Over franchisen, crowdfunding en de gunfactor

Voor Capital Circle zie ik geregeld verschillende franchisenemers die op zoek zijn naar financiering voor de start van een franchisevestiging. Het viel me laatst op dat ook hierbij sprake is van de ‘gunfactor’. Ik zal je uitleggen wat ik hiermee bedoel. 

Om te beginnen: wat is de gunfactor? Het is een soort X-factor, maar dan met betrekking tot ondernemers en het gunnen van business. In veel gevallen kan je je als toekomstig franchiser die op zoek is naar investeerders niet onderscheiden op prijs of kwaliteit – je bent tenslotte nog niet eens begonnen. Met de gunfactor onderscheid je je wél. En gelukkig blijkt nu deze gunfactor stukken minder wazig dan de X-factor, je kunt er namelijk weldegelijk zelf invloed op uitoefenen.

De investeerder gunt jou zijn investering, omdat jij zijn vertrouwen weet te winnen. En dat doe je door authentiek te zijn. Nu heeft het woord authentiek tegenwoordig redelijk aan kracht verloren. Denk aan authentiek ijs, vlees, brood, authentieke schoenmakers en herenkappers, maar zo bedoel ik het hier juist niet. Met authentiek bedoel ik dat jij je eigen herkenbare zelf bent: jouw verhaal klopt op alle fronten. 

Jouw foto op LinkedIn, de eerste e-mail die je verstuurt, de toon en stijl van deze mail, de manier waarop je binnenkomt bij een eerste afspraak en hetgeen je vertelt – het hele plaatje moet kloppen. En wanneer je bezig bent met het realiseren van jouw vestiging van een franchiseformule komt daar nog een heel belangrijk element bij: jij moet matchen met de formule. 

Pas als dat hele verhaal klopt en als jij ‘één bent met de formule’ win je het vertrouwen van de investeerder en verkoop je jezelf met ziel en zaligheid in plaats van met je hoofd. 

Ik heb een paar hele mooie voorbeelden gezien van ondernemers die een WAAR-winkel zijn begonnen en waarbij je direct zag en hoorde waarom zij de perfecte persoon waren voor deze formule. Hetzelfde gold voor de laatste ondernemer die we filmden met een videopitch voor haar vestiging van Personal Fitness Nederland. Ze was nog niet eens begonnen, maar wist álles van de formule, de werkwijze, de achtergrond en sprak er zo enthousiast en overtuigend over. Het verbaasde me dan ook niet dat het project binnen enkele minuten gefinancierd was. 

Andersom gebeurt het helaas ook wel eens. Dat een ondernemer wel zichzelf goed weet te presenteren, maar dat de match met de formule ernstig ontbreekt. En wees nou eerlijk, als je als beginnende franchiser niet voor de volle 100% achter het concept staat waaraan je je verbindt, als je slecht weet waarvoor ze staan, als je daarvoor naar de franchisegever verwijst, denk je dat je het dan lang zult volhouden? 

Nu zijn er gelukkig zo ontzettend veel verschillende franchiseformules, dat het mogelijk moet zijn om iets te vinden waarbij het concept een perfecte aanvulling is op wie je bent en waar je voor staat. Dán zit het met die gunfactor wel snor.

Titia Olieman
Capital Circle

capital circle