De Bufkes franchiseformule

Al meer dan 20 jaar lang ben je bij Bufkes aan het juiste adres voor de ''Dé lekkerste Broodjes''. De formule heeft haar roots in Limburg en staat bekend om haar uitgebreide en Bourgondisch assortiment. Bufkes telt op dit moment 40 vestingen, maar ze vinden dat er nog veel meer mensen moeten kunnen genieten van al het lekkers wat Bufkes te bieden heeft. Daarom werken ze graag met ondernemers die net zo blij worden van lekkere broodjes als Bufkes zelf!

Bufkes het concept 

Bufkes is een unieke franchiseformule met als basisassortiment warm- en koud belegde broodjes. In de Bufkes franchiseformule is het Bourgondische thema duidelijk herkenbaar. De inrichting en presentatie zijn eigentijds en ambachtelijk. De consument kan op ieder moment van de dag terecht voor een ultiem verwenmomentje. Of je nu kiest voor een heerlijk romige cappuccino, ambachtelijk broodje, huisgemaakte soep of gezonde salade, je waant je altijd op een minivakantie in het bourgondische Zuiden. Het uitgangspunt daarbij is een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

Waarom franchisenemer worden bij Bufkes?

Het concept van de Bufkes is aantrekkelijk omdat het een franchiseformule is die meerdere subconcepten kent en er daardoor altijd aansluiting is met de doelgroep. De franchiseformule van Bufkes bestaat al meer dan 25 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de meest zuidelijke provincie. Bufkes heeft in die 25 jaar tijd veel trends zien komen en gaan. Bij Bufkes doen ze niet aan trends, ze doen aan Bufkes! Bufkes blijft ook in deze uitdagende tijden groeien, zowel in omzet als in aantal gasten!   

Waarom juist nu starten bij de Bufkes franchiseformule?

Het mag duidelijk zijn dat de coronajaren onzekere tijden waren en de Food & Horeca branche op zijn kop heeft gezet. Veel ondernemers hadden en hebben een zware tijd achter de rug. De Bufkes franchisenemers zijn de coronacrisis en deze moeilijke tijden financieel goed doorgekomen. Zo heeft Bufkes in het jaar 2021 een groei van 14% laten zien, ondanks dat de horeca gemiddeld een krimp van >20% heeft gerealiseerd.  

De gasten blijven de vestingen van Bufkes bezoeken en gunnen zichzelf het verwenmoment wat het assortiment van de Bufkes franchiseformule biedt. Daarnaast heeft Bufkes een sterke groei in de omzet gemaakt, die via de bezorging gerealiseerd wordt. Op al deze facetten biedt de formule ondersteuning en staat haar franchisenemers bij met raad en daad. 

Wat is de training & support die je krijgt van Bufkes als franchisegever? 

De 40 franchisenemers die zijn aangesloten bij de Bufkes franchiseformule genieten van vele voordelen. Daarnaast ontvangen ze intensieve support om hun eigen Bufkes vestiging tot een succes te maken en te houden. Bufkes biedt haar franchisenemers het volgende:

  • Meeliften op gezamenlijke inkoop die plaatsvindt via diverse partners
  • Marketing, productontwikkeling en HACCP worden uit handen genomen. 
  • Bufkes heeft een sterk backoffice en bestaat uit een webshop, loyaliteitsapp en team van specialisten op het gebied van o.a. finance, marketing, design en automatisering. 
  • Samenwerking met een consultant om zo je financiering rond te krijgen als franchisenemer. 
  • Ondersteuning in het vinden, ontwerpen en bouwen van je eigen Bufkes vestiging
  • Intensief contact met Bufkes voor, tijdens en na de opening van een vestiging. 

Deze franchisenemer ging je voor

Gert-Jan Sanders is franchisenemer bij Bufkes in Wijchen. In 2016 werd zijn slagerij omgebouwd tot een vestiging van Bufkes, om zijn bedrijf toekomstbestendiger te maken. In de video hieronder deelt Gert-Jan zijn ervaringen als franchisenemer bij Bufkes. 

Wat voor franchisenemers zoekt Bufkes?

