jaarlijks lanceren we een vijftal unieke campagnes, die inhaken op bijvoorbeeld het belang van het eten van fruit en meer bewegen. Wij schetsen de kaders, de ondernemer kan via een online tool zelf invulling geven aan de campagne. Zij kennen de lokale behoefte het beste en kunnen marketingmaterialen samenstellen en een broodje opnemen in het assortiment dat inspeelt op het thema en past bij de behoefte van hun gasten.” Het is met name het samenspel met de franchisenemers dat Vital4Skool vorig jaar de nominatie voor de NFV Franchise Trofee bracht. Toen greep men op een haar na naast de ereprijs. En nu? Nu denkt Van der Meer weer hoge ogen te gooien. “We doen het gewoon goed, dragen maatschappelijk bij en franchisenemers zijn tevreden.”
fit20; geen sportschool, maar dienstverlener
“Fit worden in slechts twintig minuten in de week. Mensen verklaarden ons met name op de sociale media voor gek. Maar we hebben inmiddels meer dan honderd studio’s in vier continenten en kunnen snel doorgroeien naar 150 studio’s. Het concept slaat aan, we doen dus toch echt wel iets goed. Ook gezien de nominatie voor de NFV Trofee.”
Aan het woord is een trotse en zelfverzekerde ceo Walter Vendel van fit20. “De tijd is er rijp voor. We groeien, de formule staat, klanten zijn tevreden, franchisenemers zijn gelukkig; het winnen van de Trofee zou een mooie kroon zijn op het werk dat we hebben verzet de afgelopen jaren.” De eerste fit20 studio opende in 2009 in Zwolle. Inmiddels heeft de franchiseformule meer dan 135 studio’s. Ook zijn er fit20-studio’s in Frankrijk, Duitsland, België, Qatar, de UK, Amerika, Nieuw-Zeeland en Curaçao. “We zien ruimte voor verdere groei, dit jaar openen we in Nederland nog dertig studio's. Hieronder elf van nieuwe franchisenemers en negentien bij bestaande franchisenemers”, glundert Vendel. Voor die nieuwe locaties vindt hij inmiddels binnen no-time de juiste kandidaten. “Dat was in de crisistijd wel anders”, verklaart de bedenker van de formule. “Daarop hebben we onze strategie aangepast en zijn we bijvoorbeeld meer online gaan werven en hebben we een eigen wervingssite gelanceerd.”
Gelukszoekers
Vendel heeft nogal wat gelukszoekers op zijn pad getroffen. “Het is belangrijk om lokaal bekend te zijn, actief te zijn en om de handen uit te mouwen te steken. Het verdienmodel is goed, maar is afhankelijk van het ledenaantal. En de ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het werven van die leden”, aldus Vendel. Natuurlijk wel met hulp van fit20, voegt hij toe. “Wij stellen bijvoorbeeld samen een plan van aanpak op en verzorgen bijvoorbeeld marketinguitingen die lokaal kunnen worden verspreid. Ook zijn we sinds kort via reclamespotjes hoorbaar op de radio en nog dit jaar starten we met reclame op tv. Dat helpt de naamsbekendheid van de formule te vergroten, samen met de lokale inspanningen van de ondernemers.”
Pijlers
De ondersteuning van de franchisenemer door fit20 is overigens gestoeld op vijf belangrijke pijlers, te weten general (algemene zaken), academy (opleiding), marketing, recruitment en administratie. “Wij kunnen vijftig franchisenemers bijstaan, maar net zo goed ook honderdvijftig. Daar is het platform en de organisatie voor gebouwd, alles is schaalbaar.” En voor die groei is de tijd rijp, verzekert Vendel. “De bevolking vergrijst, dat is één. Daarnaast moeten mensen langer doorwerken, het bedrijfsleven heeft dan ook behoefte aan fitte en gezonde arbeidskrachten. Onze formule helpt daarbij.” Bij fit20 komt doorgaans dan ook niet het ‘sportschooltype’ van twintig, maar veertigplussers. “Wij zijn geen sportschool, wij zijn een dienstverlener. Wij begeleiden mensen persoonlijk naar een fitter en gezonder leven en daarvoor wordt alles uit de kast gehaald. Zo werken we met sensoren die alles meten. Op basis van die actuele en feitelijke informatie wordt het trainingsschema continu aangepast. Zo combineren we de human touch met hightech. Uniek, net als ons concept als geheel. Wellicht dat we om die reden de Trofee weleens in de wacht zouden kunnen gaan slepen.”
