Specsavers

    Ondernemen bij Specsavers betekent een bijdrage leveren aan onze ambitieuze missie. We zijn hard op weg om betere oog- en hoorzorg voor zo veel mogelijk mensen toegankelijker te maken.

    Dit doen we al voor 31 miljoen klanten wereldwijd, samen met 30.000 partners en collega’s. En we weten dat we er nog lang niet zijn: daarom zijn we altijd op zoek naar ondernemende opticiens, audiciens en retailmanagers die zich bij ons willen aansluiten. 
     
    Specsavers is anders dan andere optiekorganisaties. We runnen onze organisatie als een samenwerkingsverband: een ‘partnerschap’ tussen Specsavers en lokale ondernemers van onze 142 Nederlandse winkels. Deze ‘partners’ kunnen zich focussen op hun eigen vakgebied: optiek, audiologie of retail.

    Partnerschap Specsavers: een win-winsituatie

    Het partnerschap bij Specsavers houdt in dat jij als partner je eigen koers voor jouw winkel bepaalt en de vruchten plukt van jouw harde werk. Tegelijkertijd profiteer je van de voordelen die het samenwerkingsverband biedt:

    • de naamsbekendheid van het merk.
    • gunstige inkoopprijzen.
    • ondersteuning en deskundige hulp op het gebied van onder andere Recruitment, HR, IT, marketing en product.
    • van opleidingen tot coaching tot leiderschapstrainingen, Specsavers heeft een uitgebreid ontwikkelingsaanbod voor elke fase in je carrière.

    Ondernemen in een partnerschap met Specsavers is dus sámen ondernemen. Samen met je winkelpartners en samen met Specsavers. En ook samen met een winkelteam waarin elke collega een eigen specialisatie heeft. Samen met jouw team ben jij het gezicht van Specsavers in jouw lokale markt. Dat maakt de succesformule van jouw eigen winkel compleet.

    Unieke samenwerking

    Het samenwerkingsverband tussen Specsavers en jij als winkelondernemer maakt ondernemen met Specsavers uniek. Elke winkel wordt gerund door één of meerdere franchisenemers: deze opticiens, audiciens en retailers werken in een partnerschap met Specsavers. Deze aanpak is al jarenlang een succes. Wat Specsavers verder nog uniek maakt? Iedere maand neem jij als aandeelhouder een management fee mee naar huis naast jouw aandeel in de winst van de winkel. Samen met Specsavers neem jij het voortouw in toekomstige oplossingen om oog- en hoorzorg toegankelijk te houden. We bieden naast onze reguliere oogmeting in al onze winkels het ooggezondheidsonderzoek aan. Daarnaast hebben wij als eerste landelijke hoorzorgketen KNO-zorg op afstand mogelijk gemaakt en is Specsavers als enige Nederlandse keten NUVO lid. 

    Resultaten financiële boekjaar maart 2022 - februari 2023

    Specsavers Nederland boekte een omzet van €174,4 miljoen. Voor de Specsavers Groep was dit €4,05 miljard, een groei van 5,6% ten opzichte van het vorige jaar. Wereldwijd werken er ruim 41.000 medewerkers en 4.800 partners/winkeleigenaren voor Specsavers. Er werden in totaal ruim 23,3 miljoen monturen, 561 miljoen contactlenzen en 625.000 hoortoestellen verkocht.

    Klinkt goed?

    Lijkt het je interessant om een eigen Specsavers te beginnen? 

    Geschiedenis

    In 1984 richtten Doug en Mary Perkins opticienketen Specsavers op. Ze wilden een opticien zijn die net zo betrouwbaar was als de lokale opticien maar met de inkoopkracht van een internationale onderneming. Het idee hierachter was dat zij zo voordelige prijzen konden voeren zonder dat het ten koste ging van de kwaliteit. Nog steeds staat dit ideaal van de familie Perkins centraal in alles wat Specsavers doet. Met hart voor de lokale ondernemer en een slim inkoopbeleid weet Specsavers haar klanten jaar in jaar uit aan zich te binden.

    Koesteren van familiewaarden

    Familiewaarden, zoals betrokkenheid, passie, verantwoordelijkheid en oprechtheid worden gekoesterd binnen Specsavers. Als familiebedrijf willen we iets opbouwen voor de lange termijn, dat gebaseerd is op samenwerking, partnerschap en het delen van successen. Onze winkelpartners en al onze medewerkers delen dit gevoel en dragen dit ook uit op de winkelvloer. Dit onderscheidt ons van andere, bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven die vaak een korte-termijn visie hebben en zich hierbij richten op resultaten voor de aandeelhouders.  

    Partnerschap

    De wereldwijde groei van Specsavers is grotendeels te danken aan ons partnerschap. Hoewel Doug en Mary Perkins in 1987 niet konden voorspellen hoe succesvol Specsavers zou zijn, geloofden zij heilig in hun innovatieve idee om de optiekmarkt wakker te schudden: een bedrijf dat lokale partners/winkeleigenaren uitzonderlijk goede ondersteuning biedt, met een sterke klantgerichtheid, aantrekkelijke prijs en de allerbeste kwaliteit.

    Een sterke combinatie

    Het business concept is gebaseerd op een joint venture partnerschap. Vaak staan een optiek-, retail- en audicienpartner samen aan het roer van een Specsavers-winkel. Zij zijn dus ondernemer en deels eigenaar, samen met Specsavers. Een sterke combinatie van managementervaring en vakinhoudelijke kennis op het gebied van optiek en horen, met een duidelijke taakverdeling en daarnaast ondersteuning op bijvoorbeeld marketing en inkoopgebied vanuit het servicekantoor. Betrokkenheid en een gedeelde passie staan aan de basis van deze samenwerking.

    "Iedereen heeft zijn eigen specialiteit in de winkel en dat komt de klant ten goede. Door dit partnerschap staat ons concept als een huis en kunnen we ons richten op het allerbelangrijkste, namelijk het bieden van de beste oog- en hoorzorg  aan klanten” - Peter Blokpoel, retailmanager Specsavers Zwolle

    Samenwerkingen

    Ons partnerschap komt niet alleen tot uiting in de winkels, maar ook in de samenwerkingen die wij aangaan met externe partijen. Omdat steeds meer Nederlanders te maken krijgen met slechtziendheid en blindheid, hebben wij ons samen met het Oogfonds hard gemaakt voor kwalitatieve oogzorg en het voorkomen van vermijdbaar zichtverlies. 

    Lokale betrokkenheid

    Als familiebedrijf vinden we een aantal waarden erg belangrijk, zoals betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Niet alleen binnen ons bedrijf en bij onze medewerkers, maar ook binnen de samenleving waarvan we deel uitmaken. Daarom is in 2010 Stichting Specsavers Steunt opgericht waarbij onze winkels lokale doelen in hun omgeving steunen. Per verkocht montuur en hoortoestel sparen onze winkels een vast bedrag.

    Specsavers als Great Place to Work ™

    Erkenning is goud waard – we zijn ongelofelijk trots dat we officieel benoemd zijn tot Great Place to Work! Meer dan 92% van onze collega’s geeft aan dat Specsavers een geweldige werkplek voor hen is. Dat komt door de unieke cultuur in ons familiebedrijf, waarin we voor elkaar zorgen. Collega’s zijn er trots op om mensen beter te helpen zien en horen en ze waarderen het vertrouwen en de flexibiliteit die Specsavers hen geeft. En er is nog meer wat hen enthousiast maakt. Het is lastig om dat allemaal te verwoorden – je moet het eigenlijk zelf ervaren! 

    “Ik heb alles wat ik heb geleerd meegenomen in een rugzak”

    Interview

    Als je talenten, je vaardigheden en je ervaringen maar vooral ook je mogelijkheden samenvallen, mag je jezelf...

    Zo kwamen zij op hun plek terecht

    Ze rolden alle drie min of meer bij toeval de optiek- en audiobranche in en voelen zich er helemaal happy. De...

    Inspiratie tanken en netwerken

    Reportage

    De tweede inspiratiedag voor franchisegevers, het Franchise+ Event, op 22 november jongstleden trok 165 deelnemers...

    Mystery guest verbetert service Specsavers

    Algemeen

    Specsavers maakt al jaren gebruik van mystery guests om de ondernemers te motiveren. Daarvoor neemt het specialist...

    Groeiend Specsavers zoekt ervaren retailers

    Coverstory

    Een jaar geleden sprak optiekformule Specsavers grote ambities uit. Nu blijken die groeiplannen overtroffen en is...

    Specsavers houdt vaart erin

    Coverstory

    Specsavers groeit de komende jaren stevig door, ondanks de malaise in de retail. De nieuwe CEO voor Nederland...

    Specsavers wil de grootste worden in de optiekbranche in Nederland

    Coverstory

    Specsavers wil de grootste worden in de optiekbranche in Nederland. Een cruciaal onderdeel van de strategie om dat...

    Franchise in... Groningen

    Franchise and the city

    Franchise+ gaat op pad in een stad en laat franchisenemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun...

    Geïnteresseerd in deze formule?
    Informatie aanvragen
    Ontvang vrijblijvend meer informatie vanuit deze formule!
    Informatie aanvragen
    Ontvang vrijblijvend meer informatie vanuit deze formule!
    Direct informatie aanvragen

    Kerncijfers

    Franchise sinds
    1984
    Aantal vestigingen
    143
    Waarvan franchise
    143
    Franchise fee
    19,75% van de omzet
    Benodigd eigen vermogen
    €10.000