Leonidas zet groeispurt in
Een nieuwe Nederlandse distributeur van chocolademerk Leonidas uit België heeft ambitieuze groeiplannen. Het netwerk om ondernemers daarvoor te werven is in ieder geval aanwezig bij Jan-Piet Broersma en Ron Castelijns. De ‘omgekeerde kerstboomexpansie’ vindt plaats vanuit het hoge noorden.
Met het bedrijf Chocoladen bv zijn Broersma en Castelijns de vierde distributeur voor de Brusselse bonbonproducent in Nederland. Ze functioneren daarmee ook als verdeler voor ondernemers die een speciaalzaak of shop-in-shop van het merk willen starten. Die ondernemers worden opgeleid, begeleid en geadviseerd maar moeten zelf investeren in de voorgeschreven winkelinrichting van Leonidas.
De nieuwe distributeur opereert vanuit Leeuwarden, thuisbasis van Broersma. Vanuit zijn thuishaven Leeuwarden willen ze het hele land gaan bestrijken, maakt hij duidelijk. Er bestaat immers geen gebiedsbescherming.
Hij heeft veel vertrouwen in het project. Want als eigenaar van franchise-community en adviesplatform FranchiseFormules.NL staat hij dicht bij het vuur. “We hebben 14.000 (kandidaat-)franchisenemers en formule-eigenaren in ons bestand en hopen zo deals te kunnen sluiten. We denken snel te kunnen groeien.”
Prachtige symbiose
Die groeispurt verwacht hij niet alleen op basis van zijn grote netwerk in de franchisewereld. “Leonidas heeft in Nederland nog een enorme potentie. Er zijn nu zo’n 200 verkooppunten maar er is wel ruimte voor zeshonderd.” Zijn zakelijk compagnon Ron Castelijns is de retailspecialist die veel op de winkelvloeren te vinden zal zijn om ondernemers en afnemers bij te staan.
Ze zijn vanaf nul begonnen en openden op 5 november hun eerste eigen vestiging in een historisch monument in Leeuwarden. Voor zover bekend de smalste winkel in Nederland met een breedte van 1,20 meter. “In 2018 is Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa en de gemeente wilde iets moois in dit lege pandje hebben. Met het historische merk Leonidas vormt het natuurlijk een prachtige symbiose.” Voorafgaand aan de stap werd nog wel een grondige locatie-analyse uitgevoerd. De resultaten toonden mooie toekomstperspectieven.
Moderniseringsslag
De opening werd door ruim honderd mensen bijgewoond, inclusief veel persvertegenwoordigers en een opgetogen speechende wethouder. “We hebben direct al goed verkocht en kregen veel enthousiaste reacties. Het was een veelbelovend begin.”
Twee door Leonidas opgeleide gastvrouwen gaan de winkel in Leeuwarden met meer dan honderd verschillende pralines runnen. Jan-Piet Broersma gaat de boer op om zo snel mogelijk uit te breiden. Vanuit het lege noorden naar het vollere zuiden, heeft hij een ‘omgekeerde kerstboomexpansie’ voor ogen. Hij mikt op minstens dertig, maar bij voorkeur honderd vestigingen - eigen winkels, speciaalzaken en shop-in-shops - in drie jaar tijd. Die expansie gaat samen met een ‘moderniseringsslag’. Zo zal snel een website, intranet en webshop operationeel zijn waar de afnemers en ondernemers hun bestellingen kunnen plaatsen. De geconditioneerde opslag van de lekkernijen is dicht bij zijn kantoor in Leeuwarden. Op termijn voorziet hij een tweede magazijn in de buurt van Amersfoort van waaruit Ron Castelijns opereert.