Het syndroom van niet kijken

Inderdaad, ‘niet kijken’ is al aardig op weg om een waar syndroom te worden. Overal waar je kijkt zie je mensen die volledig in beslag genomen lijken te zijn door hun smartphone. Het maakt niet uit waar je bent en het geldt voor iedereen, van jong tot oud. Wees eens eerlijk, hoor jij daar ook misschien bij?

Op de beurs

Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld een beurs bezocht. Commercieel evenement dus. Tot mijn verbazing waren heel veel mensen in hun stand meer met hun mobiele telefoon bezig, dan met mij als bezoeker van de stand.

Wat is er toch aan de hand? Waar is de interactie tussen standhouders en bezoekers gebleven? Willen jullie geen contact maken en waardevolle relaties aangaan met ons, de bezoekers?

Geen excuus

Je zal nu misschien wel denken: “natuurlijk wel, maar…”. Dat is dus nee! “Ja maar, je mag toch wel even je e-mail checken, of een Appje sturen? Nee dus! Ik vind van niet! Waarom ga je dan op die beurs staan? 

Vind jij het leuk als je een winkel in komt en niemand heeft even aandacht voor jou? Stel je eens voor dat je in het ziekenhuis komt en met spoed de aandacht van iemand nodig hebt en dat iedereen druk bezig is om ‘even’ op zijn of haar mobiele telefoon te kijken? 

Je moet er toch niet aan denken! Wat zeg je? Dat is niet hetzelfde? Tuurlijk wel, het gaat allemaal om aandacht hebben voor de potentiële klant voor jouw business.

(Niet zo slimme) Actie van Harrie

Ik heb geprobeerd om een stukje bewustwording te creëren. Dus heb ik een aantal foto’s van mensen op die beurs die al hun aandacht bij hun mobiele telefoon hadden, op mijn LinkedIn pagina gezet. Natuurlijk niet met de bedoeling om deze mensen persoonlijk in een slecht daglicht te plaatsen, zo zit ik niet in elkaar. 

Sommigen van jullie hebben daar terecht kritiek op geleverd. Ik had er niet bij stil gestaan dat ik zo die bewuste mensen problemen met bijvoorbeeld hun werkgever zou kunnen bezorgen. Die foto’s heb ik dus direct maar weer verwijderd.

Bewustwording is noodzakelijk

Toch vraag ik mezelf nog steeds af, hoe we ervoor kunnen zorgen dat bezoekers en klanten wél de aandacht krijgen die ze verdienen. Ik blijf erbij dat er een soort ‘bewustwording’ nodig is, zodat we kunnen zorgen voor een betere klantbeleving en conversie in sales.

Verkopen komen immers niet zomaar bij je stand aangewandeld. Daarvoor zal je echt actief de bezoekers te woord moeten staan en contact met ze maken.

Harrie Lamers
Expert LinkedIn en Verbinder
harrielamers.nl

Harrie Lamers
Harrie Lamers Harrie Lamers
Expert Verbinder
Stel je vraag aan Harrie Lamers