Waarom kozen zij voor fit20?

Leestijd:
6 minuten

Zekerheid van slagen was er nog niet in 2010, vertelt Hilde Scherrewitz (40). “Toen hadden we nog een gevoel van ‘zou het lukken?’. Er was natuurlijk een uitgebreide pilot geweest, maar tóch.” Inmiddels heeft de formule zich bewezen en kijkt Hilde met plezier terug. “Ik sta erg achter de formule en de trainingsmethode. Ik wil graag helpen om mensen gezonder te maken en hun levenskwaliteit te verhogen.” Haar Apeldoornse vestiging groeide snel en Hilde nam medewerkers in dienst. “Ook heb ik de formule verder zien professionaliseren”, zegt ze. “Het hoofdkantoor is gegroeid, we hebben een mooie academy gekregen en we hebben goede administratiesystemen. Er zijn business-developers en er is een hoop materiaal beschikbaar voor de marketing.” Zelf heeft ze in 12 jaar ontzettend veel geleerd, vertelt ze. “Vóór fit20 heb ik de sportacademie gedaan en werkte ik in de zorg, dat kwam goed van pas. Het ondernemen heb ik 'on the go' moeten leren. Hierin ondersteunde de formule mij enorm. En nog kan ik altijd bellen om te sparren.” De derde vestiging opende ze in juni 2021 – middenin coronatijd dus en daardoor later dan gepland. “De afgelopen tijd is natuurlijk zwaar geweest. Dat is dan echt wel pittig, maar je moet toch door. Gelukkig is het goed gekomen. We zijn nu een jaar open en we groeien uitstekend.”

‘GESTRUCTUREERD’

Lisette Vos (47) trainde vanaf 2014 zelf bij fit20 Zwolle toen ze enthousiast raakte voor de formule. Ze deed de trainersopleiding en startte in datzelfde jaar als personal trainer in loondienst. In 2019 maakte ze de overstap naar het ondernemerschap. “Ik ondersteunde al de studio van fit20 Zwolle en daardoor kwamen er ondernemerskriebels boven. Toen kwam Dalfsen in beeld voor een studio – daar heb ik gewoond en heb ik een netwerk. In combinatie met een bom aan ervaring is dat natuurlijk een groot voordeel.” Lisette deed de franchiseopleiding van fit20. “Van daaruit word je goed begeleid naar de opstart – ik word nog steeds goed begeleid trouwens, als je vragen hebt, staan ze altijd voor je klaar.” Ze maakte een vliegende start: “Ik werkte heel gestructureerd waardoor ik zo effectief was dat ik in vier maanden uit de kosten was. In maart 2020 kwam de eerste lockdown, maar die ben ik daardoor goed doorgekomen.” Inmiddels heeft ze een goedlopende vestiging met twee medewerkers die ook voor fit20 Zwolle werken.

‘VERANDER’

Ook ex-grafisch ontwerper en ex-buschauffeur Toon Verhoeven (59) volgde bij fit20 de route trainee/personal-trainer/franchisenemer. Hij opende afgelopen maart zijn eigen studio in Schijndel en is dus een piepjonge fit20-franchisenemer. Wat hem trok? “Ik was altijd al sportief, maar de drukte en de muziek op sportscholen is niks voor mij. Bovendien doe je daar maar wat op die apparaten. Bij fit20 train je intensief in 20 minuten en onder persoonlijke begeleiding. Ik voelde zelf hoe ik fitter en sterker werd.” Toen hij het boek ‘Verander’ van fit20-franchisenemer Bas Pronk las, inspireerde hem dat om uiteindelijk de stap naar het ondernemerschap te zetten. Ook hij volgde de interne opleiding voor franchiseondernemers. Het stappenplan dat fit20 ontwikkelde voor starters, hielp hem concreet op weg: “Als je een studio wilt openen, bepaal je een datum en van daaruit ga je terugrekenen welke stappen je moet zetten. Heel handig.” Hulp kreeg hij ook bij de marketing – zo zijn er kant-en-klaar-pakketten voor social media – en hij startte met een flink aantal leden.

‘INCOMPANY-STUDIO’

Als ondernemers in verschillende fasen van ontwikkeling, hebben ze andere doelen. Hilde is hard bezig haar derde studio vol te krijgen en ziet het als een blijvende uitdaging om het concept van fit20 uit te leggen. “We hebben nu een landelijke radiocampagne, dat helpt heel erg.” Lisette is bezig met de consolidatie: de leden zo goed mogelijk bedienen en tevreden houden. De groei wil ze doorzetten. “Daarnaast zou ik best iets voor fit20 Nederland willen betekenen”, zegt ze. “Mijn ervaring delen met bijvoorbeeld starters. Op dit moment begeleid ik een studiomanager in opleiding, dat is superleuk om te doen.” Het doel van Toon is om op korte termijn te groeien in ledenaantal: “Ik wil binnen een jaar naar de honderd leden.” Op de lange termijn ziet hij zich nog wel een incompany-studio (fit20@work) openen. “Ik vind het trainen ontzettend leuk, maar ook het ondernemen blijft leuk om te doen”, aldus Toon.

Alles te weten komen over de succesformule van fit20?

Ga naar de formulepresentatie of vraag direct meer informatie aan!
fit20
fit in 20 minutes per week
Uitbreiden van uw formule?
Lees hier wat Franchise+ voor u kan betekenen.

Bekijk ook deze magazines