Vliegende auto's? Dichterbij dan we denken...

De zon schijnt als ik deze column schrijf en dat is duidelijk te merken. Stijgt de temperatuur ook in mijn hoofd? Geen idee, maar mijn column doet wellicht wel zo denken.

Ik zit thuis en wil even naar de winkel voor een nieuwe broek. Ik heb al op internet gekeken en zie dat de broek die ik mooi vind, in de winkel bij mij in de stad aanwezig moet zijn.

Online taxi

Ik bestel snel online een taxi. Dit doe ik via een mobiele app op mijn horloge, hier zit namelijk een ingebouwde telefoon in. De taxi komt geheel volgens afspraak zonder chauffeur voorrijden, want deze wordt bestuurd door een computer. Exact op het juiste tijdstip kom ik aan in de winkelstraat. Daar roepen schreeuwende reclameborden mijn naam en geven de juiste reclameboodschappen weer, van artikelen waar veelal mijn interesses liggen.

Bestelzuil in de winkel

Aangekomen in de winkel helpt een verkoper klanten met het afrekenen van hun producten. Dit doen ze door middel van een tablet op een willekeurige plek in de winkel. Ik vraag de verkoper of de juiste maat broek er nog is, want op internet stond dat deze nog voorradig zou moeten zijn. De verkoper vraagt mij achter de bestelzuil - die centraal in de winkel staat - plaats te nemen om aan te geven wat ik zoek. Ik geef daarop mijn gevraagde broekmaat aan en deze kan thuisbezorgd worden of direct vanuit het magazijn in de winkel worden aangeleverd. Ik kies voor het laatste en ga voor de passpiegel staan in mijn nieuwe broek. Past perfect. Ik scan direct de QR code naast de spiegel en zo kan ik de beveiligingscamera van de winkel gebruiken als camera. Ik neem een leuke pose aan in mijn hippe nieuwe broek. Op mijn telefoon verschijnt de foto die door de beveiligingscamera is gemaakt. Tevens verschijnt het logo van de winkelketen onderaan mijn foto. Ik post hem op Facebook en wacht de reacties van mijn ‘online’ vrienden af. Veelal positieve. Ik besluit de broek te kopen. De verkoper stopt hem in een tasje en vraagt mij af te rekenen bij de bestelzuil. Ik houd mijn telefoonhorloge bij de zuil en druk op akkoord. Ik heb nu betaald via de betaal app. Ik bestel de taxi zonder chauffeur weer en zet ondertussen in de taxi mijn eten aan via de keuken app. Thuisgekomen staat mijn maaltijd klaar en begin ik direct te eten. …Is dit nog teveel sciencefiction of dichterbij dan we denken…?

Dave Spijker, CEO XRC services Group