De ideale Bufkes ondernemer is iemand die de eerste stappen in zijn/haar carrière heeft gezet. De ondernemer weet wat hij of zij wil en is in staat om gasten aan zich te binden. Ondernemen betekent investeren en risico durven te nemen, dus zal er ook een financiële mogelijkheid moeten zijn om te starten. Het beste is natuurlijk als men een achtergrond of ruime ervaring in de horeca heeft, maar Bufkes weet inmiddels dat ook mensen die geen of weinig ervaring hebben, zich ook prima thuis voelen als franchisenemer bij Bufkes. Daarnaast moet de Bufkes franchisenemer in staat zijn om lichte administratieve werkzaamheden uit te voeren zodat de boekhouder zijn werk goed kan doen en cijfermatige ondersteuning door de formule op basis van de juiste cijfers gebeurt. 

Het aller- aller- allerbelangrijkste is dat de ondernemer zelf groot fan van Bufkes is en zin heeft om van klanten, Bufkes ambassadeurs maken! 

Word jij de nieuwe franchisenemer van Bufkes?     

Bufkes wil Nederland veroveren met Limburgse broodjes en doet dat samen met franchisenemers die passie hebben voor het merk en product. Word jij enthousiast van het bovenstaande en ben jij de ideale kandidaat voor Bufkes? Kom dan snel in contact door op de button hieronder te klikken. 

Het ontstaan 

Jef van Melik bedacht 25 jaar geleden de Bufkesformule toen hij dat dat mensen steeds vaker hun lunch buiten de deur kochten. De eerst belegde broodjes van Bufkes werden in 1996 bij de slagerij van Melik in Maastricht verkocht. Al snel daarna begon Bufkes als franchiseformule te groeien en werden meerdere vestingen in Limburg geopend. 

Hoe is de start van de formule verlopen?

Aanvankelijke kon Bufkes snel expanderen binnen de eigen slagerij locaties. In 1998 opende de eerste vestiging buiten Limburg bij een bevriende Keurslager in Helmond en een bakkersbedrijf in ’s Hertogenbosch. Na het winnen van de FreshFood Award in 2000 is het verstandige besluit genomen om wel te groeien, maar als een olievlek. Dus niet in alle windstreken tegelijk, maar vanuit een solide basis verder groeien vanuit het Zuiden!

Wat zijn de drie pijlers waar Bufkes zijn succes aan heeft te wijden?

Kwaliteit 
Het feit dat Bufkes bijna alles zelf maakt en dus directe invloed heeft op de kwaliteit is een zeer belangrijk onderscheidend punt.

Persoonlijke begeleiding
Het formuleteam kent iedere ondernemer en iedere ondernemer kent het formuleteam. Bufkes gaat ver, heel ver om ervoor te zorgen dat de franchisenemers het maximale uit hun onderneming kunnen halen.  

Laagste franchise fee in de markt
Met slechts 3% franchise fee en 2% bijdrage aan de marketing pot is Bufkes niet alleen een hele sterke formule maar ook nog een eens hele voordelige. 

Wat zijn de toekomstplannen en ambities voor Bufkes korte & lange termijn?

Bufkes werkt sinds 2 jaar samen met een sterke partner in de petrolbranche en een hebben een proefsamenwerking lopen met een grote supermarktketen. Bufkes voorziet daarin de komende jaren stevig maar duurzaam te groeien. Daarnaast willen ze met goede ondernemers op goede plekken vestigen. Nederlands telt, naast Limburg, immers nóg 11 provincies waarvan Bufkes vindt dat mensen moeten kunnen genieten van de broodjes van Bufkes. 

Franchisenemersportret: Jeffrey Hofstede franchisenemer bij Bufkes

Franchisenemersportret

Lees hier het verhaal van Jeffrey Hofstede, die franchisenemer is bij Bufkes

Bufkes: Communicatie tijdens de Corona-crisis

Er is nog een lange weg te gaan tot een eventuele heropening van de horeca. Van Melik Food Groep zal zo lang als...

‘In een goed huwelijk past geen dubbele agenda’

Uitgelicht

Een goed huwelijk met topondernemers; dat is wat Bufkes nastreeft. En dat is wat Bufkes realiseert, onder meer in...

Venlo, een goed bewaard geheim

Franchise and the city

Venlo heeft veel te bieden, maar dat moet nog meer overgebracht worden op de rest van Nederland, in Duitsland weten...

Franchise in... Eindhoven

Franchise and the city

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat franchisenemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun...

Geïnteresseerd in deze formule?
Direct informatie aanvragen

Kerncijfers

Franchise sinds
1996
Aantal vestigingen
40
Waarvan franchise
40
Entreegeld
€ 15.000
Jaarlijkse fee
3% franchisefee / 2% marketingfee
Totale investering
€ 150.000
Eigen vermogen
€ 37.500
NFV lid
Ja