Food Retail

De branche van Food Retail is zeer breed, van het verkopen van brood, bonbons of drank tot het verkopen van vlaaien, koffie of kaas. Wil jij jouw eigen vestiging in deze branche starten? Ga dan hier op zoek naar de formule die bij jou past!

De branche van Food Retail blijft zich ontwikkelen, doordat de manier waarop consumenten eten afnemen steeds verandert. 

Gemak in de branche Food Retail

Consumenten kiezen steeds vaker voor het gemak. Deze trend zorgt voor de groei van de bezorgmarkt. Denk bijvoorbeeld naast het bezorgen van eten, aan de grote toename van bezorging van de boodschappen. Ook nieuwe technologieën zullen consumenten eenvoudiger omarmen. Supermarkten investeren in het kunnen toepassen van nieuwe uitvindingen om het boodschappen doen gemakkelijker te maken. Dit geldt voor zowel online als offline boodschappen doen. 

Duurzaamheid in Food Retail

De consument vindt gezond eten steeds belangrijker. De vraag naar verse, biologische, lokale en vegetarische producten groeit. Hier liggen kansen om in te spelen op de behoefte van gemak en gezond eten. Bijvoorbeeld door eenvoudige to-go opties met verse producten aan te bieden of door ook lokale producten te verkopen. 

Overigens verlangen consumenten meer naar transparantie. Zij willen graag weten waar hun eten en boodschappen vandaan komen. Doordat duurzaamheid in opkomst is, wordt een duurzame herkomst van eten wel steeds belangrijker. 

De trend van duurzaamheid zorgt ook voor nieuwe foodconcepten, zoals de foodhallen. Dit is een combinatie tussen verkoop van verse producten en horeca. Supermarkten antwoorden met hun eigen freshfoodconcepten, denk bijvoorbeeld aan de foodmarkten van Jumbo. Hierbij gaan retail en foodservice samen.

Personalisatie 

Door de ontwikkelingen in transparantie en technologie wordt een persoonlijk aanbod belangrijker. Millennials zijn loyaler aan merken dan vorige generaties en met name als een merk een persoonlijke connectie maakt. Bedrijven in de branche van Food Retail richten zich op de consument met een passie voor lekker eten, pure smaken en authentieke kwaliteitsproducten. Deze factoren spelen namelijk ook een belangrijke rol bij millennials. 

De ontwikkelingen in de technologie kunnen de behoeftes van de consument in beeld brengen en de consument helpen door aanbevelingen te doen bij het maken van een keuze. Door de consument die op zoek is naar meer personalisatie in het aanbod van eten en de moderne technologieën die de personalisatie haalbaar en toegankelijk maken, zijn er meer nieuwe bedrijven in opkomst. Dit komt doordat zij willen proberen om te profiteren van deze trend. 

Meer weergeven