De Beren gaan los: nu al 33 restaurants in Nederland

Als er één franchisegever is die kan bevestigen dat het goed gaat in franchiseland, is het wel horecaketen De Beren. Je kunt er goed eten voor een vriendelijke prijs. Die formule slaat aan. De Beren veroveren Nederland in hoog tempo!

2017 Was voor Henk Jansen, franchisecoach bij De Beren, een hectisch jaar. De formule van De Beren werd herzien, de restaurants werden verbouwd en de menukaart werd aangepast. Op de kaart verschenen onder andere een entrecote (spiervlees met een randje vet) en een tournedos (biefstuk van ossehaas) in verschillende gewichten. 

"We zijn volwassener geworden na de transformatie. Door de hoogwaardige materialen in de interieurs van de restaurants zijn we er een klasse op vooruit gegaan", zegt Henk tevreden. De verandering heeft resultaat: het aantal gasten neemt toe en de besteding per bezoeker stijgt.

Naast de ondernemer staan

De Beren koestert haar franchisenemers. De formule neemt ze veel uit handen: inkoop, administratie, training en desgewenst ook personeelswerving. "De afgelopen jaren zijn we meer naast de ondernemer gaan staan", vertelt Henk. "Als zij het goed doen, gaat het ook goed met de formule. We zijn een hard franchiseformule. Dat schept verplichtingen, de mensen moeten daar wel bij passen. Franchisenemers moeten gastvrijheid en dienstverlening in hun DNA hebben zitten. We zitten kort op de bal, we zien elke dag wat er in de restaurants gebeurt en daar kunnen we snel op inspringen. Maar de cultuur is no-nonsense. Ook op het hoofdkantoor is iedereen toegankelijk en benaderbaar."

Ideeën welkom

"We werken hier 'professioneel met plezier'. Franchisenemers kunnen altijd ideeën insturen", zegt Henk. "De ideeën die erdoor komen, worden op vier momenten in het jaar besproken tijdens een franchisebijeenkomst. Het is hard franchise, maar we kiezen altijd voor de dialoog." 

Bewust heeft De Beren vier restaurants in eigen beheer. Daar worden nieuwe ideeën getest. Henk: "Slaagt het idee, dan voeren we het breder door. Mislukt het, dan lijden wij de pijn en niet onze franchisenemers.”

Naar vijftig restaurants

"De horeca heeft zware jaren achter de rug", weet Henk. "Nu groeien we behoorlijk snel. We willen over twee jaar op vijftig restaurants uitkomen, door heel Nederland.”

De Beren begon in Rotterdam en heeft zich vandaaruit in een stabiel tempo uitgebreid. "Voor ons is belangrijk dat onze landelijke naamsbekendheid omhoog gaat", zegt Henk. "Daarom zoeken we nu heel bewust naar plekken in Groningen, Friesland, Drenthe en Limburg. Het mooie is, en dat is nieuw voor ons: ondernemers met een restaurant bieden tegenwoordig zichzelf aan om mee te mogen doen, omdat ze op het gebied van marketing of inkoop het alleen niet redden. Voor ons maakt dat het makkelijker om uit te breiden.”

'Altijd iemand om op terug te vallen'

Lars Nouwen, franchisenemer De Beren Bleiswijk: Zijn favoriete gerecht is een malse lamsrack van zijn eigen houtskoolgrill. Maar franchisenemer Lars Nouwen van horecaketen De Beren serveert in Bleiswijk samen met zijn vrouw met plezier allerlei gerechten aan zijn groeiende gastenstroom. "Na onze start groeide de omzet met zestig procent.”

Lars Nouwen kent 'zijn' formule van binnen en van buiten. "Ik werk al mijn hele leven bij De Beren. Vijftien jaar geleden begon ik als afwasser, naast mijn opleiding. Acht jaar was ik chef in een van onze restaurants. Ik heb drie jaar in de holding gewerkt toen ik de mogelijkheid kreeg zelf een restaurant te gaan leiden.”

Vernieuwd restaurant

Dat moest thuis wel even landen, want zijn vrouw was op dat moment intercedente bij een uitzendbureau. Maar inmiddels leiden ze samen met veel plezier het restaurant in Bleiswijk. "We draaien nu 16 maanden en sindsdien is de omzet met zestig procent gestegen", zegt Lars tevreden. 

Het stel startte in een vernieuwd De Beren-restaurant. Grappig is dat Lars die vernieuwing zelf mee uitgedacht heeft op het hoofdkantoor. Nu mag hij het in de praktijk uitvoeren. Kenmerkend verschil met vroeger is: een nieuwe gastenbenadering. De menu's staan niet langer op placemats, maar worden persoonlijk overhandigd door personeel. Dat geeft de gelegenheid bepaalde gerechten aan te bevelen. De gasten waarderen het, gezien de flinke omzetstijging.

Eigen stempel

De positie van franchisenemer past Lars uitstekend. "Ik zou anders verstand moeten hebben van marketing, websites bouwen, langdurige relaties aangaan met leveranciers, scherpe inkoopprijzen uitonderhandelen", somt hij op. "Dat hoef ik allemaal niet te doen. Maar ik kan wel mijn eigen stempel drukken. De Beren is een hard franchiseformule, maar dit jaar ben ik begonnen met een high tea omdat ik merkte dat de lunchinkomsten een impuls konden gebruiken. Een high tea was er nog niet bij De Beren, die vrijheid is er dan. Het moet wel een goed idee zijn natuurlijk. Ik heb het een aantal maanden gedaan en goed verkocht. Inmiddels is het overgenomen door de formule."

Ontbijt-idee

Lars noemt nog een voordeel van franchisen. "Van een andere franchisenemer hoorde ik dat hij rond de feestdagen een ontbijt aanbood. Bij ons niet gebruikelijk, meestal zijn we niet zo vroeg open. We hebben het overgenomen en ook dat leidt tot extra gasten." 

Lars is tevreden over de support die hij van zijn franchisegever krijgt. "Wat ik nu doe is toch heel anders dan toen ik restaurantchef was. Ik heb mensen op de loonlijst, daar draag ik nu ook verantwoordelijkheid voor. De ondersteuning van De Beren is goed, de communicatielijnen zijn kort. Ik heb altijd iemand om op terug te vallen."