'De kracht van De Beren? We doen het samen'

De Beren restaurants in Arnhem en Den Bosch worden gerund door twee jonge franchisenemers, namelijk Rafael van der Linden (34) en Kim Bazelmans (28). Toch zijn beide ondernemers (die een relatie hebben) al behoorlijk ervaren in het horecavak. Samen met de kennis en kunde die aanwezig is bij de franchisegever, en waar zo nu en dan gretig gebruik van wordt gemaakt, weten zij de restaurants succesvol te exploiteren.

De Beren, wijnbar 1NUL8 in Rotterdam, een lunch-, diner- en nachtclub in Breda en toen weer De Beren. Het is in een notendop de carrière van Rafael alvorens hij franchisenemer werd van de vestiging van De Beren restaurants in Arnhem. Bij Kim is de lijst met werkgevers minstens zo lang. Zij werkt sinds haar vijftiende in de horeca en heeft veel verschillende facetten van de sector gezien: restaurant, pizzeria, bistro, brasserie, beurs- en congres-catering, vijfsterrenhotel. Ook heeft Kim een horecaondernemer/-manager opleiding gedaan aan De Rooi Pannen in Breda. “We hebben elkaar leren kennen in de club in Breda, waar we beiden toen werkte”, vertelt Rafael. Dat was zeven jaar geleden. In de periode daarna ging Rafael aan de slag bij De Beren. Op het hoofdkantoor. “Ik had aan het begin van mijn carrière gewerkt in een De Beren restaurant, in de vestiging in Barendrecht. Eerst in de bediening, later als leidinggevende. Superleuk. Toen ze mij vroegen om weer voor ze te komen, op het hoofdkantoor, heb ik dat natuurlijk meteen gedaan”, zegt Rafael. Hij werd er verantwoordelijk voor het kassasysteem. “Een fantastisch baan, maar ik miste toch ook wel een beetje de praktijk. Ik kan moeilijk stilzitten, dat zeiden mijn directe collega’s dan ook. Mijn antwoord: ik ben niet gemaakt voor een bureau”, lacht Rafael.

Houtskoolgrill

In de periode dat Rafael bij De Beren werkte was alles nog anders bij de formule. Zo was er nog geen franchise. Wel was het een formule van formaat. Het was in 1984 dat Bruintje Beer aan de Noordsingel begon als het eerste Beren eetcafé in Rotterdam. De combinatie van lekker eten van de houtskoolgrill geserveerd in royale porties en de ongedwongen gezelligheid van het eetcafé was al direct een groot succes. Daarop volgend openden snel meerdere Beren. “In 2015 werd gekozen voor het franchisemodel en in 2016 werd een volgende stap gezet: het eetcafé-concept transformeerde naar een restaurantconcept met een herkenbaar gezicht dankzij een nieuwe huisstijl, ander logo, nieuwe menukaart en ook de kleding van alle medewerkers werd aangepast”, weet Rafael. Dat bood perspectief, dachten hij en Kim meteen. “We hadden beiden de ambitie, dus waarom niet?” En zo gebeurde het dat Rafael en Kim een eerste zaak openden in augustus 2017. Niet in het hun geliefde Den Bosch, maar in Arnhem. “Ik kom uit Den Bosch, heb er jarenlang tijdens mijn studie in de horeca gewerkt. Ik ken de stad, de mensen en de mogelijkheden”, zegt Kim. Toch kwam het in die stad niet van de grond. “Er was geen geschikte locatie te vinden”, verklaart zij. En wat dan? “In Arnhem was die locatie er wel. Wat heet, het was een eigen zaak van De Beren waarvoor een franchisenemer werd gezocht. Wij zijn er gaan kijken, hebben er een aantal keren en hapje gegeten en we waren verkocht. Aan de zaak, aan de stad; dit moeten we doen dachten we al snel. Wel spannend, maar we vonden het een kans die we met beide handen moesten aangrijpen. Zeker omdat De Beren een bewezen formule is, die ons op veel gebieden kan ondersteunen.” En zo gebeurde het ook. Rafael: “Als we nu terugkijken, dan vragen wij ons weleens af hoe wij het hadden gedaan zonder de hulp van de franchiseorganisatie. Op het gebied van de marketing, hr-vraagstukken, finance etcetera zijn we heel goed geholpen.”

Bewezen formule

Als het gaat om de financiën en het hebben van een bewezen formule is De Beren ook heel belangrijk geweest in de volgende stap die de ondernemers hebben gezet. In april 2019 ging namelijk hun wens in vervulling en hebben ze een vestiging geopend in Den Bosch. “We hadden natuurlijk al een financiering afgesloten voor onze zaak in Arnhem, toch is het gelukt om ook in Den Bosch de zaak te openen. Dankzij ook de ondersteuning van het hoofdkantoor”, glundert Rafael. Het restaurant De Beren zit aan de Hofvijver en telt 400 vierkante meter en 150 zitplaatsen. “Het is een compleet nieuw restaurant, in Arnhem namen we destijds een bestaand en al goedlopende zaak over. Dit is wel even andere koek”, weet Rafael inmiddels. Zo was het voor hem en voor Kim lastig om medewerkers te vinden. “Daardoor hebben we zelf heel veel in de zaak gestaan, soms wel zes dagen in de week. Met de zaak in Arnhem ernaast, dat is veel.” Maar de ondernemers hebben de wind in de zeilen, in Arnhem en in Den Bosch. “Beide zaken draaien goed, het zit goed vol. Al merken we wel verschillen. In Arnhem is De Beren gelegen aan een drukke doorgaande straat van het treinstation naar de stad. Daar kennen de mensen De Beren en lopen mensen makkelijk binnen, voor een snelle hap of uitgebreider diner. In Den Bosch is dat anders, we moeten hier onze naamsbekendheid nog vergroten. Samen met het kantoor zetten we marketingcampagnes op, zo krijgen alle nieuwe bewoners in de wijk straks een welkomstpakket en worden ze uitgenodigd om een keertje bij ons te komen eten”, aldus Kim. Het Paleiskwartier, de wijk in Den Bosch waar het restaurant van Rafael en Kim zit, is namelijk in ontwikkeling. “Je merkt nu dat de wijk bijna af is, het is upcoming. Met de komst van bioscoop Kinepolis gebeurt er ook meer in de wijk. De bios is voor ons belangrijk. Ook in plaatsen als Arnhem zit onze vestiging bij een grote bioscoop in de buurt. We bieden dan ook bioscoopmenu’s aan.” De menu’s worden gepresenteerd naast een toch al ruim aanbod van vlees- en visgerechten. “De Beren is hardfranchise. De kaders liggen vast, dat is ook de kracht van ons concept. Of je nu in Den Bosch, Arnhem of Rotterdam komt, overal vind je dezelfde uitstraling, dezelfde kwaliteit en hetzelfde uitgebreide aanbod.” 

 ‘Wij zijn er gaan kijken, hebben er een aantal keren en hapje gegeten en we waren verkocht. Aan de zaak en aan de stad.’

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook