“Ik heb alles wat ik heb geleerd meegenomen in een rugzak”

Als je talenten, je vaardigheden en je ervaringen maar vooral ook je mogelijkheden samenvallen, mag je jezelf gelukkig prijzen. Dat doet Huib Terheggen (39), retail-partner bij Specsavers, dan ook. Hij droomde altijd al van “iets voor zichzelf” en bij deze formule ervoer hij volop kansen om zich te ontwikkelen tot ondernemer. Bovendien sluit de combinatie retail en oog- en hoorzorg helemaal aan bij zijn passie: mensen blij maken met het juiste product, vertelt hij.

Acht jaar geleden startte Huib Ter-heggen als retailmanager bij de vestiging Specsavers in Wagenin-gen, met als uitdrukkelijke doel: retailpartner worden. Dat is Specsavers-taal voor franchisenemer. In 2016 was het zover: samen met een optiekpartner en een horen-partner opende hij een winkel in Maarssen. Een droom die uitkwam, zegt hij. Sinds vorig jaar december runnen Huib en zijn optiek-partner de winkel met zijn tweeën.  In de drie jaar voorafgaand aan de opening werd hij klaargestoomd voor zijn eigen zaak, vertelt hij. “Dat is een van de zaken die ik zo mooi vind aan Specsavers: je krijgt allerlei mogelijkheden om je te ontwikkelen. Dat geldt zowel voor de medewerkers als voor de partners of de mensen die partner willen worden. Ik heb in die drie jaar ontzettend veel opleidingen gevolgd om me te ontwikke-len tot partner. Ik heb in verschillende win-kels mee kunnen kijken en alles wat ik heb geleerd meegenomen in een rugzak.” In die rugzak zitten ook een opleiding detailhandel én zeven jaar ervaring bij defensie: “Ik ben ook uitgezonden geweest naar verschillende landen, daar heb ik zóveel van geleerd. Ook qua leiderschap en dat neem je wel mee. Als het bijvoorbeeld druk is in de winkel, moet je snel kunnen schakelen: wie zet ik in en op welke plaats voor de juiste klantbeleving?”

Trends

Zijn partner “draait al wat langer mee” dan hij, zegt Huib, en daar is hij blij mee: “Hij zit ruim 30 jaar in deze business en het is heel fijn om met zo’n vakman op te starten.” De ondersteuning vanuit het hoofdkantoor – service-kantoor geheten – stemt ook tevreden: “We hebben een regiomanager met wie we één keer per twee maanden een businessreview-meeting hebben. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Wat heb je nodig? We worden continu begeleid.” Doordat er in de optiek- en horen branche veel innovaties zijn, zijn er voortdurend cursussen en seminars zodat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en op de hoogte zijn van de laatste trends, aldus Huib. “Als er nieuwe producten komen, kunnen we trainingen bijwonen.” Een speciaal product team houdt wereldwijd alle trends en ontwikkelingen in de gaten.

Yin-yang effect

Er zijn ook winkels die door één ondernemer worden gedreven, maar Huib is erg blij met het partnerschap. “Het is fijn om samen te werken. We zijn minimaal zes dagen open en met een koopzondag erbij zelfs zeven, maar zo is er altijd wel een partner aanwezig voor klanten en personeel. Dat betekent altijd een vast gezicht. Het is ook leuk om met elkaar te sparren en de business op niveau te houden.” Dan moet het haast wel klikken? “Jazeker”, zegt Huib. “Wij zijn heel verschillende types, ik ben drukker dan hij, wij noemen dat het yin-yang-effect, ofwel synergie. We hebben dezelfde ideeën en hetzelfde doel maar we vullen elkaar mooi aan. Je komt juist in je kracht wanneer je verschillend bent.”

Succesfactoren

Hij is er trots op dat ze vanaf nul een groot klantenbestand hebben kunnen opbouwen, waarvan veel mensen na twee of drie jaar weer terugkomen. “Dat geeft veel vertrouwen.”Wat is succesfactor nummer 1? “Dat is vooral het team, dat maakt het verschil”, zegt Huib zonder aarzelen. “Plus dat we natuurlijk betaalbare oog- en hoorzorg op hoog niveau aanbieden. ”Het laatste succes dat ze met elkaar hebben gevierd is de manier hoe ze de pandemie door zijn gekomen. “Ondanks corona en twee maanden terugval zijn we erg tevreden over de cijfers. We zijn er als team goed doorheen gekomen en daar zijn we supertrots op. We speelden het – mede dankzij de goede hygienemaatregelen vanuit ons service-kantoor – klaar om in deze lastige periode horen en zien te blijven aanbieden aan de klanten.”  

Tweede winkel?

Wat zijn de toekomstplannen? Huib: “Verder groeien om te beginnen. Daarnaast vind ik het erg leuk om mijn kennis en expertise over te dragen aan bijvoorbeeld winkels die nog verder kunnen groeien. Daar wil ik meer mee doen. Ik hou ervan om als coach mee te kijken naar hoe processen beter kunnen, qua leiderschap bijvoorbeeld. ”Misschien in de toekomst nog een winkel erbij? “Zodra de fundering in Maarssen helemaal staat, zou het wel een optie kunnen zijn”, aldus Huib.

Specsavers