De Beren vaart wel bij buitenreclame

Sinds 2012 zet restaurant- en bezorgformule De Beren buitenreclame in van Event Support Holland. De borden langs wegen met korte, pakkende teksten sorteren effect voor de lokale franchisenemers.

De basis van de huidige specialist in buitenreclame ligt ruim vijfentwintig jaar geleden in Woerden. De broer van Bas van der Putten was standbouwer en kreeg een vraag naar reclame op borden voor een lokaal evenement. Van der Putten verzorgde die klus en dat smaakte naar meer. En nu, anno 2017, bedient hij als directeur van Event Support Holland nog steeds organisatoren van evenementen, van piepklein tot landelijk. Maar het klantenbestand is met de jaren veel diverser geworden. Van de bakker om de hoek en (middel)grote bedrijven tot franchiseorganisaties.

Tot die laatste categorie behoort restaurant- en bezorgformule De Beren. Dertig jaar geleden werd de formule opgericht in Rotterdam en telt nu 31 restaurants plus 18 bezorgrestaurants. De nieuwe huisstijl waarbij de kwalificatie ‘eetcafé’ is opgeschoven naar ‘volwaardig en eigentijds restaurant’ heeft ook een groter publiek aangeboord.

In 2012 begon De Beren samen te werken met Event Support Holland. Destijds verliep het contact nog tussen de franchisenemers en de medewerkers van Event Support. De ondernemers zagen hun acties graag lokaal en langs de weg aangeprezen worden.
Ondertussen vindt de samenwerking voornamelijk plaats met het hoofdkantoor van De Beren in Rotterdam, dat de belangen van de franchisenemers behartigt. “Maar franchisenemers benaderen ons ook nog rechtstreeks, die vrijheid hebben ze”, licht Erwin Hundling van Event Support toe.

Goed meedenken

Het bedrijf heeft inmiddels een landelijke dekking voor het plaatsen van de A0-formaat (twee- of drievlaks) borden rond lantaarnpalen. En in die schaarse plaatsen waar de borden niet geplaatst mogen worden van de lokale politiek, rijden auto’s van Event Support rond als ‘moving billboards’. Een voorbeeld daarvan is Gorinchem, waar de borden met reclame van De Beren door buurten werden getoerd.

Deze restaurantformule kwam vijf jaar geleden als klant en is gebleven. “Want het is een hele prettige samenwerking”, verklaart marketing coördinator van De Beren, Marjolein Mens. “We hebben direct persoonlijk contact, er wordt goed meegedacht en ze schakelen snel, bijvoorbeeld bij last minutes en openingen van vestigingen. Dat is ook nodig bij ons, want we zijn een snelgroeiende keten.”

Aan het plaatsen van de borden gaat een gedegen onderzoekstraject door Event Support vooraf. Wat zijn de strategische plekken met het grootste effect? De campagne moet immers op maat. Daarna volgt een voorstel aan De Beren. “Wanneer wij het verzorgingsgebied in kaart brengen beschikken we al over veel parate kennis”, zegt Hundling. “Wij weten al wat er kan in een regio, en hoelang mensen daar willen rijden om lekker te eten. Dat is maximaal dertig minuten tot drie kwartier.”

Het complete traject wordt vervolgens verzorgd: van het aanvragen van de vergunningen tot het ontwerpen, produceren, plaatsen en op tijd verwijderen van alle uitingen. Ook bij de teksten op de borden speelt Event Support een belangrijke adviserende rol. Die teksten moeten pakkend zijn en vaak herhaald worden. En vooral niet te veel informatie bevatten, die vindt de klant wel op de website. Vaak zijn de uitingen ‘out of the box’ en voorzien van een opvallend beeld in duidelijke kleuren. 

Maatschappelijk verantwoord

Daarvoor heeft het bedrijf eigen vormgevers en dtp’ers in huis en ook de A0-posters worden zelf geprint. De inkt is weerbestendig, zodat de posters niet bij de eerste zonnestralen verkleuren. De plakmachine en lijm zijn speciaal ontwikkeld om de posters muurvast op de plaat te laten zitten. Maar de posters kunnen er na twee weken ook zo weer af, zodat de platen hergebruikt kunnen worden.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat centraal binnen het bedrijf. De watergedragen inkt, het recyclen van papier, het scheiden van afval en het gebruik van milieuvriendelijke producten zijn helemaal ingeburgerd. En een aantal medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. “Het geeft deze mensen een gevoel van eigenwaarde”, zegt directeur Bas van der Putten daarover. “Andersom krijgen wij een kijkje in hun leven. Een win-winsituatie. Dat geeft elke dag heel veel vrolijkheid en energie.”

Omzetstijging door borden

De contactfrequentie is groot voor de voorbijgangers in de doorgaans twee weken dat de uiting wordt vertoond. De potentiële gasten worden als het ware aangezet tot actie in een tijd waarin mensen steeds vaker op korte termijn beslissen wat en waar ze gaan eten. Bij De Beren hebben ze de effecten van buitenreclame duidelijk gemerkt, al is meting daarvan bij landelijke campagnes best lastig. Marjolein Mens: “We zien dat de omzet stijgt na plaatsing van de borden, maar dat is in combinatie met andere marketing zoals op sociale media.” 

Duidelijker is het effect waarneembaar wanneer een specifiek punt in een vestiging wordt aangepakt. Zoals een lunch die niet aanslaat in een bepaald restaurant. “Zodra we buitenreclame inzetten, is er dan verschil in omzet te merken. Dat komt omdat je met de borden bij je potentiële gasten blijft. Ze rijden er vaak langs.”
Het gebruik van de buitenreclame is de laatste jaren toegenomen bij De Beren, stelt zij vast. Dat valt samen met de slag die de afgelopen twee jaar is gemaakt van een formule met veel eigen vestigingen naar een volledige franchiseformule. “De groei zet door de komende jaren. We zijn het marketingteam aan het uitbreiden en vestigen ons in steeds meer gemeentes. Daar is voor de ondernemers buitenreclame heel belangrijk. Want de resultaten zijn altijd goed.” 

Lees meer over: