21 juni 2021; De langste dag in retail…..

De zon schijnt fijn in de ochtend op deze langste dag. Het zomerpunt dat op 21 juni valt. Retail komt op deze morgen tot leven, de bakkers zijn al open, de slager vult zijn vitrine met alle prachtige verse producten, in de keuken worden de maaltijden bereid en de BBQ-pakketten staan gereed. Buiten bij de groenteman wordt de kraam opgebouwd om verse aardbeien te gaan verkopen. De damesmodezaak zet een rek met koopjes buiten. De eigenaresse is in een goed humeur, de verkopen gaan goed en de zomercollectie is al bijna uitverkocht. Bij de opticien worden de zonnebrillen aangevuld, de dag ervoor was het een gekkenhuis, iedereen wil de zomer “cool” ingaan. Een heerlijke morgen waarin je de energie voelt van ondernemers, ondernemerschap en blije klanten in aantocht.

De retailers zijn de zomer geweldig gestart. Wat leuk is om vast te stellen, we nemen bepaalde gewoonten voor lief die we tot 1 maart 2020 werkelijk nooit voor mogelijk hadden gehouden dat we dat ooit normaal zouden gaan vinden. Een heel leuk en positief effect van de pandemie. Bij de bakker is de looproute nog steeds even ruim opgezet. Je kunt vooraf bestellen, betalen en voor afhalen is er een aparte route. Op weg naar de afhaalcounter word je verleid met heerlijke producten, al dan niet in de aanbieding. Opvallend detail, allemaal voorverpakt. Bij de damesmodezaak kun je de klantenkaart scannen en na deze registratie mag je de artikelen 3 dagen op zicht meenemen. Eigenlijk om te passen. Geen dringen rondom pashokjes en de kleding terughangen. Als de kleding terug wordt gebracht is een spray voldoende om de volgende thuis passende klant een fris kledingstuk aan te bieden. Slim bedacht. Weer een effect. 

Op weg naar een heerlijke lunch, verse broodjes met vers beleg en een heerlijke kop koffie erbij. De tafels zijn ruim opgezet, er is ruimte om je te bewegen en zelfs een gesprek onder ons te voeren. We bestellen met de app door de QR-code te scannen op de tafel en we rekenen meteen af met onze telefoon. Wel zo fijn. De bestelling wordt door een leuke jonge dame met een vriendelijk gezicht gebracht, allemaal snel en efficiënt. Weer een effect. Na de lunch nemen we nog even snel een koffie mee bij het take-away loket. Weer met gemak en snelheid. Zo was het toen ook.

Er vindt een gesprek plaats tussen de poelier en de traiteur. Ze zijn buren in de winkelstraat. Het gaat over de huur. Ze hebben allebei dezelfde huurbaas en deze heeft na overleg met beide ondernemers de huurcontracten omgezet naar alleen nog maar huurcontracten van 6 maanden met een korte opzegtermijn. Zo voelt de huurder, de plaatselijke middenstand, enige lenigheid en geen molensteen. Je weet immers nooit wat er nog op de loer ligt in de toekomst. Beiden zijn er duidelijk mee in hun sas.

Op weg naar huis nog even langs de bouwmarkt, klussen in huis is een leuke hobby geworden en dat doe je tegenwoordig toch zelf. Net als toen we thuis moesten blijven. De bouwmarkt is ruim van opzet. Met de grote karren volg je de looproute en de aanwijzingen op de borden over wat waar te vinden is, ze zijn nog steeds groot en overduidelijk aanwezig. Iedereen loopt één kant op, handig, en je wordt uitstekend geholpen als je het even niet kunt vinden. Weer een mooi effect. Bij de kassa wil ik graag contant betalen. 
Ook dat is geen probleem. Het wordt zelfs vriendelijk ontvangen en gestimuleerd. De kassière geeft aan dat er inmiddels al weer heel veel contant wordt betaald, juist leuk, zegt ze. Het geld wordt niet persoonlijk aangenomen. Er gaan twee lampjes knipperen op een mooi zwart cash systeem. Mijn wisselgeld komt razendsnel weer terug. Wel zo hygiënisch, veilig en een kassalade tellen is er niet meer bij. Weer een positief effect.

De retail draait weer op volle toeren, mooi om te zien. Corona effecten zijn blijvend en ook mooi om te zien. Ze werken, ook vandaag na de pandemie. We kijken allemaal uit naar 21 juni 2021!! 

Andrew Citroen

*Alle voorbeelden zijn fictief, behalve de laatste in de bouwmarkt.

Andrew Citroen Andrew Citroen
Algemeen Directeur
Stel je vraag aan Andrew Citroen
CAPTCHA