“Je staat er niet alleen voor als franchisenemer en dat scheelt een hoop!”

De 36-jarige Chantal Maijvis is op 1 september begonnen als franchiseneemster bij HetUitzendBureau.nl in Amersfoort. Franchise+ was benieuwd hoe het de franchiseneemster de afgelopen 8 maanden als startende ondernemer is verlopen en vond het tijd voor een interview. 

Hoe ben je met deze formule in contact gekomen? 

Flexibility heeft mij ooit via LinkedIn benaderd, echter toen had ik daar nog geen interesse in. Toen mijn functie (als vestigingsmanager bij Univé) kwam te vervallen door een reorganisatie ben ik aan het denken gezet. Is dit nog wel wat ik wil? Is een baan in de financiële dienstverlening met alle reorganisaties bij diverse banken en verzekeringsmaatschappijen nog wel zo betrouwbaar? Toen ben ik met wat mensen die mij goed kennen (ook zakelijk) in gesprek gegaan, wat past nu bij mij? Al snel kreeg ik van vrienden en oud-collega’s de tip om mij eens te gaan oriënteren in de arbeidsbemiddeling. Zodoende heb ik de telefoon gepakt en gebeld met Flexibility of hun aanbod nog geldig was. Vervolgens hebben wij een aantal gesprekken gehad voordat ik de beslissing heb genomen.”

Waarom heb je voor deze formule gekozen? 

“Mijn keuze voor Flexibility is de flexibiliteit! Er is keuze uit meerdere labels, zoals HetUitzendBureau.nl, Flexschilder, Flexibility, Flexibility Onderwijs, Multilingual en Technify. De ondersteuning die zij bieden en de korte lijnen op het servicekantoor zijn ook voordelen. Ook de samenwerking tussen de ondernemers landelijk is fantastisch. Zo kan je ook nog sparren met collega-ondernemers als je tegen zaken aanloopt.”

Hoe is de start verlopen? 

“In het begin heb ik vanuit huis en vanuit de klant gewerkt zonder vestiging. Vanaf 15 mei heb ik een kantoorruimte die ik huur. Hier zijn wij op afspraak te bezoeken, want wij blijven graag flexibel. Op 1 juni start mijn eerste medewerker.”

Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe?

“Uiteraard zijn er ups en downs zoals iedere ondernemer wel ervaart. Toch sta je er niet alleen voor als franchisenemer en dat scheelt een hoop! De ondersteuning van je labelmanager en het servicekantoor spelen een hele belangrijke rol in je dagelijkse werkzaamheden. Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat ik een tevreden franchisenemer ben!”

Wat is jou meegevallen? 

“De hele opstartfase, al snel kreeg ik mijn eerste opdrachten en had ik een aantal uitzendkrachten met succes geplaatst. Ik had verwacht dat het wel een half jaar zou duren eer ik mijn eerste uitzendkrachten had lopen. Netwerk is wel heel belangrijk voor een voorspoedige start.”

Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?

“Het vinden van goede uitzendkrachten, uiteindelijk vis je als uitzendbureau allemaal uit dezelfde vijver. Het omgaan met tegenslagen vond ik in het begin ook best heftig, maar je leert er ontzettend veel van. Nu kan ik dat makkelijker handelen, even door de zure appel heen en op naar een volgend succes!”

Welke ondersteuning heb jij van de franchiseformule ontvangen tijdens de voorbereiding en opening?

“Bij de start hebben zij een intensieve training op het hoofdkantoor in Breda verzorgd. Hier werden alle ins en outs besproken en geoefend. Waar krijg je mee te maken, welke systemen zijn er en hoe werken ze etc. Gedurende de training ontmoet je de collega’s van het servicekantoor. Bij de start ontvangt iedere ondernemer een starterspakket met onder andere visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, pennen etc.”

Welke ondersteuning ontvang je op dit moment nog?

“Momenteel heb ik maandelijks een afspraak met mijn labelmanager, daarnaast worden er met regelmaat medewerkersbijeenkomsten georganiseerd met interessante en relevante informatie over de branche. Uiteraard zijn de medewerkers van de servicedesk dagelijks bereikbaar voor vragen.”

Wat zijn jouw toekomstplannen voor de korte & lange termijn?

“Een van mijn doelstellingen was dat ik na een jaar een eigen kantoor zou hebben. Dat is inmiddels gerealiseerd, uiteraard blijft groei een van de speerpunten voor de korte en de lange termijn. Daarnaast vind ik het belangrijk om in contact te blijven met medewerkers en mijn opdrachtgevers. Binnen nu en 3 jaar zou ik er graag een tweede label bij willen.”

Heb jij tips voor startende franchisenemers?

“Maak een duidelijk plan en kijk ook realistisch vooruit. Evalueer je doelstellingen regelmatig en stuur tijdig bij. Waar sta je nu, waar moet je bijsturen en waar wil je naartoe?”