‘Wij zijn op en top franchise’

De snelle marktontwikkeling in de retail vraagt om het maken van duidelijke keuzes. Bij Jamin en Multi-Vlaai weten ze dat als geen ander. De formules zijn dan ook volop in ontwikkeling met onder meer de toevoeging van onderscheidende assortimenten en aanvullende (online) diensten. Dat alles in nauwe samenwerking met de franchisenemers.

“De functie van de winkel verandert”, weet Maarten Steinkamp van Jamin en Multi-Vlaai. De opkomst van het online winkelen bijvoorbeeld zorgt voor een ander speelveld, stelt hij. “Dat betekent dat wij als franchisegever innovatief moeten zijn en blijven en door middel van nieuwe initiatieven het ecosysteem gezond moeten houden.” En dat is Steinkamp en zijn collega’s op het kantoor in Naarden wel toevertrouwd. Recent nog maakte het bekend dat het gaat samenwerken met bezorgdienst Deliveroo. “Het is een test hoor”, haast Steinkamp zich te zeggen. “Maar wel een test met potentie voor onze ondernemers. Anders deden we het natuurlijk niet”, lacht hij. De Jamin-winkel in de Leidsestraat in Amsterdam gaat in de test als ‘bestelwinkel’ fungeren. Het personeel zorgt ervoor dat tijdens de openingsuren (10 tot 22 uur) de bestellingen via Deliveroo worden afgehandeld. “We hebben een eigen webshop en daarnaast is er nu de samenwerking met Deliveroo; klanten kunnen online hun eigen snoepzak samenstellen en laten bezorgen binnen vijf kilometer om de winkel. Nu besteld is binnen een half uur thuis.” Steinkamp ziet veel potentie. “Bedrijven kunnen op termijn een abonnement afsluiten en zo bijvoorbeeld de pot snoep bij de receptie keer op keer laten aanvullen. En heb je een kinderfeestje, dan regel je online gemakkelijk en zonder zorgen het snoep.”

Slim en innovatief

Het zijn deze slimme en innovatieve concepten waarop de franchisegever van Jamin en Multi-Vlaai patent heeft. Zo heeft het met Multi-Vlaai al jaren een stevige voet aan de grond in de online gebaksmarkt. “Inmiddels gaat 25 procent van de totale omzet van Multi-Vlaai via de webshop. En we zien nog volop kansen, bijvoorbeeld door het assortiment te verbreden met cadeauartikelen”, aldus Martijn Schierbeek. Hij start binnenkort als commercieel directeur en is daarbij onder meer verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de verschillende online platfora van Multi-Vlaai en Jamin. “We zien dat het online aspect binnen de formule Multi-Vlaai steeds belangrijker wordt. Daar moeten wij iets mee, maar daar moeten de franchisenemers ook iets mee. Sommige vestigingen doen 40 tot 50 procent van de omzet online, daarmee verandert automatisch ook de functie van de winkel. Ik zeg niet dat ze ergens op een industrieterrein kunnen gaan zitten, maar een vestiging op een A-locatie is niet voor iedereen meer nodig.” Temeer omdat Schierbeek ziet dat de randvoorwaarden voor een succesvol ondernemerschap in de winkelstraat er niet altijd zijn. “Op steeds meer plaatsen stijgen de huren, dat is één. Daarnaast is er zoiets als een exploitatieverplichting. Winkels moeten op zondag open zijn. Ook al verkoop je niets – zondag is voor een Multi-Vlaai vestiging nou niet de meest gunstige dag – je moet de deuren openen. Dan verlies je dus gewoon geld.”

Nieuwe entiteit

Schierbeek wil er maar mee zeggen dat keuzes onvermijdelijk zijn. “Het is ook aan ons om de franchisenemers te wijzen op de ontwikkelingen. Naast natuurlijk het feit dat wij het online platform moeten blijven vernieuwen.” Zo werd recent de franchiseformule Limburgia overgenomen van Bakkerij De Haas uit Haps. De activiteiten worden ondergebracht in de nieuwe entiteit Limburgia Retail, dat de eigen aansturing en franchiseteam behoudt. De overname zorgt ook voor voordelen in de sterk groeiende online gebaksmarkt, verzekert Steinkamp. “Hoewel de webshops van Multi-Vlaai en Limburgia aan de voorkant beide hun eigen identiteit en assortiment behouden, wordt de online omgeving aan de ‘achterkant’ gekoppeld. Dit biedt voor beide formules mogelijkheden om landelijke klanten aan zich te binden.” Gecombineerd zijn beide formules ruimschoots de grootste speciaal aanbieder van verkoop van gebak online. Steinkamp: “We doen meer afzet dan alle andere aanbieders samen. Dat is natuurlijk ook te danken aan de eigen bezorgdienst. Bij ons tref je dan ook geen vlaai of taart aan tussen de Zalando-dozen. We doen het allemaal zelf. Bovendien gaat iedere euro van iedere bestelling naar de franchisenemer. Uniek.”

American Candy

Uniek is ook het assortiment in de winkels van Multi-Vlaai en Jamin. En ook daarin wordt geïnvesteerd door de franchisegever. Zo is Thijs Hermans aangesteld als creatief directeur en onder meer belast met productontwikkeling binnen de franchiseformules. “Ook op dat vlak moeten we ons blijven ontwikkelen”, zegt hij. Jamin is traditioneel sterk in het in de markt zetten van nieuwe assortimenten, in het bouwen van merken en categorieën. Dat begon een paar jaar terug met de succesvolle ‘brand’ Twizzl en sindsdien zijn introducties zoals American Candy, Sugoi Japan, Bean Boozled, Arizona Drinks, Choco Kisses, Bar Mania en Oreo Madness zomaar wat voorbeelden van het feit dat Jamin hit na hit aflevert. “Ook daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met de franchisenemers op. Dat is belangrijk, zij zien en horen veel. Zij moeten ons inspireren. Zo tipte een ondernemer ons een keer over transparante cola die hij had gezien in Amerika. Daar hebben we toen een paar pallets van laten overkomen. Een enorm succes”, glundert Hermans. 

Dergelijke successen zijn er ook bij Multi-Vlaai met bijvoorbeeld de donutvlaai, een vlaai in de vorm van een donut met daarop verschillende soorten donuts. Hermans benadrukt dat de franchisenemers verantwoordelijk zijn voor hun eigen succes bij Jamin en Multi-Vlaai. “Zo hebben wij bij Multi-Vlaai The Real American Bakery geïntroduceerd, een assortiment Amerikaans gebak als cheesecake, carrot cake en red velvet cake. Ondernemers die hiermee aan de slag gaan, die er tijd in investeren, die het echt uitdragen, hun bus ermee bestickeren bijvoorbeeld scoren hier heel goed mee. Kijk, wij zijn op en top franchise. Maar franchise op zichzelf is geen garantie voor succes; je moet samenwerken, in gelijkwaardigheid en als business partners opereren.”