‘SNS zet in op de menselijke maat in bankieren’
Waar andere banken kantoren sluiten, opent SNS juist meer winkels. Franchisewinkels, welteverstaan. Van de ruim 200 winkels moet straks twee derde franchise zijn. “In onze winkels staat het bankieren met de menselijke maat centraal”, vertelt Stijn den Hartog, manager SNS Retail Ondersteuning.
Den Hartog werkt met het franchiseteam van SNS aan het vormgeven van de formule. Die inzet is recent beloond met de nominatie voor de NFV Franchise Trofee. “Het is een groot compliment dat ons streven naar een andere invulling van de financiële dienstverlening wordt opgemerkt. Want dat is volgens mij de reden achter deze nominatie”, verklaart Den Hartog. Bankieren met de menselijke maat is niet zomaar een kreet voor SNS. “Onze dienstverlening gaat bovenal over nut in plaats van rendement. Dit sluit aan bij de beleving van onze klanten. Die zijn bijvoorbeeld op zoek naar een betaalbaar huis en niet in de eerste plaats naar een hypotheek.” In de winkels staat het belang van de klanten voorop, verzekert Den Hartog. “Geen grote callcenters, maar adviseurs die echt ‘om de hoek zitten’ en waarmee je een persoonlijke afspraak kunt maken als daar behoefte aan is. We zien dat onze aanpak aansluit bij klanten van alle soorten en alle leeftijden.” Daarom wil SNS nog verder groeien; naar zo’n 220 winkels waarvan twee derde gefranchised wordt.
Betrokken franchisenemers
Ook bij het selecteren van nieuwe franchisenemers neemt deze filosofie een belangrijke plaats in. In het acquisitietraject, dat gemiddeld tussen de negen en twaalf maanden duurt, speelt de maatschappelijke betrokkenheid een grote rol, legt Den Hartog uit. “Natuurlijk is het belangrijk dat een toekomstige franchisenemer een passie heeft voor het vakgebied en ondernemerschap. Maar even zo belangrijk zijn de andere rollen waarin een franchisenemer zich vertrouwd moet voelen.” De manager SNS Retail Ondersteuning doelt onder meer op activiteiten die te maken hebben met de financiële weerbaarheid van (toekomstige) klanten. “Zie je iemand als gastdocent op een lagere school een uitleg geven over geldzaken of veilig online bankieren? Kan iemand zich verplaatsen in de problematiek van mensen voor wie de maand telkens net drie dagen te lang duurt en die we met onze tools kunnen helpen met besparen op de maandelijkse lasten? Dit vereist een persoonlijke aanpak.”
Sparren met franchisenemers
Het SNS-franchiseconcept is een harde formule, maar dat betekent niet dat er binnen de vastgestelde kaders geen ruimte is voor creativiteit. Den Hartog: “Dat merken we in het contact met de franchisenemers. Door de nauwe samenwerking kan de formule snel ontwikkelen.” SNS ondersteunt de franchisenemers met het concept, slimme (digitale) tools en performance coaches waarmee de ondernemer eigen ideeën kan delen. Ook de franchiseraad, waarin een zestal franchisenemers samen met SNS elke acht weken sparren over de ontwikkeling van de formule, speelt volgens Den Hartog een rol. “Samen hebben we de formule gebracht waar hij vandaag staat. Onze strategie met fysieke winkels wordt door het publiek gewaardeerd. De nominatie voor de NFV Trofee is dan ook een bekroning op ons werk.”
Vakjury
In totaal kunnen er 100 punten worden verdiend. Een vakjury kent de punten toe, verdeeld over de drie genomineerden. Dit gebeurt tijdens de jurydag waar de genomineerden zichzelf presenteren. De criteria, waaronder hun verdienmodel, de organisatie en de kwaliteit van mensen, spelen een belangrijke rol bij het toekennen van het aantal punten. De uitreiking van de NFV Franchise Trofee aan de winnaar is op 23 mei aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering van de NFV. Dit vindt plaats in locatie Mereveld in Utrecht.
De vakjury bestaat uit:
Boris van der Ham – Voorzitter NFV
Joost Bos – Koelewijn & Partners
Crijn Janssen – Straetus (winnaar 2018)
Maarten Steinkamp – MultiVlaai/Jamin
Jacky Michels – GroenRijk
Ben Buitelaar – Yarden (winnaar 2016)
NFV Franchise Trofee
De NFV Franchise Trofee is dè vakprijs voor franchiseformules. De Franchise Trofee wordt sinds 2004 uitgereikt en geeft franchiseformules erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid.