Coach kiest voor intensere samenwerking

Coach, “de grootste sports-inspired sneakerformule van Nederland”, gaat de samenwerking met de ondernemers intensiveren. Tien voorlopers, verenigd in de Coach Kerngroep, zullen de weg bereiden. Doel: meer grip krijgen op de grillige sneakermarkt en uiteindelijk meer rendement behalen. 

Hard franchise mogen we het van formulemanager André Wierper niet noemen. “Dat geeft in de markt de schijn of de ondernemers hun ondernemerschap gaan verliezen en dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het is eerder een full service franchiseformule. Door intensiever samen te werken krijg je een betere taakverdeling tussen de ondernemer op de winkelvloer en het hoofdkantoor. Hier in Hoevelaken zullen we ons nog meer bezig gaan houden met de logistiek en met de inkoop. Dat doen we om meer rendement te kunnen maken. De huren – we zitten vaak op heel goede locaties – en de lonen stijgen maar de omzetten zijn niet van elastiek. Dus zullen we de winst moeten zoeken in meer efficiënter en slagvaardiger werken”, zegt hij. Inmiddels zijn tien van de 48 Coach-winkels toegetreden tot de Coach Kerngroep. Deze ondernemers hebben hun inkoop en logistiek volledig bij het hoofdkantoor in Hoevelaken gelegd. Ook houden zij zich strikt aan afspraken rond een uniforme uitstraling. “Hier gaan we heel veel synergie uithalen”, zegt de formulemanager. “En we kunnen nu meer kosten uit de keten gaan duwen!” 

Fantastische tool

Randvoorwaarde voor de intensere samenwerking is centrale automatisering. “In Hoevelaken kunnen we straks het hele proces bekijken waardoor we snel kunnen anticiperen. We kunnen bijvoorbeeld in de winkel zien welke productgroepen wel en niet lopen en ze eventueel omruilen met een andere winkel. Ook hebben onze inkopers dan inzicht in welke schoenen hard gaan waardoor ze heel snel kunnen schakelen. Nu moet dat nog allemaal lokaal worden opgevraagd waardoor je een vertragingsslag oploopt ten opzichte van het grootwinkelbedrijf. En we kunnen straks natuurlijk vergelijken en benchmarken. We beschikken straks over een fantastische tool”, aldus André Wierper. De ondernemers blijven ook op de winkelvloer over hun informatie beschikken. De verwachting is dat eind 2007 of begin 2008 alle Coach-winkels zijn aangesloten. De hele automatiseringsoperatie vindt overigens tegelijk plaats voor de Intersport-winkels. 

Competitie

Maar er is nog een geheim wapen waarmee de trendy Coach-formule zijn toppositie in de sneakermarkt wil behouden: de verkiezing Coach of the Year. André Wierper: “Wij moeten zorgen dat klanten die binnenkomen worden ontvangen door zeer gemotiveerde medewerkers die hen tot een aankoop kunnen verleiden. Wij helpen de ondernemers daar een handje bij door er een motiverend competitie-element in te brengen, compleet met prijsuitreiking. Dat hebben we zeer des Coach opgepakt. Vorig jaar vond de prijsuitreiking – hoofdprijs: met het hele team naar New York – plaats in de hippe Amsterdamse nachtclub Panama waarbij we Coach ook echt als merkidentiteit hebben neergezet. Zowel ondernemers als medewerkers hebben het heel goed opgepakt, de verkiezing leeft echt. We zijn nu anderhalf jaar bezig en we zien de motivatie enorm toenemen. De teams zijn ook trots als ze voor een maandprijs zijn genomineerd. En de winnaar van vorig jaar, het team van Coach Helmond, was helemaal in extase!”