Leonidas in een nieuw jasje

In Amstelveen is een nieuwe winkel van Leonidas geopend. Deze locatie wordt gerund door de ondernemer Bruno Min.

De winkel is als ‘flagship store’ ingericht volgens het allernieuwste ‘concept chocolatier’. Dit is één van de concepten waarmee Leonidas de markt verder zal ontwikkelen. Bruno Min is één van de grossiers van Leonidas in Nederland en tevens detaillist van Leonidas. Al in 1968 startte het familiebedrijf Min uit Mechelen vlak over de grens in Roosendaal haar eerste Nederlandse winkel om de in Brussel geproduceerde bonbons te verkopen. Inmiddels zijn er verspreid over het land dertig Leonidas-speciaalzaken die gerund worden door diverse ondernemers. Daarnaast importeert Min BV de bonbons voor nog eens 150 andere verkooppunten in Nederland. Dit zijn delicatessenzaken en shop-in-shops.

De meest recente Leonidas-winkel opende in juli in Amstelveen. Een vestiging van Min met het ‘concept chocolatier’. “Wij zijn geen modewinkel die constant moet veranderen, maar bewegen wel met de tijd mee”, vertelt hij. “En wij willen het goede voorbeeld geven door eerst een eigen vestiging met het nieuwste concept in te richten.” De veranderingen zijn groot. Alles wordt anders, behalve de bonbons. “Het is een volledig nieuwe inrichting. Van de vloer tot de verlichting en tevens de kleurstelling. Waar de consument staat zijn er donkerbruine chocoladekleuren. En achter de toonbank is alles juist crèmekleurig. Zo krijg je een groot contrast.”
De nieuwe inrichting onderstreept voorts het ambachtelijk karakter, het honderdjarig bestaan van het merk (1913 – 2013) met de blik op de toekomst. Ook hangt er een grote sfeerfoto achter de toonbank en krijgt de klant meer contact met het product. “Niet alles is meer achter de toonbank. Uit inbouwkasten kan de klant nu zelf de verpakte bonbons pakken.”

Vast draaiboek

Nu is het zaak voor Leonidas en zijn grossiers om het nieuwe concept uit te rollen naar de andere en nieuwe ondernemers. Amstelveen is de locatie om bestaande ondernemers te enthousiasmeren en nieuwe ondernemers mee te nemen in de nieuwe lijn. De samenwerkingsovereenkomst van Leonidas met de ondernemers verschilt sterk in vergelijking met een reguliere franchiseovereenkomst. Zo bestaat er voor ondernemers geen entreefee, geen marketingfee en geen percentage van de omzet dat zij af moeten staan. Het zijn wel winkels die louter chocolade van Leonidas mogen verkopen. Leonidas stelt aan nieuwe ondernemers ook de voorwaarde om de concepten ‘shop-in-shop’ of ‘concept chocolatier’ in de nieuwe winkel te integreren. Die kosten komen voor rekening van de ondernemers. De crisis raakt ondertussen ook de bonbons merkt Bruno Min, zij het in lichte mate. “De omzet is vrij stabiel. Het is een kleine luxe die men zich nog kan blijven permitteren.”

+