Franchisenemers in DHZ realiseren forse omzetgroei

Doe-het-zelf winkels hebben in het eerste kwartaal van 2019 een omzetgroei gerealiseerd van 8 procent meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook andere branches in de detailhandel die gerelateerd zijn aan de woningmarkt doen het in het eerste kwartaal van 2019 beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Meubelwinkels realiseerden een omzetgroei van 4,7 procent. 

De non-foodsector, waartoe deze branches behoren, zag in de eerste drie maanden van 2019 een omzetgroei van 2,5 procent. Dit lagere getal hangt samen met de negatieve omzetontwikkeling van de speelgoed- en kledingwinkels, die achtereenvolgens afnames van 15 en 0,8 procent zagen. In de kledingbranche valt ook de krimp van het verkoopvolume (-4,7 procent) op.

In de foodsector lopen supermarkten voorop qua omzetgroei. Die zetten 2,7 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2018. Het verkoopvolume groeide met 2,1 procent. Speciaalzaken daarentegen zagen een krimp van 0,8 procent.

De omzet van internetverkopen was maar liefst 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral zogenoemde multichannelbedrijven, die zowel online als in fysieke winkels hun producten aanbieden, zagen een grote omzetgroei. Bij deze bedrijven was de groei 23,6 procent. De omzet van winkeliers die alleen op internet hun spullen verkopen was 12,2 procent hoger.

Het percentage bedrijven dat een personeelstekort verwacht, daalde van 14,3 procent aan het begin van het eerste kwartaal naar 12,7 procent aan het begin van het tweede kwartaal.