Ellis

Zin om mee te groeien? Ellis zoekt een Area Developer (Franchisepartner) die de drive en financiële capaciteit heeft om het succesvolle fast casual-merk in Nederland verder uit te bouwen. Een partner die naast de overname van de bestaande vestigingen, ook nieuwe locaties opent en zo de footprint van Ellis in Nederland verder vergroot.

Hartverwarmende hamburgers, smakelijke stoofpotjes en comfy klassiekers; Ellis serveert het. Het van oorsprong Belgische concept biedt comfort food; maaltijden die blij maken. Dus, trek in een hapje pure happiness? Dan is Ellis het juiste adres. Betaalbaar. Complex loos. Altijd lekker.

De ambitie van Ellis

Ellis legt de lat hoog. In de restaurants, in de keuken en in de groei, die de fast casual-formule wil versnellen. Het merk telt 21 locaties verspreid over België, Nederland en Frankrijk, die zich voornamelijk bevinden op drukke toplocaties, vaak in de historische stadscentra. Nederland heeft momenteel 4 Ellis-vestigingen, binnen 3 jaar heeft Ellis de intentie om dit samen met de Area Developer uit te bouwen naar 10 vestigingen. En binnen 5 jaar is het de bedoeling dat de teller staat op 15. De ambitie spat er vanaf. En de Area Developer kan zijn stempel drukken op de doelen van het merk. Samen bouwen, samen groeien. Maar ook samen ontwikkelen, pionieren en innoveren. Ellis heeft er zin in!

De innovatiekracht van Ellis

Vlees, vis, gevogelte, maar ook en vega-gerechten; Ellis heeft het. En in elke productcategorie heeft het merk plantaardige alternatieven. En Ellis durft te innoveren en te pionieren in de proteïneshift: het merk zet in op een verschuiving van het halen van proteïne uit meat-based food, naar duurzamere alternatieven.

Wat maakt Ellis onderscheidend?

  • Ellis is een trendy Belgisch restaurantmerk opgericht in 2011. Niet het zoveelste hamburgermerk, Ellis is meer. En Ellis doet het anders. Natuurlijk meat-based hamburgers, sissende stoofpotjes en heerlijke steaks. Maar Ellis presenteert ook plant-based alternatieven. Wat te denken van een champignon- of soyaburger? Of een stoofpot op basis van pulled wheat?
  • Snelle en vriendelijke bediening aan tafel staat centraal bij Ellis.
  • Ellis richt zich achter de schermen op operationele efficiëntie door middel van de flamed grill oven, het bottleless systeem (een drankentap in één volledig geïntegreerd systeem, dat de efficiëntie en duurzaamheid verhoogt) en intensieve kwaliteitscontroles.
  • Met een bewezen track record van 11 jaar is Ellis klaar voor verdere internationale expansie. De eerste internationale franchisenemer is in september 2020 in Frankrijk van start gegaan. Het leven is aan de durvers!
  • Ellis maakt deel uit van Top Brands, een Belgische restaurantgroep die bekend staat om zijn portfolio van sterke merken. Het bedrijf heeft de masterfranchise voor Pizza Hut en Boulangerie Paul in België. Daarnaast bezit Top Brands ook de trendy concepten Wasbar en Ellis.
Ellis

Wat zoekt Ellis in een toekomstige Area Developer (Franchisepartner)?

Het belangrijkste is dat jij als franchisepartner volledig achter de waarden en achtergrond van Ellis staat en de intentie hebt om een langdurige zakelijke relatie aan te gaan. Bovendien ben je bereid, en heb je de capaciteiten en de financiële kracht om de eigen vestigingen van Ellis in Nederland verder uit te bouwen en de komende jaren nieuwe vestigingen te openen. Ook is het belangrijk om een fit te hebben met het merk en de merkwaarden. Je bent partner en de business ontwikkelt zich in overeenstemming met het concept.

Voor de perfecte match is het profiel opgedeeld in vijf thema’s.

1. Financiële/business kennis en -ervaring én vermogend om deze stap te zetten:

  • Kennis van management, business opbouw & sales.
  • Sterke financiële en operationele achtergrond met kennis van de lokale consumentenmarkt.
  • Ervaring in het opstellen van een businessplan en het jaarlijkse herzien ervan.

2. Operationele kennis & ervaring:

  • Overzicht behouden over de operaties van 4 vestigingen.
  • Ervaringen opgedaan in foodservice, hospitality en/of hotelmanagement of andere gerelateerde sectoren.

3. Ellis betrokkenheid, een passie hebben voor het concept en de bijbehorende organisatie:

  • Sterk geloof in het merk Ellis en bereid om Ellis naar een hoger niveau te tillen.
  • Commitment geven aan Ellis en aan “Top Brands”.

4. Soft skills: leidinggevende capaciteiten en bijbehorend people management:

  • Een people manager die voldoende inlevingsvermogen bezit om in te stappen in reeds draaiende vestigingen en personeel dat hier al werkzaam is.
  • Hands-on mentaliteit.
  • De bereidheid om leiding te geven, te delegeren en te motiveren.

5. Ondernemer:

  • Ervaring opgedaan als ondernemer en/of multi-unit franchisenemer.

Welke ondersteuning wordt er aangeboden vanuit het hoofdkantoor?

Algemeen

  • Bij Ellis haak je aan bij een volledig uitgewerkt digitaal ecosysteem, waarbij alle systemen met elkaar verbonden zijn. Zo schakelen data & business intelligence (rapportering, forecasting, dashboarding), operationeel comfort (geïntegreerde oplossingen voor deliverykanalen, webshop, kassasystemen, personeelsplanning en opleidingen) en e-commerce (website en-shop, digitale kanalen, digitale advertenties, reservatiesysteem) als geoliede tandwielen in elkaar.

