‘In een goed huwelijk past geen dubbele agenda’

Een goed huwelijk met topondernemers; dat is wat Bufkes nastreeft. En dat is wat Bufkes realiseert, onder meer in Wijchen. Daar verloopt de samenwerking met franchisenemer Gert-Jan Sanders voor beide partijen uitermate succesvol.

“Bufkes legt de lat hoog”, zegt algemeen directeur Charles Sampers. Hij doelt op de locaties waar het zich vestigt, op het assortiment en op de ondernemers waarmee wordt samengewerkt. Immers, zij zijn de voelsprieten van het formulemanagement in de markt. “We sparren dan ook graag met de franchisenemers en zij met ons. Neem Gert-Jan, daar zitten we geregeld mee om de tafel om samen sterker te worden”, zegt Sampers.  

“Waar het dan overgaat? Nou ja, er zijn wel eens zaken die ik graag wil of anders zie. Zo is het een goed gebruik bij Bufkes om bepaalde gerechten een Limburgse naam mee te geven, zoals een broodje werrem sjink voor een broodje warme beenham. Maar mijn gasten begrijpen dat niet altijd, daarover ga ik dan in gesprek. En soms krijg ik gelijk en wordt het aangepast, maar soms ook niet. Maar we praten er heel open over, met goede argumenten.” Het is voor een belangrijk deel de kracht van de formule, stelt ook Sampers. “In een goed huwelijk is geen plaats voor een dubbele agenda. Daarom zijn wij een open boek, alles is bespreekbaar. Ondanks dat we in beginsel een hard franchiseformule zijn.” Sanders kan hier over meepraten, over de ruimte die hij als franchisenemer krijgt om te ondernemen in zijn eigen marktgebied. “Ik houd wel van vernieuwing in het assortiment. Bufkes faciliteert dat goed, maar soms spot ik zelf ook trends. Afgelopen zomer heb ik in overleg bijvoorbeeld een eigen milkshakeconcept gelanceerd, Freakshakes. Een groot succes. Zo’n succes dat Bufkes het heeft omarmd en heeft versterkt door professionele POS-materialen met goede fotografie te ontwikkelen en door het op social media te ondersteunen. Uiteindelijk zijn er zelfs meerdere Bufkes-ondernemers mee aan de slag gegaan.” 

Dynamiek

De dynamiek in het assortiment, de formule die continu in ontwikkeling is en het ondernemerschap zorgen ervoor dat Bufkes de wind in de zeilen heeft. “De indexen voor dit jaar zijn ruim positief. Dat geeft een goed gevoel, immers de wereld van eten en drinken ziet er nu heel anders uit dan twintig jaar geleden toen wij startten met de formule. Destijds waren wij zowat de enige die met vers belegde kwaliteitsbroodjes gemak boden aan consumenten die onderweg waren. Nu is het speelveld veel voller, er zijn tal van aanbieders van vers belegde broodjes. Maar wij weten ons desondanks goed staande te houden, al jaren.” Daarbij ligt de focus op het 3.0-restaurantconcept. “Wij besteden hierin veel aandacht aan de beleving, aan goede muziek en de juiste toon op de marketingmaterialen. Ook komt het ambacht goed naar voren in het concept met in het hart van de zaak de open keuken met daar omheen de zitplaatsen.”

Sanders voert als één van de eerste Bufkes-franchisenemers het concept. “Wijchen is relatief klein, het is mede daarom mooi dat ik hier zo mee mag vooroplopen”, verklaart de ondernemer. Hij voerde tot voor kort nog een kleine shop-in-shop van Bufkes in combinatie met een slagerij. “Die ‘outlet’ was 15 vierkante meter, nu beslaat het Bufkes-restaurantconcept mijn hele winkel, 165 vierkante meter.” Die ombouw heeft best wat voeten in aarde gehad voor Sanders, vooral in emotionele zin. “Ik kom uit een echte slagersfamilie en runde mijn slagerij aan de Markt in Wijchen al vijftien jaar. En ja, dan is het wel even slikken als je volledig omgaat naar de belegde broodjes van Bufkes. Maar de wereld verandert, Wijchen verandert daarin mee. Mijn winkel is in hartje centrum gevestigd, er worden hier tal van evenementen gehouden. Iedere week wel één. Dan kan ik wel slager blijven, maar met een restaurantconcept met vers belegde broodjes, complete menu’s, drankjes en zitgelegenheid speel ik beter in op de wensen van de tegenwoordige consument. Bovendien heb ik naast het Bufkes-assortiment ook nog wel slagersspecialiteiten, zoals gegrilde kippenbouten, spareribs, tortilla’s en ovenschotels.”

Tankstations

De ontwikkeling van Sanders loopt bijna parallel aan die van Bufkes, dat ooit ook als slagerij broodjes ging verkopen. “Dat was meteen een succes, waarop snel meer slagers het concept adopteerden. En ja, de rest is geschiedenis. We zijn nu met 36 vestigingen actief, van shop-in-shops bij bakkers, slagers en tankstations tot volwaardige restaurants zoals in Wijchen”, verklaart Sampers. Dat dit concept net nieuw is en aan de laatste standaarden voldoet, betekent overigens niet dat er nu achterover wordt geleund op het hoofdkantoor bij Bufkes in Heerlen. “Onze twee formulemanagers zijn dedicated met het concept bezig en met de ondernemers. Waar liggen kansen, waar kunnen we verbeteren en vernieuwen; zij vragen het zich continu af en gaan hierover in gesprek met de franchisenemers”, aldus Sampers. 

Zelfs een doorgewinterde ondernemer als Sanders kan hiervan leren, zegt hij. “Meevallers, tegenvallers, de beste omzetdag, het minst succesvolle product; Gert-Jan lepelt het zo op. Een ondernemer pur sang, maar toch kunnen wij hem goed ondersteunen, met het concept, de conceptontwikkeling maar ook met advies en raad en daad.” Sanders herkent de ontwikkeling. “Zelf zit ik ook niet stil, spot ik trends in mijn omgeving. Maar zij zien natuurlijk veel meer en vullen mij dan ook perfect aan als het gaat om de doorontwikkeling van het concept en mijn zaak.”