Please: Wat als…

je jouw risico’s als startende franchisenemer aanzienlijk kunt verkleinen?

2020 is tot nu toe een uitdagend jaar geweest voor ondernemers. Sommige ondernemers zagen hun omzet terugvallen naar 0, anderen hadden het drukker dan ooit. En wie weet wat ons nog te wachten staat. Toch kruipt het ondernemersbloed waar het niet gaan kan.

Want hé, een beetje risico geeft jou als (toekomstig) franchisenemer toch alleen maar meer uitdaging, focus, gedrevenheid, creativiteit en innovativiteit? Maar laten we wel wezen, je wilt je wel goed voorbereiden en daar waar mogelijk risico’s inzien, beoordelen én beperken. Wat nu als je in ieder geval je werkgeversrisico’s aanzienlijk kunt verkleinen?

Enkele werkgeversrisico’s

Het in dienst nemen van personeel brengt namelijk veel kansen, maar ook risico’s met zich mee. Denk alleen al aan het doorbetalen van het loon bij ziekte. Ook als je voornamelijk studenten en andere werknemers zonder vaste arbeidsomvang in dienst hebt/neemt is de kans groot dat je hen dient door te betalen bij ziekte. En wat dacht je van de afdracht werkgeverslasten zoals WW, WAO, ZW en WIA-premies, sectorspecifieke premies, et cetera. Er staan fikse boetes op het afdragen van te weinig premie, oplopend tot ruim €5.500. Dat wil je natuurlijk voorkomen, als starter heb je al genoeg aan je hoofd.

Hoe werkt het verkleinen van werkgeversrisico’s?

Wanneer je je personeelszaken uitbesteedt verklein je deze en andere risico’s aanzienlijk. Je draagt namelijk het juridisch werkgeverschap, met bijbehorende risico’s, over aan een expert op het gebied van werkgeven. Maar geen zorgen, het personeel staat nog steeds bij jou op de werkvloer. Dit betekent dat de dagelijkse aansturing geheel bij jou ligt, maar tegelijkertijd wordt alles op de achtergrond ook goed geregeld. Denk aan:

  • het opstellen van een juiste arbeidsovereenkomst;
  • het bijhouden van aflopende contracten;
  • het altijd op tijd en juist uitbetalen van de salarissen;
  • het genereren van loonstroken en jaaropgaves;
  • het bijhouden van wijzigingen in de cao of wetgeving;
  • et cetera.

Daarnaast kun je ook nog eens gemakkelijk en snel opschalen. En mochten jij of je personeel een vraag hebben met betrekking tot hun baan, dan kun je ook nog eens beroep doen op de expertise van je partner in personeelszaken. Bedenk je maar vast wat je met al die vrije tijd gaat doen! Je eigen vestiging aanpakken of misschien zelfs een tweede zaak openen?!

Risicoloos werkgeven?

Het feit dat je het juridisch werkgeverschap overdraagt aan een externe partij verkleint jouw risico’s aanzienlijk. Een dergelijke partij heeft namelijk een flinke schaalgrootte waardoor risico’s goed opgevangen en gespreid kunnen worden. Dat kun je als franchisenemer vaak niet.

Daarnaast is het werkgeverschap hun core business, ze doen niet anders en zitten midden in de bijbehorende complexe (juridische) materie. Dit scheelt jou een hoop uitzoekwerk en mogelijke fouten. Echter ben je niet volledig gevrijwaard als inlener van personeel (zo noemen we dat). Je dient goed voor je personeel te zorgen als ze op jouw werkvloer staan, maar dat spreekt voor zich.

Daarnaast dien je natuurlijk je facturen te betalen zodat jouw personeel hun loon ontvangt. Maar het fijne is, dat je precies weet waar je aan toe bent, ook qua kosten, als je je personeelszaken uitbesteedt. Je krijgt periodiek een overzichtelijke factuur met het all-in tarief voor je personeel (incl. verzekeringen, pensioen, vakantiegeld, premies, et cetera). Dit maakt jouw totale financiële plaatje ook direct een stuk helderder.

Kies je partner verstandig!

Maar voordat je daadwerkelijk de zorg voor je (toekomstige) personeel uitbesteedt is het verstandig om een goede vergelijking te maken. Er zijn tal van aanbieders, ieder met een eigen werkwijze, specialisme en tarief. Laat je goed informeren, lees reviews, check of je partner beschikt over de juiste certificering zoals het SNA-keurmerk, NEN 4400-1 en ISO 9001-certificering. Of check eens bij je collega-franchisenemers, besteden zij hun personeelszaken al uit? Zo ja, bij wie en waarom?

Dit alles helpt je om een weloverwogen keuze te maken en ook zo verklein je je risico’s als startende franchisenemer. Want een keuze voor een partner in personeelszaken maak je niet zomaar!

Arno van Helvoirt
Please adviseur 
a.vanhelvoirt@please.nl

Tips van Arno

  • Inventariseer (mogelijke) risico's die je kunt tegenkomen in de eerste 2 tot 3 jaar en beperk deze tot een minimum, bijvoorbeeld door bepaalde zaken uit te besteden.
  • Ondernemen doe je omdat je het leuk vindt en goed kunt, maar hoe zit het met het werkgeverschap? Dat is noodzakelijk als je met personeel aan de slag gaat. Blijf doen wat jij leuk vindt en waar je goed in bent door je personeelszaken uit te besteden.
  • Laat je goed informeren, lees reviews, check of je partner beschikt over de juiste certificering.

 

Lees meer over:
Arno van Helvoirt Arno van Helvoirt
Please adviseur

Besteed jij je tijd het liefst aan ondernemen maar slokken alle werkgeverstaken te veel tijd op? Dan biedt Please, de full service HR dienstverlener, uitkomst!

Stel je vraag aan Arno van Helvoirt