De voor- en nadelen van marketingmaterialen bestellen via een geautomatiseerd proces

Als franchiseformule is merkbewaking het allerbelangrijkste. De uitingen op de verschillende locaties bepalen immers de merkervaring van de consument. Het uitrollen en managen van campagnes en promotiemateriaal speelt een belangrijke rol in de uniformiteit, maar blijkt tegelijkertijd ook vaak een uitdaging. 

Recent onderzoek uitgevoerd door Menuez biedt inzicht in het gebruik van een Brand Management Platform voor het creëren, beheren, produceren en verzenden van marketingmaterialen. In dit artikel lees je de belangrijkste bevindingen en een overzicht van de voor- en nadelen die hoofdkantoren én locaties (franchisenemers) ervaren bij het implementeren van een online marketingplatform.

Behoefte aan overzicht bij promotiemiddelen

De problemen bij het bestellen van promotiematerialen ontstaan vooral bij sterke groei van de franchiseformule. Als het te veel wordt, heeft dat vooral te maken met het aantal locaties, het aantal leveranciers en/of complexe producten (zoals menukaarten). Daarnaast is er een groeiende vraag naar een oplossing om digitale content te organiseren en te beheren, genaamd Digital Asset Management (DAM). Dit is een systeem waar algemene informatie zoals logo’s, visuals, nieuwsbrieven, presentaties en handboeken centraal worden opgeslagen en makkelijk door de locaties te vinden en te downloaden zijn.

Duurzaamheid is geen belangrijk thema bij promotiematerialen

Duurzame keuzes staan niet bij iedereen even hoog op de agenda. Sommige franchisegevers kiezen bewust voor duurzame materialen, terwijl anderen het thema vermijden vanwege de kosten. Printing-on-demand kan bijdragen aan een duurzamer proces. Door beter inzicht te krijgen in de behoeften van verschillende vestigingen, hoef je minder te produceren wat leidt tot een duurzamer proces. Tegelijk is de franchisenemer tevreden omdat hij de promotiemiddelen ontvangt die passen bij zijn locatie. Printing-on-demand, via een Brand Management Platform, is voor franchiseformules een mooie oplossing om hun footprint in marketingmaterialen te verlagen.

One size fits NOBODY

De resultaten benadrukken dat een one-size-fits-all-aanpak niet effectief is binnen de franchise. Experts geven aan dat een Brand Management Platform vooral nuttig is voor franchiseformules vanaf veertig locaties. Hoewel een platform om te organiseren en personaliseren positieve resultaten kan opleveren, is het gebruik ervan niet zonder uitdagingen. Niet alle franchiseformules die een platform gebruiken, zijn volledig tevreden. De reden hiervoor is dat een deel van deze locaties geen gebruik maakt van de aangeboden materialen. Om deze groep te bereiken is extra communicatie en actie nodig. Eenvoud van het systeem moet ervoor zorgen dat de locaties er gebruik van maken. De afstemming tussen het hoofdkantoor en locatie wordt ook geborgd op het platform en dit zal de algehele efficiëntie binnen de franchiseformule aanzienlijk kunnen verbeteren. Een positief voorbeeld komt van Cavesco, die zegt dat het gebruik van een Brand Management Platform voor overzicht en tijdbesparing zorgt, doordat alle aanvragen snel en op één plek worden afgehandeld.

Communicatie is key

Interne communicatie blijft een uitdaging binnen veel franchiseformules. Het bereiken van franchisenemers is lastig, omdat elk individu op een andere manier benaderd moet worden en elke locatie andere wensen en behoeften heeft. Dit vraagt om een tweezijdige communicatiestroom en maatwerkoplossingen binnen het platform die flexibiliteit en effectiviteit bieden. Iets waar een goed ontworpen Brand Management Platform op in zou moeten spelen met tools zoals een online marketing kalender, geautomatiseerde nieuwsbrieven en andere berichtgeving.

Hoe zit het met de lokale vrijheid en merkbewaking?

Merkbewaking is essentieel voor franchiseformules, vooral bij hard franchises waar een consistente uitstraling vereist is. Hoewel er behoefte is aan vrijheid onder franchisenemers, wordt hier vaak vanwege de kosten in de praktijk weinig gebruik van gemaakt. Dit benadrukt het belang van een oplossing waarbij zowel merkbewaking als lokale vrijheid mogelijk is. Dit is nu juist waar het schuurt bij veel franchisegevers en waar het Brand Management Platform een uitkomst biedt. Hiermee ervaren franchisenemers de vrijheid om zelf promotieartikelen te kiezen en deze aan te passen binnen de vooraf bepaalde huisstijl (templates). Daarnaast worden op deze manier franchisegevers in staat gesteld hun merkzichtbaarheid te maximaliseren met diverse uitingen op basis van (lokale) campagnedoelstellingen passend in de lokale omgeving.

Wel of niet investeren in een Brand Management Platform?

Digitalisering en automatisering zijn hot topics binnen de franchisewereld. Grote franchiseformules zijn actief bezig met het automatiseren en stroomlijnen van processen. De formules die hierin achterblijven, missen vaak de benodigde mankracht of financiële middelen. Daarnaast wordt online adverteren, zowel nationaal als lokaal, steeds belangrijker. Een Brand Management Platform dat deze ontwikkelingen ondersteunt, kan een sterke concurrentiepositie bieden. Een andere opvallende trend is dat steeds meer formules samenvoegen onder één moederbedrijf. Dit vergroot de complexiteit van merkbeheer, wat de noodzaak van een efficiënt Brand Management Platform vergroot.

Het gebruik van een online Brand Management Platform biedt zeker voordelen voor franchiseformules als het gaat om het beheren van marketingcampagnes en promotiematerialen. Merkbewaking, meer grip, minder verspilling en tijdbesparing horen tot de pluspunten. Echter, de effectiviteit van het platform hangt sterk af van het gebruik, de grootte en specifieke behoeften van de franchise. Een op maat gemaakte oplossing is noodzakelijk om een goede investering te doen die zichzelf terugverdient.