“We gaan er samen iets moois van maken”

De overname van franchiseketen Eten met gemak door Food Connect is soepel verlopen. Sinds de overname in juli dit jaar groeide niet alleen het klantenbestand van de bezorgdienst van verse maaltijden aan huis, er kwamen ook nieuwe franchisenemers bij. Hoofd franchise Rogier Terhalle is trots en voorspelt verdere groei. “We hebben onze krachten écht gebundeld.”

Op het moment dat Rogier Terhalle in contact kwam met de voormalige eigenaren van Eten met gemak, was de franchiseketen op weg om slachtoffer te worden van het eigen succes. “Ze groeiden heel hard, maar van hun maaltijdleverancier konden ze alleen vaste maaltijden afnemen, terwijl klanten juist willen kiezen. Dat ging wringen. Food Connect is ontstaan als maaltijdservice voor particulieren en dat is nog steeds onze corebusiness. Alles wordt hier vers bereid en afzonderlijk verpakt. De klant kan dus zelf zijn maaltijd samenstellen.”

De overname was een mooie kans voor Food Connect om zijn werkgebied uit te breiden en tegelijkertijd invulling te geven aan een aspect dat het bedrijf belangrijk vindt. “Wij willen dat onze klanten altijd een vast gezicht zien”, vertelt Rogier. “Een betrouwbaar persoon die op vaste tijden hun maaltijd tot voorbij de voordeur bezorgt. En dat is precies waar Eten met gemak voor staat. We hebben met deze overname onze krachten écht gebundeld.” 

Landelijke dekking

Sinds half augustus betrekken alle franchisenemers van Eten met gemak hun maaltijden bij Food Connect. “Wij hebben hun assortiment opnieuw ingevuld, maar eigenlijk gaat verder alles nog zoals zij gewend waren”, zegt Rogier. Inmiddels verwelkomde het bedrijf vier nieuwe franchisenemers. “Ook het klantenbestand is gegroeid. Aan het eind van dit jaar verwachten we 25 franchisenemers te hebben. We willen naar een landelijke dekking. Ik denk dat er dan ruimte is voor zo’n 40 franchisenemers.” Uiteindelijk wil Rogier de twee bedrijven samenvoegen tot één concept. “We zijn nu aan het kijken hoe we onze bestel- en levertijden nog verder kunnen verkorten, zodat mensen op de dag van hun bestelling hun maaltijd bezorgd kunnen krijgen.”

Smaakpanel

Omdat de franchiseconstructie nieuw was voor Food Connect, verdiepte het bedrijf zich na de overname direct in de materie. “Verder hebben we zo snel mogelijk een bijeenkomst gehouden voor alle franchisenemers”, aldus Rogier. “Om hen te informeren én om duidelijk te maken: wij willen samenwerken. Zij zijn onze ogen en oren in de markt. Daar willen we verder op bouwen. Diezelfde avond hebben we meteen een franchiseraad en een smaakpanel opgericht.” In eerste instantie waren de franchisenemers overrompeld door de overname, zegt Rogier. “Het ging ook snel allemaal. Maar iedereen had al vlug door dat wij het goed bedoelen. We gaan er samen iets moois van maken.”

Lees meer over:
Bekijk ook