Non-food Retail

De Non-food retail branche is zeer breed, van het verkopen van keukens en kleding tot het verkopen van telefoons en boeken. Wil jij franchisenemer worden in deze dynamische branche? Kijk dan hier voor de mogelijkheden in de retail met non-food producten!

De branche Non-food retail is erg belangrijk voor de Nederlandse economie. De winkels en horeca vormen samen de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van de steden. 

Veranderingen in de Non-food Retail branche

Uiteraard is er binnen deze branche ook sprake van allerlei ontwikkelingen. De factoren die van invloed zijn op de branche van Non-food zijn: consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie.

Voor de innovatie binnen de branche zijn er vijf succesfactoren:

  • Ondernemerschap/passie
  • Opschalen
  • Out-of-the-box denken
  • Openstaan voor nieuwe impulsen
  • Operationele aansturing

Online strategie

Consumenten hebben tegenwoordig een steeds drukker leven, zowel privé als met werk. Hierdoor moeten zij prioriteiten stellen en is er dus minder tijd om te winkelen. Gemak is dus een belangrijke factor voor de consument. Er is daarom meer behoefte aan online shoppen. 

Overigens hebben online en offline elkaar wel nodig. Winkelen staat hoog op het lijstje van vrijetijdsbestedingen bij mensen. Consumenten zijn sociale wezens en hebben hoe dan ook behoefte aan fysieke ontmoetingsplekken. Daarom is het in fysieke winkels belangrijk om een toegevoegde waarde te zijn voor de consument. Zij verwachten namelijk goede service van het personeel in de winkels. Het gaat om de totale ervaring als de consument een winkel bezoekt: een prettige winkelomgeving, vermaak, passen of testen van producten.

Maar tegelijkertijd zorgen online webshops voor naamsbekendheid, service, informatie en een groter bereik. Hierbij is het belangrijk om social media kanalen in te zetten, maar ook bijvoorbeeld een app of website. Door technologische ontwikkelingen wordt het contact online wel steeds persoonlijker, zoals een live chat op de website of gepersonaliseerde e-mails. 

Duurzaamheid

Consumenten vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid steeds belangrijker. In de branche van Non-food houden consumenten rekening met de arbeidsomstandigheden en de duurzaamheid van de materialen. Zij verwachten dus van de bedrijven openheid en eerlijkheid, zodat ze weten waar de producten vandaan komen. Hierop kan je als bedrijf inspelen door bewust om te gaan met het milieu, met als gevolg een positief imago. 

Past de branche Non-food Retail bij jou?

Je als franchisenemer aansluiten bij een franchiseorganisatie is een belangrijke beslissing waar je niet licht over moet denken. Om je hierbij te helpen hebben we een checklist voor je opgesteld om de franchiseorganisatie te beoordelen.

Meer weergeven