Het effect van een intern geautomatiseerd platform binnen franchise

In franchising worden digitalisatie en automatisering steeds belangrijker. Het managen van verschillende vestigingen is al een kostbare taak an sich, daarom kiezen steeds meer franchisegevers voor het centraliseren van hun marketingactiviteiten.

Uit recent onderzoek van Menuez onder verschillende grote food franchiseformules is gebleken dat er een grote voorkeur is voor geautomatiseerde systemen als het gaat om bestellen en distribueren van promotiematerialen. Een zogeheten Brand Management Platform biedt hierin een uitkomst. In dit artikel leggen we uit waarom.

Voorzien in maatwerk en lokale wensen zonder merkidentiteit te verliezen

Het beheren en bestellen van promotiematerialen vinden veel franchisegevers een uitdaging of tijdrovend proces, vooral als het gaat om veel locaties en diverse individuele wensen voor maatwerk. De artikelen komen vaak van meerdere leveranciers, en franchiseformules ervaren moeilijkheden in het logistieke proces om alle promotiematerialen te verdelen en te versturen naar de juiste locaties, of betalen dubbel voor handling en verzending. De franchisenemers hebben een behoefte aan vrijheid, maar dit moet altijd in gepaard zijn met de belangen van de franchisegevers, want maatwerk is kostbaar. Daarnaast is merkbewaking zeer belangrijk, vooral bij hard franchiseformules, waar uitstraling uniform moet zijn. Het gebruik van een Brand Management Platform biedt een oplossing. Het is een gebruiksvriendelijke, online tool waarop elke franchisenemer snel en gemakkelijk kan inloggen en vaste templates eenvoudig kan bewerken binnen de huisstijl-kaders. Door alle gewenste leveranciers aan te sluiten op één centraal platform, wordt het bestelproces gestroomlijnd en de logistiek vereenvoudigd. Dit resulteert in aanzienlijke tijdsbesparingen en efficiëntieverbeteringen, zoals blijkt uit de ervaringen van franchiseformules die al gebruikmaken van dergelijke platforms.

Tijdsbesparing en grotere betrokkenheid

Meerdere franchiseformules geven aan dat franchise geen “one size fits all” is. 
De verschillende lokale wensen maken het lastig een passende strategie te vinden. De franchiseformules die gebruikmaken van een Brand Management Platform geven aan dat zij juist op dit vlak grotendeels ontzorgd zijn en het gebruik ervaren als efficiënt en tijdbesparend. Ook interne communicatie wordt een stuk makkelijker. Dit bleek voorheen een uitdaging bij veel franchiseformules. Het bereiken van de franchisenemers is lastig, ondanks het gebruik van verschillende communicatiemiddelen. Whatsappjes verdwijnen en e-mails worden door tijdgebrek niet altijd gelezen. Een geïntegreerd platform helpt dit verbeteren door een gestroomlijnde en effectieve communicatie tussen franchisegevers en franchisenemers te bieden. Ook zijn alle handleidingen gemakkelijk te vinden in het platform. Door de franchisenemers onderdeel te maken van het marketingproces en persoonlijke communicatie wordt de betrokkenheid van franchisenemers tevens aanzienlijk vergroot. Met name bij franchiseformules met veel locaties.

Trends en ontwikkelingen in de franchisebranche benadrukken automatisering

De duurzaamheidstrend en vraag naar groenere alternatieven hebben ook hun intrede gedaan in de franchisewereld. Automatisering kan bijdragen aan een duurzamer proces. 
Uit het onderzoek komt naar voren dat de franchisenemers regelmatig promotiematerialen weggooien, omdat ze vanuit het hoofdkantoor te veel ontvangen. Een Brand Management Platform maakt het mogelijk om gerichter in te kopen per locatie. Dit zorgt voor het verminderen van verspilling en het efficiënter gebruik van promotiematerialen. Vooralsnog nemen vooral de grotere franchiseformules hierin het voortouw. Zij zijn druk bezig om processen te automatiseren en te stroomlijnen. De franchiseformules die hier (nog) minder mee bezig zijn hebben vaak de mankracht of de financiële middelen niet. Zonde, want deze investering verdient zichzelf snel terug!

Wil je weten wat Menuez voor jou kan betekenen met betrekking tot automatisering? Stel jouw vragen via het formulier!

Geerteke Verbaten, Menuez Geerteke Verbaten
Mede-eigenaar, verantwoordelijk voor marketing, sales en new business.

Organiseren, merkbewaking én eigen inbreng van lokale vestigingen. Hoe doet Menuez dat? Dat lees je hier.

Stel je vraag aan Geerteke Verbaten
CAPTCHA