Eten met gemak: open, professioneel en ambitieus

Samen succesvol. Dat is de kern

De ambitie spat ervan af bij Eten met gemak. De franchiseformule groeit onder de vleugels van maaltijdenleverancier Food Connect naar ongeveer zestig regio’s in Nederland. En al die regio’s worden ontwikkeld door franchisenemers. Zij zijn hét gezicht van de formule.

“Kijk hier, dit is de keuken. Niet al te groot, maar heel efficiënt. Jaarlijks bereiden onze koks hier 2,5 miljoen maaltijden. Dat moet groeien naar tenminste 4 miljoen”, vertelt directeur Bouwe van Wijk van Food Connect. Een gang verder worden de maaltijden verpakt. Het is lopende band werk. “Klanten hebben een brede keuze, iedere week weer. En we hebben soepen vooraf en desserts en andere bijgerechten zoals vers fruit voor na de hoofdmaaltijd”, vertelt marketingmanager Kim Oude Luttikhuis van Food Connect. Dat de keuze reuze is voor klanten is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat de maaltijdcomponenten bij Eten met gemak allemaal los worden verpakt in luxe, zwarte schaaltjes. “Klanten kunnen eindeloos variëren en zelf hun maaltijd samenstellen. Vlees of vis, aardappelen, groenten of toch een samengesteld gerecht zoals een bami met kipsaté. Uniek, het is allemaal aan de klant zelf”, lacht Oude Luttikhuis.

Mooie uitdaging

Food Connect nam in 2018 de franchiseformule Eten met gemak over. Daarmee stond het bedrijf voor een grote, maar mooie uitdaging. Het betekende namelijk een flinke uitbreiding voor de maaltijdenleverancier. En franchise was nieuw voor het bedrijf. Maar inmiddels is het franchiseconcept volledig geïntegreerd. Vanuit Almelo, waar de maaltijden worden geproduceerd, gaat er meerdere keren per week een vrachtauto naar de franchisenemers. “We hebben nu dertig franchisenemers en gezamenlijk bedienen deze franchisenemers zo’n vierduizend particuliere klanten”, vertelt Van Wijk. Naast die vierduizend klanten bedient moederbedrijf Food Connect ook nog eens vijfduizend particuliere klanten in Nederland. “Maar dat gaat veranderen; wij hevelen de komende jaren onze vijfduizend klanten over naar het franchisenetwerk en Food Connect richt zich voortaan alleen nog op de zakelijke markt”, aldus Van Wijk.

Om dit te bewerkstelligen is opnieuw naar de markt gekeken en is Nederland opgedeeld in zestig regio’s. “Hiervoor zijn er franchisenemers nodig; we hebben nu dertig ondernemers, op korte termijn zoeken we vijf nieuwe franchisenemers. Op de langere termijn willen we groeien naar in totaal zestig franchisenemers”, legt Van Wijk uit. Groei van het franchisenetwerk is belangrijk voor het succes van de formule. “In het ideale geval worden er op jaarbasis tenminste 50.000 maaltijden per franchisevestiging bezorgd. Dit kan de franchisenemer met één of anderhalf fte erbij prima behappen.” De regio’s waarvoor Food Connect franchisenemers werft hebben ieder een potentieel van tenminste 75.000 maaltijden op jaarbasis.

Geen gedoe, lage fee

Van Wijk en Oude Luttikhuis zijn bijzonder open. Het typeert het bedrijf, zo zeggen zij. “Wij zijn open, gemoedelijk, professioneel, maar ook ambitieus. Dat vertaalt zich ook in ons franchisemodel. Geen gedoe, lage fee en een lage instap. En wij geven de franchisenemer vooraf in het nieuwe contract duidelijkheid over wat wij per maaltijd aan goodwill betalen als de vestiging aan ons wordt terug verkocht.” Hiermee loopt Eten met gemak voor op de nieuwe Wet Franchise. “Het past bij ons, wij zijn transparant en als het goed gaat met hen, dan gaat het ook goed met ons. Dat is de kern”, aldus Van Wijk. Daarom is er ook een brede ondersteuning van de franchisegever. Oude Luttikhuis: “De ondernemers moeten de regio ontwikkelen en wij reiken daarvoor de middelen aan. We doen het samen. Naast de maaltijd, het maaltijdenassortiment en de distributie van de maaltijden krijgen de franchisenemers ook op het gebied van marketing een brede ondersteuning van ons. Ook hebben wij de juiste contacten met bijvoorbeeld thuiszorgorganisaties. Dus ook in de acquisitie kunnen wij iets voor hen betekenen.”

Ongekende groei

Zij laat doorschemeren dat er veel vraag is naar de maaltijdenservice van Eten met gemak. “In coronatijd maken we een ongekende groei door. Logisch misschien, ouderen gaan toch minder vaak de deur uit en kiezen voor het gemak van een lekkere en gezonde maaltijd aan huis. Daar komt bij dat er in de samenleving een groeiend aantal ouderen is. Veel van deze ouderen willen graag, of moeten vanwege overheidsredenen, zolang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Om dit met plezier te kunnen blijven doen hebben ouderen behoefte aan wat extra hulp aan huis. En dat begint al met de maaltijd.” Maar de concurrentie is voor Eten met gemak stevig. Van Wijk: “Dus waar wij niet voldoende zichtbaar zijn, daar duikt de concurrentie op. Het is daarom belangrijk om als franchisenemer actief te zijn, om servicegericht te zijn, een netwerker te zijn en om affiniteit te hebben met de doelgroep. Op die manier word je het gezicht van Eten met gemak, het gezicht in de regio.” 

Past Eten met gemak bij jou?

Ambitie: Je wilt van je onderneming in je eigen regio een succes maken.
Ondernemend: Je toont initiatief.
Commercieel: Je staat achter ons product en verkoopt het met veel enthousiasme.
Klantgericht: Service staat bij jou op 1.
Loyaal: Je bent trouw aan de organisatie en je voelt je hiermee verbonden.