‘Leonidas focust op kwaliteit én groei’

Leonidas opende recent een vestiging in het eerste vijfsterren shoppingcentre van Nederland. Met de opening van deze flagshipstore zet het chocolademerk een unieke stap. “Onze nieuwe belevingswinkel is met tachtig vierkante meter de grootste Leonidas speciaalzaak van Nederland. De shop is volledig volgens het nieuwe Leonidas-concept ingericht”, aldus Manouschka Bouman, sales manager Nederland.

De nieuwe vestiging bevindt zich in de Mall of The Netherlands in Leidschendam. Het is een volledig overdekt winkelcentrum waar een 'dagje uit' centraal staat. The Mall wil bezoekers verrassen, vermaken en inspireren, ook op het gebied van foodconcepten en -producten. “Onze klanten waarderen ons hoge kwaliteitsniveau. We gebruiken altijd 100 procent verse cacaoboter om onze chocoladecreaties te maken. Met onze Leonidas flagshipstore kunnen we goed uitleggen wie we zijn, waar we voor staan en wat we te bieden hebben: altijd verse chocolade, bereid met de beste ingrediënten”, legt Bouman uit. In de nieuwste winkel voegt Leonidas beleving toe door op de winkelvloer chocoladeproducten te maken. Alles staat in het teken van een duidelijke boodschap: laat je verrassen, vermaken en inspireren”, aldus de sales manager.

Een doosje vol geluk

Leonidas heeft met meer dan 200 verkooppunten in Nederland een aanzienlijke dekking op de Nederlandse markt. De Belgische chocolatier bestaat ruim honderd jaar en is dan ook inmiddels 50 jaar actief in Nederland. Bouman: “Het winkelconcept en assortiment blijft continu ontwikkelen, anno 2018 komt de focus meer te liggen op ‘gifting’. Met luxe geschenkverpakkingen, impulsaankopen van producten en kleinere chocoladecreaties die consumenten voor zichzelf kopen, hoopt Leonidas het geluksmomentje te benadrukken. Die ‘gifting-ontwikkeling’ zien klanten sterk terugkomen in ons nieuwe concept.” Daarnaast ontwikkelen de Maitre Chocolatiers voortdurend nieuwe smaken, stelt zij. “Naast onze alom geliefde bonbons bieden we gedurende het jaar steeds meer vernieuwende bonbons, al dan niet in een limited edition, passend bij de seizoenen. Met bijzondere smaken en mooie verpakkingen blijven we de consument verrassen.” 

Optimaliseren

Leonidas is in Nederland actief met verschillende winkelconcepten. De formule kent stand-alone vestigingen maar de hoofdmoot van de locaties in Nederland is actief als shop-in-shop in bestaande winkelformules. Leonidas is dat netwerk van winkels aan het optimaliseren. “We kiezen voor kwaliteit, ook als het om het verkooppunt gaat. Onze producten zijn van een hoge kwaliteit en worden met de grootste zorg bereid, het eindpunt waar de consument onze bonbons koopt moet daarvan een goede afspiegeling zijn”, verklaart Bouman. Zij vervolgt: “Via trainingen, het aanreiken van de juiste marketingtools en concept biedt de formule de verkooppunten de juiste ondersteuning om de producten optimaal te kunnen aanbieden. Daarnaast zoeken wij bij de shop-in-shops altijd naar een goede match. Een koffiezaak en een bakkerij leent zich uitstekend voor een combinatie met Leonidas, net als een notenspeciaalzaak of ijssalon. Voor die laatste groep maakt Leonidas een jaarrondexploitatie mogelijk; in de zomer ligt de nadruk op ijs en in de winter op chocolade”, aldus Bouman. 

Groei

Leonidas focust op kwaliteit van het netwerk én op een groei van het netwerk. Bouman: “Naast het verstevigen van ons bestaand netwerk via steeds weer verbeteren van het winkelconcept, assortiment en verpakkingen is het ook belangrijk om landelijke verkrijgbaarheid van de Leonidas bonbons te bieden. We zijn met een aantal partijen in gesprek die een landelijke dekking hebben en qua merkpositie goed bij ons passen. Wij gaan hier selectief en nauwkeurig mee om; het behoud van ons bestaande netwerk blijft voorop staan.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook