Jamin bereidt zich voor op Sinterklaas met tostiletter en Sinterhaas

Ieder jaar komt Jamin met een 1 aprilgrap en dit jaar was geen uitzondering. Een grap dit voorjaar met een serieuze ondertoon: door de intelligente lockdown begin dit jaar kwamen winkelstraten leeg te staan. Het leek er even op dat de Jamin winkels bleven zitten met duizenden paashazen als gevolg.

Als 1 aprilgrap bracht de franchiseformule naar buiten dat het alle paashazen zou opschilderen als Sinterklaas. Om deze dan  later in het jaar alsnog te kunnen verkopen. Een nieuw fenomeen ‘de Sinterhaas’ was geboren.

Door het ombouwen van de Jamin webshop, waarbij bestellingen sinds de eerste coronagolf lopen via lokale winkels in plaats van het centrale magazijn, worden orders direct naar de winkels gestuurd. Bestellen via WhatsApp, betalen met een Tikkie en bezorging aan huis zorgden ervoor dat alle paashazen al voor Pasen uitverkocht waren. Overschilderen was uiteindelijk dus niet nodig.

Nu maanden later, met de Sint in aantocht, komt Jamin als alsnog met de Sinterhaas. “Als je dacht dat 2020 niet gekker kon… het kan dus echt. Het is een bijzonder jaar. Gevoelsmatig loopt voor veel mensen alles door elkaar. Net zoals bij de Sinterhaas dus!”, legt woordvoerder Maarten Steinkamp uit. 

“Er was zoveel vraag in de winkels en via onze social media kanalen naar de Sinterhaas dat we dachten: Waarom ook niet? Vooral in deze rare tijden kunnen we wel een lach op een ieders gezicht gebruiken. Hopelijk creëren we die lach met de bijzondere en stiekem best lelijke Sinterhaas. Het zijn overigens geen overgeschilderde hazen uit het voorjaar, maar vers ambachtelijk geproduceerde exemplaren in gelimiteerde oplage.”

Tostiletter

“De oer-Hollandse en traditionele chocoladeletter kent talloze vormen, smaken en kleuren. Van karamel-zeezout tot advocaat en er zijn zelfs varianten met bladgoud op de markt. Het kan niet gek genoeg zou je denken. Toch dacht de populaire YouTuber Dylan Haegens daar anders over. Samen met Jamin ontwikkelde hij wellicht de meest uitgesproken variant van dit najaar, de tostiletter! Dylan heeft een grote voorliefde voor tosti's en deelde zijn opmerkelijke idee met zijn bijna 2 miljoen volgers, waarna immens enthousiaste reacties volgden. Natuurlijk moest de letter er wel als een échte tosti uit zien. Wat geresulteerd heeft in een 3-laags letter bestaande uit; een laagje geroosterd brood, een flinke plak ham en extra dikke laag smeuïge kaas”, vertelt een woordvoerder namens Jamin. 

Op de vraag of de tostiletter ook echt naar tosti zou moeten smaken, reageert Dylan: “Bij het ontwikkelen van de letter hebben we van alles uitgeprobeerd, maar kaas in combinatie met chocolade bleek geen succes. Daarom hebben we gekozen voor romige witte chocolade en roze ruby chocolade. Iedere letter is volledig met de hand gemaakt. Duizenden letters produceren was daarom een hele klus. Maar het is gelukt!”

Bekijk ook