Broodje Ben

    Wil jij lekker ondernemen? Broodje Ben biedt jou nu de mogelijkheid om laagdrempelig in te stappen bij een nieuwe formule in de franchisewereld met een relatief grote naamsbekendheid. Broodje Ben is bijzonder geschikt voor de startende ondernemer die een passie heeft voor food/horeca en gastheerschap. Ook een gevestigde ondernemer kan in dit franchiseverband succesvol opereren.

    In Utrecht is ‘Broodje Ben’ al jaren actief. Zeven dagen in de week kunnen klanten bij de kraam op de hoek van de Oudegracht en de Bakkerbrug terecht voor een broodje.

    Voor iedereen heeft Broodje Ben wel een pareltje; de specialiteiten variëren van vlees en vis tot vegetarisch of veganistisch. Er is keuze uit een assortiment van ruim 50 verschillende soorten beleg. Daarnaast worden verse sappen en frisdrank verkocht. De medewerkers van Broodje Ben adviseren de klanten bij de juiste keus. Zelf een broodje samenstellen kan ook.

    Maar… daar houdt de service van Broodje Ben niet op. Broodje Ben verzorgd ook graag een lunch of tussendoortje voor (zakelijke) bijeenkomsten of evenementen en daarnaast kunnen de broodjes eenvoudig worden besteld en worden thuisbezorgd.

    Jouw voordelen als Broodje Ben franchisenemer

    Als franchisenemer van Broodje Ben kun je je volledig focussen op gastvrijheid en verkoop. Franchisenemers worden intern opgeleid en kunnen rekenen op de ondersteuning van een opstartteam tijdens de opening. Verder krijgen ze naast de dagelijkse deze ondersteuning:

    • Begeleiding bij de marketing, inkoop en assortimentsbepaling en ICT (kassa en bestel-App);
    • De mogelijkheid om in te werken in een van de filialen;
    • Mogelijkheden tot financiering;
    • Horeca waarbij je s 'avonds thuis bent dankzij met openingstijden tussen 10.00 uur en 18.00 uur.

    Broodje ben onderscheidt zich van de concurrentie door het hanteren van een hoge kwaliteit-prijsverhouding. Het concept is vrij uniek en soortgelijke concepten zijn zeldzaam. Een uitstekende basis voor een goed verdienmodel!

    Wie wij zoeken?

    Broodje Ben is door het grote succes van de vestigingen in Utrecht op zoek naar enthousiaste en ambitieuze ondernemers die kansen zien en willen pakken! Ze zoeken naar meewerkende franchisenemers en Multi-franchisenemers voor grotere steden die mee willen bouwen aan de toekomst van Broodje Ben en passen bij hun visie. 

    Droom jij ervan om voor jezelf te beginnen en wil je profiteren van de voordelen van een merk dat in het midden van ons land inmiddels staat als een huis? Dan kan jouw droom werkelijkheid worden als franchisenemer bij Broodje Ben! 

    Zij geloven sterk in de kwaliteiten van lokaal ondernemerschap en het erkennen en herkennen van gasten. Beleving, creativiteit en gastheerschap staan bij Broodje Ben hoog in het vaandel! Ervaring en/of affiniteit met food en horeca is belangrijk.

    Type locatie en vestiging

    De Broodje Ben locaties zijn te vinden in het stadscentrum of andere trafficlocaties, zoals: vlak bij een station, grote bedrijventerreinen, een campus of op markten in de middelgrote tot grote steden.

    Vooral in studentensteden en de regio’s Amsterdam en Midden-Nederland staan als vestigingsplaats hoog op het verlanglijstje van Broodje Ben!

    Bij een verkoopkraam moet men er rekening mee houden dat een standplaats vergunning een vereiste is (en opslagruimte). Een kiosk moet beschikken over een grote uitgiftebalie en een afhaalmogelijkheid.

    Er zijn verschillende mogelijkheden voor jouw toekomstige Broodje Ben verkooppunt:

    1. Fysiek verkooppunt, geen bezorging;
    2. Fysiek verkooppunt, met bezorging;
    3. Bezorglocatie, met eventueel afhaalmogelijkheid;
    4. Bezorglocatie, zonder afhaalfunctie.

    Weet jij al welke past bij jouw ambitie? Broodje Ben gaat hier graag diepe op in een vrijblijvend gesprek.

    Investeren in je toekomst

    Ondernemen gaat gepaard met investeren. De uiteindelijke investering in jouw onderneming is afhankelijk van de verkooplocatie die je wilt aanschaffen of kopen, of de locatie die je wenst aan te huren. Je dient onder andere rekening te houden met:

    • Entree fee van € 10.000,-
    • Maandelijkse fee: bestaande uit een franchise fee, marketing fee en ICT-bijdrage: 8,5% van de netto-omzet.

    Interesse?

    Ben jij al fan van Broodje Ben en zie jij het zitten om een eigen Broodje Ben te beginnen?
     