Opleiding/trainingen

  • Er wordt voor de start een intensief trainingsprogramma van 2 tot 3 maanden geboden om het bedrijf in zijn geheel goed te leren kennen. De trainingen vinden plaats zowel op het hoofdkantoor in Antwerpen, België als in bestaande restaurants in Nederland.

Manuals

  • Ellis biedt gedetailleerde handleidingen met informatie over de systemen, de belangrijkste protocollen en processen, marketing, F&B, HACCP en prestatie- en managementdoelstellingen.
  • Toegang tot de brand manual, dit is een uitgebreid document waarin wordt verteld hoe Ellis moet worden gepresenteerd, zowel intern als extern.
  • Restaurant design manual, met daarbij de richtlijnen voor het restaurantinterieur.
  • Een handleiding voor het bieden van een unieke customer experience. Ellis wil gasten namelijk verwennen door een fantastische ervaring te bieden.

Reclame en marketing

  • Je krijgt ondersteuning vanuit het marketingteam, met een brede waaier aan expertises. Daarbij surf je mee op de inspanningen die vanuit het internationale merk gebeuren.
  • Er wordt een uitgebreide catalogus aan beeldmateriaal, grafische elementen en visuele designs ter beschikking gesteld aan franchisepartners.
  • Je kan kiezen uit een uitgebreid aanbod aan point-of-sales materialen om de verkoop en zichtbaarheid van jouw vestiging(en) te boosten.
  • De ‘owned channels’, zoals de website en social mediakanalen, worden door het marketingteam onderhouden.
  • Er wordt een uitgewerkte tijdlijn gedeeld met de verschillende campagnes door de jaren heen. Samen met partners wordt nagegaan welke campagnes, budgetten en kanalen het beste kunnen worden ingezet voor een optimaal resultaat.

De voordelen voor jou als franchisepartner?

Je komt bij Ellis terecht in een solide structuur met een arsenaal aan expertises. Alles om jou te ondersteunen, én je voldoende vrijheid en beweegruimte te geven om je als echte entrepreneur te ontplooien. Met een sterk en uniek productaanbod, gewaagde en eigentijdse merkbeleving, en een uitgekiend digitaal ecosysteem geeft Ellis jou de brandstof die je nodig hebt voor jouw groeitraject.

Interesse?

Ben je nieuwsgierig naar deze unieke businesskans in Nederland en wil je alle ins & outs weten over Ellis? Dan komen wij graag met je in contact en dit kan door onderstaand contactformulier in te vullen en naar ons te versturen. Onze Recruitment Consultant Herma van Hienen neemt vervolgens contact met je op voor de eerste kennismaking.

Wie is Ellis?

Ellis biedt vlees- en plantaardige comfort food, met aandacht voor smaak, kwaliteit en betaalbaarheid. Het assortiment heeft oog voor specifieke levensstijl- en dieetwensen. Er zijn vegetarische, veganistische en glutenvrije gerechten, maar ook recepten met vis en kip. De producten zijn afkomstig van lokale topleveranciers, die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. De zelf ontwikkelde recepten zorgen voor een uitzonderlijke smaakbeleving, maar ook voor gunstige marges. Het is niet zoals je gemiddelde fast casual restaurantbezoek, het zinderende aanbod staat garant voor een geweldige ervaring voor echte vleesliefhebbers, die-hard veganisten en flexitariërs en alles daartussenin.

Welke vestigingen in Nederland?

  • Ellis Rotterdam; wordt voornamelijk bezocht door zakengasten. Is geopend in 2014 en is gelegen dicht bij het station en is gericht op de zakelijke markt.
  • Ellis Utrecht; wordt bezocht door studenten en heeft nog een flinke potentie om verder te groeien als vestiging. Is geopend in 2017 en ligt op een prachtige locatie middenin het centrum.
  • Ellis Amsterdam; de gastengroep bestaat 95% uit toeristen, vooral in de zomer topmaanden. Er liggen nog kansen om de lokale bewoners als vaste gast te werven. Ellis is gevestigd in een prachtige historische locatie in het centrum van de stad en is geopend in 2018.
  • Ellis Breda; wordt bezocht door veel vaste gasten, zijn voornamelijk gezinnen en vriendengroepen. Is geopend in 2016 in het historische centrum van Breda en wordt ook goed bezocht door Belgische gasten.

Ellis en de ontwikkeling in de afgelopen 10 jaar

Ellis heeft meer dan 10 jaar ervaring in de fastfood fast casual restaurantbranche en blijft zichzelf nog steeds opnieuw uitvinden.

2011: Eerste restaurant geopend op het Sint-Katelijneplein in Brussel, België.

2013: Introductie van langdurige partnerschappen met gerenommeerde chef-koks.

2014: Start internationale expansie, kick-off Ellis Rotterdam in Nederland.

2015: Opening 10e restaurant van Ellis.

2016: Internationale groei zet door, lancering in Parijs, Frankrijk.

2018: De 5 miljoenste gast wordt bediend.

2018: Private equity GIMV en Top Brands investeren om groei te garanderen en financiële zekerheid te bieden.

2019: Eerste Belgische concept dat de Beyond Meat Burger lanceert, start van het plantaardige succesverhaal.

2020: Eerste franchisevestiging in winkelcentrum Parly2, Le Chesnay in Frankrijk.

2021: Ellis 2.0 rebranding (méér dan hamburgers) en verbouwen naar een eerste flagship restaurant.

Geïnteresseerd in deze formule?
Direct informatie aanvragen

Kerncijfers

Franchise sinds
2011
Aantal vestigingen
20
Waarvan franchise
1
Entreegeld
€ 25.000
Franchise fee
6% en 1.5% Marketing
Eigen vermogen
€ 100.000