    Geschiedenis

    Broodje Ben is gestart in Utrecht in het jaar 2007. Het kraampje dat inmiddels zeer beroemd is op de Bakkerbrug/Oudegracht kent uiteraard haar geschiedenis. Het ontstaan van het menu bijvoorbeeld en het succes dat erbij hoort. Het stamt uit een tijd dat steeds meer mensen minder tijd wilde nemen voor een uitgebreide en tijdrovende lunch - die vaak minder gezond was - in een café of een restaurant. Maar men wel steeds bewuster koos voor gezonde voeding met zorg werd bereid. Een lunch waarbij een uur of langer tafelen niet elke keer nodig was. Maar wel met dezelfde persoonlijke aandacht waarbij eventueel een grap en een grol niet wordt geschuwd. En zo is de luxe maar gezonde belegde bol bedacht door Ben op dat moment bij zijn verkoopkraampje.

    Dit bleek al snel een groot succes! De menukaart is in de loop der jaren steeds meer uitgebreid tot wat het vandaag geworden is en Ben heeft afscheid genomen in 2014. Zijn naam is blijven bestaan. Diverse specialiteiten, voor bijna iedereen een keuze. De meeste broodjes - die ter plekke vers worden afgebakken en bereid - hebben als beleg een combinatie van 4 tot 5 verschillende ingrediënten en liggen als het gaat om prijs goed in de markt. De lange rij wachtenden studenten, winkelpubliek, werkenden even uit kantoor ontsnapt en overige passanten geeft inmiddels een vertrouwd beeld in het Utrechtse centrum.

    Dit gaf in 2015 zoveel vertrouwen om de broodjes door de gehele stad thuis en op kantoor de bezorgen. Dit bleek al snel een groot succes. Waardoor er een locatie nodig was alleen voor bezorging en catering. Inmiddels zijn er in Utrecht 2 fysieke en 2 bezorglocaties gevestigd. 2017 was het moment aangebroken om het concept, te delen en te klonen voor andere plaatsen in Nederland en ook dit blijkt inmiddels een meer dan groot succes. Op dit moment vind je naast de 4 Utrechtse vestigingen een Broodje Ben in Groningen, Nijmegen, Diemen, Houten, Woerden, Alkmaar en staan er in het 1e kwartaal openingen gepland van Leiden, Delft, Leeuwarden, Zwolle en een bezorglocatie voor Nijmegen.

    Een community die plezier heeft in het leven

    Bij Broodje Ben staan mensen met stip op één. Door klanten het beste te bieden en ze actief te betrekken, bouwt Broodje Ben aan een community. Een community die plezier heeft in het leven. Studenten vormen de meerderheid van de klanten. Ze geven graag hun mening en houden wel van een grap en een grol. Daar speelt Broodje Ben op in met leuke on- en offline acties. Het belang van mensen blijkt ook uit de keuze voor medewerkers. Geen los-vaste krachten, maar een steady team dat samen bergen verzet en er iets gezelligs van maakt met elkaar en de klanten.

    Missie en Visie

    De missie van Broodje Ben is in een zin vanuit ons gevoel: Versheid, kwaliteit, smakelijkheid, vriendelijkheid, gezelligheid, snelheid, diversiteit met liefde bereid. Broodje Ben tijd!

    De visie van Broodje Ben is het doel om het begrip/de bekendheid van Broodje Ben, nu bij een groot deel van de inwoners van het Utrechtse (provincie) als een olievlek laten uitlopen over een groot deel van Nederland. Waarbij bij het denken aan ons bedrijf de woorden kwaliteit, vriendelijkheid en vooral lekker, smakelijk en divers direct in het hoofd opkomen.

    De doelstellingen zijn 10-15 vestigingen erbij op middellange termijn en 50+ op langere termijn

    Kernwaarden

    De verkoopwagen is de basis, maar Broodje Ben kan zich ook vestigen in een kiosk, of een kiosk met bezorgruimte en alleen online/shop-in-shop. Daarnaast is dit ook uit te breiden met een bezorgservice en een cateringafdeling. Alle vestigingen/concepten werken vanuit dezelfde kernwaarden.

    • Hoge kwaliteit: Broodje Ben doet geen concessies aan de kwaliteit. Er worden altijd de meest verse en lekkerste ingrediënten gebruikt op net afgebakken brood.
    • Klantgericht: Broodje Ben heeft oog voor de klant, ook al staat deze achter in de rij. Een broodje op maat? Dat kan. Weet de klant nog niet hoe vullend de broodjes zijn en bestelt hij te veel? Dat vertellen we hem gewoon.
    • Humor: Een broodje met wat gezelligheid en een knipoog eromheen maakt de ervaring nét even leuker.
    • Samen: Als je samenwerkt, bereik je meer. 

    ‘Wat wij op de Onderneem't! beurs zoeken? Franchisenemers die prettig gestoord zijn’

    Reportage

    Diversiteit én kwaliteit. Dat zijn de woorden die veel werden gebezigd tijdens de rondgang van Franchise+ op de...

    Geïnteresseerd in deze formule?
    Informatie aanvragen
    Ontvang direct vrijblijvend het informatiepakket in je email!
    Informatie aanvragen
    Ontvang direct vrijblijvend het informatiepakket in je email!
    Direct informatie aanvragen

    Kerncijfers

    Franchise sinds
    2018
    Aantal vestigingen
    18
    Waarvan franchise
    16
    Entreegeld
    €10.000
    Totale investering
    €70.000
    Benodigd eigen vermogen
    €20.000